College 4 TAALGESCHIEDENIS 2015-2016. 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Persoonsvorm Saskia Hoekx.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Lesgeven en begeleiden
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Denk aan de sociale competentie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
voor familie en vrienden van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Solliciteren: wat wil ik?
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Het belang van voorlezen
Thema 2 Periode 1 KOP
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
College 3 TAALGESCHIEDENIS Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Taalgeschiedenis cw 4.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Spelling & Dyslexie 2 week
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
VWO 5 Middeleeuwen – les 2 SCHM.
Huisvesting en Hygiëne
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Spelling woorden met lange klank
College 5 Taalgeschiedenis
Instructie geven en uitvoeren
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
Schrijven Een Verslag.
Vwo 6 – week
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Het hele verhaal Genesis 2:1
Een instructie schrijven
Informatieve teksten, interviewverslag
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Social media Wat deel je wel en niet?.
LEZEN.
Kritiek geven en krijgen
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

College 4 TAALGESCHIEDENIS

1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 4. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 5. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank 2 WAT GAAN WE VANDAAG DOEN?

1. Je herhaalt de begrippen vocalisering, fronting, vocaalreductie, voicing, diftongering, assimilatie, apocope, procope, syncope (=deletie). 2. Je kijkt naar Middelnederlandse kenmerken van de tekst Van den vos Reynaerde. 3. Je herhaalt enkele historische gebeurtenissen en koppelt deze aan het belang van onze taal. 4. Je weet welke morfologische, lexicale en syntactische kenmerken bij het Middelnederlands horen. 3 DOELEN

 Werkvorm: sorteertaak.  Verdeel de klankverschijnselen in de vier vakken. Let op: sommige termen kun je in verschillende vakken tegelijk plaatsen KORTE HERHALING VORIGE WEEK

1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 4. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 5. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank 5 WAT GAAN WE VANDAAG DOEN?

Ik zou een ander niet aanraden om dit boek te lezen, omdat sommige dingen in het verhaal heel vies besproken worden. Bijvoorbeeld als Bruun vastzit in de boomstam en hij zich losrukt en daarmee zijn oor en stukken huid eraf trekt. Dat wordt zo smerig omschreven, niet echt prettig om te lezen. Verder eindigt het verhaal gewoon onbevredigend.' Tess, 4 vwo, op: 2. VAN DEN VOS REYNAERDE 6

Beluister het fragment van Van den vos Reynaerde (Willem die Madocke maecte, ± 1260) en lees mee. Noteer in drietallen: a. Drie zaken die afwijken van het Oudnederlands. b. Drie zaken die afwijken van het Nieuwnederlands. NB: laat de spelling buiten beschouwing. geluidsfragment Reynaerde 2. LUISTER EN LEES MEE 7

1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 4. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 5. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank 8 WAT GAAN WE VANDAAG DOEN?

9 3. OPDRACHT Werk in viertallen. Bekijk de stroken papier: (1)Zoek de juiste koppels van een letter en een cijfer. Bespreek/ motiveer jullie keuzes. (2)Leg de gevonden koppels in de juiste chronologische volgorde. Noteer waar mogelijk een jaartal. A - J gebeurtenissen uitleg waarom een gebeurtenis van belang is voor onze taal

A -8 B -1 C -10 D -4 E -3 F -9 G -7 H -6 I -2 J Chronologische volgorde I – G – B – D – E – A – H – C – F - J

1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 4. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 5. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank 11 WAT GAAN WE VANDAAG DOEN?

 Al gehad: fonologische veranderingen.  Nu: morfologische, lexicale en syntactische veranderingen. 4. VERANDERINGEN 12

 I - Morfologische veranderingen - deflexie: woordeindjes vallen weg  II – Lexicale veranderingen - ontlening - neologisme - leenvertaling - betekenisverandering - lexicaal verlies 4. VERANDERINGEN: MORFOLOGISCH + LEXICAAL 13

ontlening taalelement van ene taal in andere taal overgenomen bv. leenwoord: muts leenvertaling verschillende woorden/woorddelen letterlijk vertaald com-passio = mede-lijden lexicaal verlies woord verdwijnt schier ('grijs'), cume (‘nauwelijks’), abolge (‘woede’) neologisme woord verschijnt heldekoppen (knikkebollen), snoedel (onnozel), koninkstavele (bevelhebber), altemet (naar gelang) betekenisverandering betekenis - bank: heuvel/verhoging, wordt: eerst 'zitbank' (Oudnederlands) en daarna 'geldbank' - waard: Oudnederlands oppasser/bewaker, Middelnederlands: kastelein - herberg: Oudnederlands legerkamp, Middelnederlands: 'slaapkroeg' 4. VERANDERINGEN: LEXICAAL 14

 Perzisch: moesjta (= pelsmantel met lange mouwen) Arabisch: al-mustaka (= mantel met kap) Latijn: almucium (= kledingstuk voor geestelijke) MiddelNL:mutse NLs: muts 4. VERANDERINGEN: MUTS (KLANK + BETEKENIS) 15

III - Syntactische veranderingen - onpersoonlijke constructie weg: Mi lanct nae(r) di wordt Ik verlang naar jou - woordvolgorde (bv. bez.vnw. steeds consequenter voor het znw) - dubbele ontkenning verdwijnt langzamerhand 4. VERANDERINGEN: SYNTACTISCH 16

1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 4. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 5. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank 17 WAT GAAN WE VANDAAG DOEN?

5. HUISWERKOPDRACHT GEÏNTEGREERDE TAALBANK Woorden uit Karel ende Elegast [± 1270]: a)gezelschap b)koning c)maagd 18

5. KORTE UITWISSELING HUISWERKOPDRACHT Vergelijk jullie aantekeningen. Wat zijn de meest opvallende veranderingen? Probeer deze te categoriseren als: - klankverschuivingen (fonologisch) - veranderingen in woordvorming (morfologisch) - veranderingen in woordbetekenis (lexicaal) 19

VOORBEREIDING COLLEGE 5 20

 Bestuderen: zie modulewijzer + hand-outs taalveranderingen.  Doen: Bezoek de website van de Gekaapte Brieven ( en beantwoord onderstaande vragen. a. Wat zijn precies de ‘gekaapte brieven’? b. Hoe zijn de vertalingen precies tot stand gekomen? Beschrijf proces en product (eindresultaat). Bekijk vijf verschillende typen documenten om een indruk te krijgen. Maak beknopte aantekeningen. VOORBEREIDING COLLEGE 5 21

1. Je herhaalt de begrippen vocalisering, fronting, vocaalreductie, voicing, diftongering, assimilatie, apocope, procope, syncope (=deletie). 2. Je kijkt naar Middelnederlandse kenmerken van de tekst Van den vos Reynaerde. 3. Je herhaalt enkele historische gebeurtenissen en koppelt deze aan het belang van onze taal. 4. Je weet welke morfologische, lexicale en syntactische kenmerken bij het Middelnederlands horen. 22 DOELEN