Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
User Centred Development
Bloggen in Leiden Patrick Klaassen LEU
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
‘Geef uw team vleugels’
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Open Badges en microcredentialing
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Uitwerken van een Open window ‘International social work’
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Heuristieken voor Open & Ethisch Redeneren van Architecten
Thinking like an economist
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
how to create an Optimal Classroom Experience
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Who knows something about scenarioplanning?
Open Universiteit Nederland
Dynamic Architecture What about you?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Mixed-Signal Design Engineer
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Hoe ontwerp je een effectief leernetwerk? dr. Hendrik Drachsler & dr. Wendy Kicken Welkom!

Doel van deze workshop Kennismaking met participatief ontwerpen voor het ontwerp van een leernetwerk –In theorie –Een toepassing in praktijk –Ideeën opdoen voor het ontwerpen van een eigen leernetwerk

Waarom een leernetwerk ontwerpen? Bieden van techniek is niet voldoende, afstemming op behoeften is nodig voor ondersteuning kennisontwikkeling

Ontwerpbenaderingen Ontwerpergestuurd Gebruikergericht Ik denk dat jij vindt dat…. Wat vind jij, en wat denk jij, en jij? Participatief ontwerp

Actieve / potentiële gebruikers worden betrokken bij ontwerpproces inrichting condities kenmerken interacties ideeën voorkeuren feedback hun context hun problemen hun behoeften

professionele technische kennis (ontwerpers) gecombineerd met situatiespecieke vaardigheden en domeinkennis (gebruikers) Samen weten we meer

Over welk onderwerp zou u een leernetwerk willen opzetten?

Welke informatie heeft u nodig van uw gebruikers?

Huidige <> gewenste situatie Wie is de doelgroep? –wat doen ze? –waar zijn ze mee bezig? –hoe communiceren ze met elkaar? Wat is het doel van het leernetwerk? Hoe wordt gebruiksvriendelijkheid bevorderd? Testen van het prototype

Methoden bij participatief ontwerp Analyse verzamelde data Focus groep Contextgeboden interview Specificeren gebruikers Inzicht in behoeften en problemen v/d gebruikers Verwantschapsdiagram Groepsclustering Personages Testen prototype Cognitive walkthrough Thinking aloud PMI-rating

Focus groep Gestructureerd groepsinterview Deelnemers reageren op elkaar –Doel LN –Kenmerken van het leren in LN –Common ground

Contextgebonden interview 1-op-1 interview in (werk)omgeving van gebruiker Het werk bepaalt de vragen Introductie - oberservatie - interview Inzicht in leef- en werkomgeving Wat doet men Hoe communiceert men Welke middelen worden gebruikt voor kennisdeling

Wie zijn uw potentiële gebruikers? Wat zou u van hen willen weten?

Verwantschapsdiagram Grote hoeveelheden gegevens structureren O.b.v. interview notities maken Clusteren van de notities Labellen van clusters

Groepclustering Structureren van resultaten om te komen tot concensus Trigger statement ‘Wat maakt een leernetwerk effectief?’ Sorteren van de uitspraken Waarderen van de uitspraken (1-5) Gegevensanalyse

Personages Voor wie maak ik dit leernetwerk? Archetype van de typische gebruiker, gebaseerd op interviews/focusgroepen –Wat wil men met het leernetwerk kunnen? –Wat wil men niet?

Zou u een personage kunnen maken? (op basis van deze uitspraken) Zelf niet bloggen, wel blogs lezen De informatie moet wel kloppen In 1 oogopslag zien wat nieuw is. Het moet wel makkelijk blijven Ongedwongen, spontaan leren Weinig tijd

BLIJF HARDOP DENKEN! Cognitive walkthrough & thinking aloud Door het uitvoeren van taken een ontwerp evalueren –Wat doe je? –Wat vind je ervan? –Wat is (on)handig? –Wat ervaar je? BLIJF HARDOP DENKEN!

PMI-rating Plus Minus Interessant Alles opschrijven wat in je opkomt Clustering achteraf

Hoe kan ik een effectief leernetwerk ontwerpen? Vraag het de gebruikers… Leernetwerken zijn gericht op integratie in het dagelijks leven en leren van de gebruikers Naadloze aansluiting op de doelen, intenties, interacties en context van de gebruikers van het leernetwerk Informeel en non-formeel leren (moeilijk vooraf te bepalen

Laten we een voorbeeld geven…. De Handover Toolbox

Handover.ou.nl

23 Voices from the partners “We need a checklist and a course design.” 2 “An e-learning environment like BlackBoard so that students can study at any time.” “Something that creates an e- learning course when exporting the collected content.” “An awareness raising medium to disseminate importance of handover training; the toolbox is the actual intervention.”

Participatief ontwerp Interviews with 35 training specialists Questionnaires filled out by 96 medical professionals from 4 different European countries (ES,PL,NL,SE) Writing personas

“Creation of an archetypal user that represent the needs of larger groups of users, in terms of their goals and personal characteristics.” (Alan Cooper) Although personas are fictitious, they are based on knowledge of real users.

26 Maria, Barcelona, ES Coordinator of continuous education “ Maria, Barcelona, ES Coordinator of continuous education “People often think that it is training in handover that is the major issue. It is not. We need to put necessary structure, regulations, guidelines policy, and tools in place. We need to create a culture of handover” Janusz, Krakow, PL Surgery Department “There is no information flow between hospital and GP. Thus, you need to improve handover practice from a system perspective and afterwards train people to this standards and objectives.” Dirk, Nijmegen, NL Medical professional “Handover is a very important topic and badly addressed in promoting of good handover practices is most important” Writing persona of Handover

27 Interactive Personas

28 Uitkomst participatief ontwerp “We need a checklist and a course design.” “An e-learning environment like BlackBoard so that students can study at any time.” “Something that creates an e- learning course when exporting the collected content.” “An awareness raising medium to disseminate importance of handover training; the toolbox is the actual intervention.” Criterialijst

29 Uitkomst participatief ontwerp Criterialijst Technisch bouwplan

Handover.ou.nl

Certified / Community Content Certified ContentCommunity Content

Open / Closed Groups Open GroupsClosed Groups

Solutions provided in the Toolbox A Learning Network for: 1.(internal) Organizational Groups (OGs) 2.(external) Special Interest Groups (SIGs) Examples: a)Closed group on Patient Safety within University of Utrecht (OG) b)Joined student course on handover at Karolinska Hospital, Sweden and University of Barcelona, Spain (OG + SIG) c)Open group by an Patient Associations or specific conference communities (SIG)

Resultaten PMI rating

Dank u voor uw aandacht