Centrumschool presenteert:. Project: Ik en de wereld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDERUITSPRAKEN enter.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Welkom in de ‘Plop’klas
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Goedemorgen de bel gaat en wij gaan naar de klas voor het onthaal: de juf roept onze naam af! … Tingeling ik ben er!
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Louis.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
De Slippertjes.
Het leven zoals het is... Docu over het lief en leed in de kleuterschool...
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Sinterklaas 2006/2007 Annie M.G. Schmidt school. Kinderen van de Petteflet “Kinder Opvang Esrein” hebben ook Sinterklaasfeest.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Groep 1/2c speelt verstoppetje Groep 1/2 c speelt verstoppertje Door: groep 1/2c en de juffen.
Mees Kees een pittig klasje
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
MOS-vlag op avontuur in de Rinkeling.. Onze MOS-vlag is verdwenen. Kom we gaan ze zoeken.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Terugblik Toermalijn Mika Huisman.
Terugblik op de Toermalijn
Dit is mijn boekbespreking
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Wolvecamp tentoonstelling
Interpreteren van data
WELKOM ! GEKREKEL OP DE ZOLDER SCHOOLFEEST VBS DE KREKEL ZATERDAG 23 MAART 2013.
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Van eeuwenband naar tijdsband
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Advent 2014 Logo school.
Jezelf kort voorstellen.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Herinneringskamp Westerbork
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Een herfstboekje maken
Welkom Zondag 30 augustus 2015
klaskrant LG 4 De bosbreinen
24 november 2015 Op bezoek bij de stichting Jarige Job in Rotterdam. Met Femke, Nino, Noa, Chloë, Gabriella, juffrouw Jolanda en juffrouw Irene.
‘Mixed up piles’.
De week van het IBO ‘’GELUK(T)’’ 12 OKTOBER TOT 16 OKTOBER 2015.
UITSTAP GENT HET KINDERRECHTENPLEIN Klik op de foto a.u.b.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Dirk leven in een middeleeuwse stad. Hoe maak je een middeleeuwse stad? Activiteit 1:  Foto’s van nu vergelijken met afbeeldingen van vroeger;  Zoeken.
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
Transcript van de presentatie:

Centrumschool presenteert:

Project: Ik en de wereld

1 ste kleuterklas:

Whaw, zo’n dikke buik! Wat zou daar inzitten??

Eerst kleuren…

… dan kleven…

… en dit is het resultaat van wat onze jongste kindjes gedaan hebben!

Hier zijn onze oudste kapoenen aan het werk, zelf een baby tekenen in de buik van mama.

Prachtig!

Op weg naar…

… moeke Anja!

Wat zijn ze toch lief en schattig!

Wat zijn wij toch al groot!

Tussendoor nog wat werken! Flink zo, Klara!

Oei, oei, deze kleertjes zijn echt wel veel te klein voor ons!

Onze eigen babyspulletjes gebruiken we om onze klas aan te kleden

Knutselen aan de fotokader

Whaw! Super mooi!

Samen kijken naar de babyfoto’s

Dream, dream, dream… Groetjes uit de pippoklas!

Mijn mama is verpleegster, mijn papa voetbalt graag.

Tweelingen… Dezelfde neus, andere haren…

Kleuroefening

Schilderen En als resultaat…

Onze familiekader

Stempelen met letters

Ik tel de gezinsleden

Ik teken mijn gezin

Logisch rangschikken

Dansen zoals mama en papa

Ik ben de mama… … ik de papa

3 de kleuterklas: Ik en mijn stamboom

We leren over onze familie, zussen, broers, ouders, grootouders. Kortom onze stamboom!

Alle kleuters verzamelen foto’s van hun familie en vertellen hier ronduit over. Daarna schilderen ze een boom en de blaadjes scheuren en plakken we op. De foto’s kleven we op zoals bij een echte stamboom.

De kleuters schilderen zichzelf op ware grootte! Partnerwerk, één kind ligt op een groot stuk karton, een ander kind tekent met een potlood rond het kind. Samen schilderen ze het ene kind, daarna worden de rollen omgedraaid.

Een memoryspel. Zoek dezelfde oma, tweeling, gezin, familie, opa,…

In de derde kleuterklas schrijven en stempelen we woordjes na. De kleuters vinden dit geweldig, ze bootsen mama en papa na, ze kunnen ook schrijven!

Rollenspel. In de poppenhoek verkleden de kleuters zich als mama, papa, oma, opa.

Op de lichtbak maken de kleuters zelf mooie tekeningen die ze achteraf kunnen inkleuren.

Een knutselwerkje van oma en opa. Op een kaasdoosje plakken we een gezichtje met ogen, neus, mond, wimpers, wenkbrauwen, en bovenop haar. Op een keukenrol plakken we de kleren van oma en opa. Eerst knippen de kleuters de kledij uit dan worden ze op de keukenrol geplakt. De ene kant is oma de andere kant is opa.

1 ste leerjaar: Ik en mijn klas

We gaan op verkenning

Dit vind ik het mooiste plekje van mijn klas!

Even op papier vastleggen.

We bouwen onze klas

We drukken onze klas “plat”, zie hier onze eerste plattegrond.

Waar vind ik …

…de kast? GEVONDEN!

Op pad in onze klas

“In mijnen tijd…” Juf Lily vertelt over de periode toen zij een leerling was.

Even naar de tijd van toen… 1 ste bel : bevries! 2 de bel : stil in de rij met de vinger op de mond

We hebben gelukkig nog een heel schooljaar de tijd om onze klas verder te ontdekken!

2 de leerjaar: Ik en mijn school

Een fotozoektocht doorheen de school!

Herkennen jullie deze plaats in onze school???

Gevonden!! SSSt... niet roepen in de gang!

Een letter 'I' ??? Puzzelen maar...

Proficiat aan alle speurneuzen van het tweede leerjaar!

Nog even onze afspraken van de school herhalen … en nu aan het werk...

Het juiste patroon kiezen, tekenen, kleuren 'Rood MAG NIET/ Blauw MOET' en knippen... klaar is kees!

Snoepen is niet zo gezond dus houden we dit beter uit onze mond!

Zo fier al een gieter toon ik jullie mijn werkje!

3 de leerjaar: Ik en de schoolbuurt

Het derde leerjaar nam de schoolbuurt onder de loep. Ze maakten een maquette over de buurt van de Centrumschool... De kinderen leerden ook over veilig verkeer in de Stationsstraat. Een wandeling maakte het project compleet! Geniet mee van enkele sfeerbeelden...

4 de leerjaar: Ik en mijn gemeente

In het vierde leerjaar leerden we over onze gemeente. Daarbij ontdekten we de geschiedenis van Londerzeel aan de hand van een leerwandeling. Het doel van deze leerwandeling was om ons kennis te laten maken met een aantal historische gebouwen en plaatsen.

Juf Karla vertelt over de geschiedenis van de burcht.

Chana, Line, Larissa, Cara, Emma en Frauke poseren voor de foto.

Op de buitenkant van het gemeentehuis zagen we verschillende herinneringen aan het verleden. Cheyenne Rumer en Britt vonden een gedenkplaat uit Wereldoorlog I.

Onze volgende stopplaats was aan de Sint-Kristoffelkerk. Hierbij kregen we de opdracht om gelijkenissen en verschillen te zoeken tussen de kerk vroeger en nu.

Stephane en Brendan staan hier bij het standbeeld van Fien Van Krones, moeder van 13 kinderen.

Lode Meeus was een toondichter. Het plein waar zijn standbeeld op staat is naar hem genoemd. Het plein werd afgewerkt met muziekaccenten. Lotte toont ons een notenbalk met muzieknoten op de grond en Britt zit voor een fietsenrek in de vorm van een muzieknoot.

Ook brachten we een bezoek aan het oude gemeentehuis. We kregen eerst een rondleiding in het gebouw waarna we ontvangen werden in de trouwzaal voor een woordje uitleg. Tot slot mochten we er ook een echte burgerlijke trouw naspelen. Grappig was dat!

Peggy laat ons de verschillende ruimtes in het gemeentehuis zien en vertelt waarvoor elke ruimte dient. In de kast zagen we de boeken waarin adreswijzigingen genoteerd worden.

In de kelder bewaren ze de oudere boeken.

Langs de muren zien we de foto’s hangen van de vorige burgemeesters.

In de trouwzaal vertelde Peggy ons wat meer over het rijbewijs, de identiteitskaart, de reispas en kids-ID.

In deze boeken (oud en nieuw exemplaar) worden de huwelijken genoteerd. Wanneer er een scheiding is, maken ze hiernaast een rode randmelding.

Bij een burgerlijke trouw nemen het bruidspaar, de getuigen, de burgemeester en zijn afgevaardigde plaats aan de tafel. Op deze foto’s ziet u Larissa en Sean als bruidspaar met Brendan en Cara als getuigen. Kilian nam de rol van burgemeester op zich en Robin die van afgevaardigde. Peggy leest de rechten en plichten voor in Robin zijn plaats.

Ook de kinderen van 4B mochten een trouw bijwonen.

Na het huwelijk moeten het bruidspaar, de getuigen, de burgemeester en zijn afgevaardigde hun handtekening plaatsen. Het bruidspaar krijgt het trouwboekje en de vulpen waarmee ze de handtekening moesten zetten.

Na de uitleg kregen de kinderen nog een snoepje.

Nog dit: Enkele pientere kinderen wisten dat de vlaggen aan de buitenkant van het gemeentehuis de vlaggen van België, Vlaanderen, de Europese Unie en de vlag met schilden van de 3 deelgemeenten zijn.

5 de leerjaar: Ik en mijn land

Een dagje Gent, waar we leerden over de kinderrechten.

recht op informatie recht op verzorging recht op een eigen mening recht op samenkomen

recht op bescherming recht op een dak boven het hoofd recht op voeding, kleding en liefde recht op een naam

recht op spel en ontspanning recht op onderwijs geen kinderen in de cel iedereen is gelijk

Het kinamuseum: de stad Gent zoals die vroeger was

Op zoek door de tijd

Hoe gebruik ik een kompas?

We tekenen een windroos

Waar is het noorden?

Onze windroos

nu we het noorden kennen, vinden we op onze kaart gemakkelijk de weg

Onze buurlanden

We verkennen onze wereld met de atlas

6 de leerjaar: Ik en de wereld

Werking van het kompas

Wandeling te Londerzeel uitstippelen

Oefeningen met de atlas

Zelf een wereldbol knutselen