Welkom op de gemeente-avond van de Protestantse Gemeente Herveld Welkom op de gemeente-avond van de Protestantse Gemeente Herveld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Advertisements

Formulier om het heilig avondmaal te vieren (3)
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Heilig Avondmaal Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (5)
Formulier III Heilig Avondmaal (1)
Preek: ‘nieuwe wijn’. Dan komen de dagen – spreekt de HEER – dat de ploeger de maaier ontmoet en de druiventreder de zaaier, dat de bergen druipen van.
GOD MENS. GOD MENS GOD MENS GOD MENS Lucas 18:31-33 Hij nam de twaalf apart en zei tegen hen: ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, en alles wat door.
Deel 4 Leven als christen.
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het heilig evangelie wordt.
. . veertigdagentijd   2  3  4   5  6  'Jezus ontmoeten' . .
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Veranderen brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
FORMULIER VOOR DE VIERING VAN HET HEILIG AVONDMAAL - III
Brood & beker deel 1.
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
1Korinthe Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was… lett. de beker ná de maaltijd 2.
Avondmaal: maaltijd voor bekeerde christenen
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren... 1Korinthe
Welkom in deze kerkdienst
ETEN & DRINKEN Urk.
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Het eerste lied: Psalm 25: 1, 2 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: ds. J.F. Harmanny te Hoek We lezen: Spreuken 1: 1 - 7,
Welkom en Afkondigingen >. Zingen: 33:1,8 > Kom nu met zang en roer de snaren, gij volk, dat leeft van 's Heren recht. Hijzelf heeft zijn getrouwe scharen.
We lezen: Numeri 1: ; 44 – 46 De preek gaat over Numeri 1:18b Iedereen telt mee Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied:
Heer, verhoor!. De paria van de menigte? Heer, verhoor! De paria van de menigte? Raak Jezus aan in geloof.
1Korinthiërs 11: 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
De preek gaat over Efeziërs 4: : 5 Welk stempel draag jij? Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: Ds. P.J.C. Colijn te.
De overdenking gaat over Openbaring 19: 1 – 10 De bruiloft van het Lam is gekomen! Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: Ds.
Spring in het diepe!.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 33: 5 Na de zegen Ps. 33: 1, 8 Schriftlezing: 1 Johannes 5 Tekst: 1 Johannes.
Heilig Avondmaal (IV) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het.
Welkom in deze kerkdienst
Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied: Psalm 89: 7 We lezen: Lucas 2: De preek gaat over: Romeinen 12: 1a Voorlezer:
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
We lezen: Matteüs 27: De preek gaat over: Matteüs 27: Voorlezer: Gretine Post Voorganger: Ds. P. Schelling emeritus predikant Alle liederen.
De preek gaat over: 1 Samuel 17: Voorganger: ds R.J. Stolper te Zaamslag Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorlezer: Jan Dees.
Israël in nood Wie bent U, HERE? ze luisterden niet naar God Gideon Ik sta je bij, vs. 16.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Lezen: 1 Koningen 17:1-16.
God is liefde. Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien. Maar als.
Knutselmiddag: Woensdagmiddag 9 november
Avondmaalsformulier 5 Christus gedenken
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Welkom in deze kerkdienst
Apocalyptische tijden
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Jezus is Heer!.
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Heilig Avondmaal (formulier 5)
Welkom in deze kerkdienst
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
Hand. 1:4,5 Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan.
Transcript van de presentatie:

Welkom op de gemeente-avond van de Protestantse Gemeente Herveld Welkom op de gemeente-avond van de Protestantse Gemeente Herveld

Opening Welkom Schriftlezing: Jesaja 25 : Gebed

Jesaja 25 : Op deze berg richt de HEER van de hemelse machten voor alle volken een feestmaal aan: uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure, rijpe wijnen. 7 Op deze berg vernietigt hij het waas dat alle volken het zicht beneemt, de sluier waarmee alle volken omhuld zijn.

8 Voor altijd doet hij de dood teniet. God, de HEER, wist de tranen van elk gezicht, de smaad van zijn volk neemt hij van de aarde weg – de HEER heeft gesproken. 9 Op die dag zal men zeggen: ‘Hij is onze God! Hij was onze hoop: hij zou ons redden. Hij is de HEER, hij was onze hoop. Juich en wees blij: hij heeft ons gered!’ Jesaja 25 : 6 -12

10 De hand van de HEER rust op deze berg, maar onder zijn voeten wordt Moab vertrapt, zoals stro in mest wordt getreden; 11 Moab spreidt zijn armen uit als iemand die tracht te zwemmen, maar hoe hij ook met zijn armen maait, de HEER laat hem door zijn hoogmoed ten onder gaan. 12 Hij haalt de hoge, versterkte muren omver, hij maakt ze met de grond gelijk, niets laat hij ervan heel. Jesaja 25 : 6 -12

De HEER van de hemelse machten… …richt voor alle volken een feestmaal aan… …neemt de sluier weg, waarmee de volken omhuld zijn… …doet de dood voor altijd teniet… …wist de tranen van elks ogen… …zegent zijn volk… …en oordeelt de vijand. Gebed Jesaja 25 : 6 -12

Programma van de avond uur: Opening uur: Inleiding Heilig Avondmaal uur: Pauze uur: Toelichting ontwikkelingen Slijk-Ewijk uur: Gespreksronde met kerkenraad uur: Sluiting

Opzet inleiding Heilig Avondmaal 1.Opmerkingen vooraf 2.Bijbelse achtergrond v/h Avondmaal 3.Historische ontwikkeling v/h Avondmaal 4.Liturgische praktijk v/h Avondmaal 5.Afronding

I Het beeld van de maaltijd: als gemeenschappelijk gebeuren als uitdrukking/omkering van de sociale orde als rite de passage (vgl. bruiloft en begrafenis) als voltooiing van de gebeurtenissen als bevestiging van wat er gebeurd is als moment waarin de tijd stil staat Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

II De aanduiding van de maaltijd Protestanten: Heilig Avondmaal Vgl. het laatste avondmaal – Inzettingswoorden – Voorbereiden op de dood en toebereiden van het Lam Vgl. het (zondag)morgenmaal – ‘Het is volbracht!’ – ‘Jezus leeft en wij met Hem.’ Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

II De aanduiding van de maaltijd Oecumene: Maaltijd van de Heer Uitdrukking van Paulus in 1 Kor. 11 Meer algemene aanduiding Specifiek genoeg? – Geen gewone maaltijd (vgl. de gedachtenis van Christus en de aanroeping van de Heilige Geest) Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

II De aanduiding van de maaltijd Rooms-katholieken: Eucharistie Geen bijbelse aanduiding voor de maaltijd Dankbaarheid, dat past bij: – de gedachtenis van Christus – de viering van het nieuwe leven Goede historische papieren Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

III Het Heilig Avondmaal als sacrament Sacrament als eed van trouw aan de keizer Overgang naar totale dienst aan de keizer Inlijving in het leger Levenslange gemeenschap Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

III Het Heilig Avondmaal als sacrament Sacrament als teken en zegel Teken: verwijzing Zegel: bevestiging / onderpand Opmerkingen vooraf (inhoudelijk)

Blok 1: Bijbelse achtergrond De Paasmaaltijd (Exodus 12): Pasen: uittocht, doortocht en intocht Een gaaf, éénjarig lam Geslacht tegen de avond Bloed aan de deurposten en de bovendorpel Ongezuurd brood en bittere kruiden Gordel om, staf in de hand, sandalen aan Het jongste kind: ‘Waarom is deze nacht anders dan alle andere nachten?’

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het laatste avondmaal (Lukas 22): Variatie op en vervulling van de Paasmaaltijd Het lam ontbreekt, want Christus is het Lam De ongezuurde broden: geen ‘brood van de verdrukking’, maar ‘mijn lichaam’ De wijn: geen ‘vrijheidsdronk’, maar ‘mijn bloed.’

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het laatste avondmaal (Lukas 22): Het nieuwe verbond… (Jeremia 31) …in mijn bloed (Exodus 24) …niet meer eten en drinken, totdat het vervuld is in het Koninkrijk van God Het avondmaal als oordeel: de ontmaskering van Judas.

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal in Korinthe (1 Kor. 11): De praktijk van de liefdemaaltijd – Ieder brengt naar vermogen mee. – Niemand komt tekort. – Wat over schiet, wordt uitgedeeld aan de armen. De ontaarding van de liefdemaaltijd – Rijken komen vroeg, eten veel en worden dronken – Armen komen laat, eten weinig en hebben honger

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal in Korinthe (1 Kor. 11): Daarom: wie op onwaardige wijze dit brood eet of deze drinkbeker drinkt… – Dus niet: áls onwaardige. – Maar: op onwaardige wíjze. …is schuldig aan het lichaam en bloed van Christus, namelijk: – zoals Hij ons dat geeft in brood en wijn – én zoals Hij ons dat geeft in elkaar als leden van zijn lichaam

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal in Korinthe (1 Kor. 11): Daarom: laat ieder mens zichzelf beproeven… – of hij / zij leeft in gemeenschap met Christus – én de gemeente als zijn lichaam. en laat hij zo eten van het brood en drinken van de drinkbeker – Het gaat er niet om dat je jezelf beproeft of je kunt deelnemen – maar dat je jezelf beproeft en deelneemt

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal in Korinthe (1 Kor. 11): Conclusie: ‘Wie op onwaardige wijze eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel… – Hij plaatst zichzelf buiten de gemeente – En daarmee buiten de gemeenschap met Christus. omdat Hij het lichaam van de Heer niet onderscheidt – Wie de andere leden van het lichaam van Christus niet serieus neemt, kan ook Christus zelf niet serieus nemen.

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal als bruiloftsmaal (Op. 19): Onthouding voor het huwelijk Voltooiing van het verlangen Vereniging van bruidegom en bruid Viering van de liefde De gemeente als: – Genodigde – onderscheid tussen genodigden – Gast – een grote eer – Bruid – de kerk als geheel verenigd met Christus

Blok 1: Bijbelse achtergrond Het avondmaal als bruiloftsmaal (Op. 19): Tegenbeeld: het maal van de aaseters – Geen gast aan tafel, maar aas op tafel – Koningen, groten, slaven en kleinen – Babylon, symbool politieke en economische macht – Beeld van het bedorven leven dat stinkt.

Blok 1: Bijbelse achtergrond Doe dat tot Mijn gedachtenis Wat is gedenken? – Het is meer dan alleen herinneren, terugdenken of denken aan… – Het is vooral een manier van leven (vgl. het gedenken van de sabbat) – Daarom: doe, neemt, eet, drinkt allen daaruit – Christus gedenken is participeren in zijn lichaam, dat zich schenkt aan de ander

Blok 1: Bijbelse achtergrond Doe dat tot Mijn gedachtenis Hoe gedenk je de dood van Christus? – Door met Hem gestorven te zijn voor de wereld. – Door met Hem te leven voor God en elkaar – Dan deel je in het eeuwige leven – Dat uit zich in zelfovergave aan Christus – En dat uit zich in zorg, geduld en liefde voor elkaar Kortom: niet ik leef meer, maar Christus leeft in mij…

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Verschillende avondmaalsvisies Wat betekenen de woorden: ‘dit is mijn lichaam’ en ‘dit is mijn bloed’? – Rome: brood en wijn worden het lichaam en bloed van Christus (transsubstantiatie) – Zwingli: dit is = dit betekent, het Avondmaal als gedachtenis- of herinneringsmaaltijd

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Verschillende avondmaalsvisies Wat betekenen de woorden: ‘dit is mijn lichaam’ en ‘dit is mijn bloed’? – Luther: Christus zelf is in, met en onder de tekenen van brood en wijn aanwezig (consubstantiatie) – Calvijn: maakt onderscheid tussen het teken en de zaak, waarnaar verwezen wordt; Christus is aanwezig door de Heilige Geest

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Wanneer wordt het Avondmaal gevierd? Hele christelijke traditie: op zondag – Dag van de opstanding (1e dag) – Dag van de nieuwe schepping (8e dag) – Dag van de Heer (jongste dag)

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Hoe vaak wordt het Avondmaal gevierd? Eerste christelijke gemeente: dagelijks Vroege Kerk: wekelijks Rome: – de priester: dagelijks – leken: minimaal éénmaal per jaar Reformatie: – Pasen, Pinksteren en Kerst – Grotere steden: eens per twee maanden – Vanaf 17e eeuw: viermaal per jaar

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Hoe vaak wordt het Avondmaal gevierd? Calvijn – Liefst dagelijks – In ieder geval wekelijks – Compromis: viermaal per jaar Vrijzinnigen (vanaf 19e eeuw): – Goede Vrijdag

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Wie gaan er aan het Avondmaal? Vroege kerk: – geen ongedoopten, catechumenen of ‘ketters’ – wel degenen die het geloof belijden en eruit leven Rome: – allen ontvangen de hostie – de priester drinkt namens allen

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Wie gaan er aan het Avondmaal? Reformatie: – geen ongedoopten – wel alle belijdende leden kennen en begrijpen van geloofsinhoud aanvaarden van verantwoordelijkheid om in het open- baar als christen te leven – grens bij oudere kinderen / jongvolwassenen – wie zonder reden wegbleef, werd gecensureerd

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal Wie gaan er aan het Avondmaal? Nadere Reformatie – Avondmaalsmijding bevindelijk kennen van de geloofsinhoud levensheiliging sloot onbedoeld aan bij middelleeuwse avondmaalshuiver

Blok 2: Historische ontwikkeling van het Avondmaal De toegang tot het Heilig Avondmaal Week van voorbereiding – Reformatie: afkondiging en huisbezoek – Later: voorbereidingsdienst De tucht als ‘opzicht over leer en leven’ – door de kerkenraad – alleen bij openlijke en bewezen zonden, waarbij geen berouw of bekering wordt getoond De zelfbeproeving

Blok 3: Liturgische praktijk van het Avondmaal Klassiek gereformeerd avondmaalsformulier Woorden van de inzetting Zelfonderzoek Genadeverkondiging en terugwijzing Gedachtenis van Christus Onderwijzing over de inzetting Gebed met het Onze Vader Geloofsbelijdenis Gereed maken van de tafel Nodiging Gemeenschap van brood en wijn Dankzegging

Blok 3: Liturgische praktijk van het Avondmaal Avondmaalsliturgie Gezongen geloofsbelijdenis Dankgebed, voorbeden en stil gebed Woorden van de inzetting Gedachtenis van Christus Onderwijzing over de inzetting Gebed Gereed maken van de tafel Nodiging Gemeenschap van brood en wijn Lofprijzing Onze Vader

Blok 3: Liturgische praktijk van het Avondmaal Hoe vaak wordt het Avondmaal gevierd? Vier maal per jaar Waarvan éénmaal op Witte Donderdag Door wie wordt het Avondmaal gevierd? Doopleden Belijdende leden En de kinderen dan?

Blok 3: Liturgische praktijk van het Avondmaal Hoe wordt het Avondmaal gevierd? Zittend in de bank Zittend aan tafel Staand in de kring Lopend Toegang tot het Heilig Avondmaal? Voorbereiding Tucht Zelfbeproeving Verkondiging

Afronding Vragen of opmerkingen?

Pauze

Toelichting op ontwikkeling Slijk-Ewijk Vragen of opmerkingen?

Gespreksronde met kerkenraad Vragen of opmerkingen?

Sluiting Dank voor uw aanwezigheid! Gebed Wel thuis!