‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Nieuwe buren deel 1 Gemaakt door; Aquinnah, Cédrick, Peter, Sarah Niveau 7.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Dr. Albertus Risaeusschool
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie met ouders
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Het perspectief van de oudere
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Groepsdynamiek 1.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Reminiscentie Levensboeken
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rauw en troosten.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Welkom op onze thema-avond
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hoe pedagogisch handelen?
Ruzie maken… een vak apart !?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Nee Zeggen!.
Duurzame inzetbaarheid
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION

In de projectperiode ‘Samen goed voor later’ zette KION een structuur op van pedagogische aansturing. De pedagogische meting staat hierbij centraal. Doel: waarborgen / verbeteren pedagogische kwaliteit, inclusief vier pijlers ‘Samen goed voor later’

Pedagogische doelen uit Wet Kinderopvang zijn vertaald naar pedagogische uitgangspunten van KION Kijken en luisteren naar kinderen Bieden van emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte Ritme en structuur Respect voor autonomie Bevorderen positieve contacten tussen kinderen We stimuleren kinderen respect te hebben voor anderen en hun omgeving Brede uitdaging en plezier Samen met ouders en anderen uit de omgeving van de kinderen Fysieke veiligheid

Uitgangspunten in een oogopslag

Er is een duidelijke relatie tussen de uitgangspunten van KION en de vier pijlers van ‘Samen goed voor later’: Samen meedoen Samen verantwoordelijk voor elkaar Samen conflicten oplossen Samen omgaan met verschillen

Meting pedagogische kwaliteit Ieder jaar staat een doel uit de Wko centraal, vertaald in pedagogische uitgangspunten van KION. Kwaliteit van de uitvoering van deze uitgangspunten wordt jaarlijks gemeten op iedere groep door hiertoe geselecteerde en getrainde pm.

Meetinstrumenten 0-4 / 4-13 Items passen bij het pedagogisch doel / uitgangspunten die centraal staan & basishouding: standaard Voor VVE-locaties: aanvullende VVE-items Resultaten per groep, per locatie, per werksoort Nulmeting (februari) > opzet en uitvoering actieplan > effectmeting (november)

Speerpunt 2015: Sociale competentie Uitgangspunten Stimuleren positieve contacten tussen kinderen We stimuleren kinderen respect te hebben voor anderen en hun omgeving Samen met ouders Onderwerpen o.a. Betrokkenheid kinderen bij de groep Positief contact tussen kinderen ondersteunen en stimuleren Vriendschappen Respect voor anderen en omgeving Contact met ouders bij brengen / ophalen

Voorbeelditem Oog voor betrokkenheid kinderen onderling Pm hebben geen oog voor de onderlinge betrokkenheid van de kinderen en/of bespreken niet met elkaar hoe betrokken de kinderen bij elkaar zijn en/of meedoen. En/of ze reageren hier niet op. (Bv. de pm zijn druk met huishoudelijke klussen en zien niet dat een baby al langere tijd in een wipstoel buiten de groep staat en geen andere kinderen kan zien). Een aantal keren valt de pm de betrokkenheid van de kinderen onderling op en reageren ze hierop (naar de kinderen, als collega’s). Andere momenten hebben de pm hier geen oog voor. De pm hebben zeer regelmatig oog voor de onderlinge betrokkenheid van de kinderen en reageren naar de kinderen en/of bespreken met elkaar wat ze bij de groep kinderen zien. (Bv: Een kind helpt een ander kind met iets opruimen; de Pm zegt: “Wat fijn Bo, dat jij Aïcha even helpt.” Drie kinderen zitten samen in de leeshoek boekjes te bekijken en te ‘lezen’. De pm zegt tegen haar collega: “Zie eens hoe leuk die drie zich vermaken”). 4710

Voorbeelditem Organisatie van onderlinge betrokkenheid Pm organiseren de groep vooral functioneel (Aan tafel functioneel bezig met eten geven/fruit eten etc. baby’s zitten apart in een wipstoel, buiten de groep kinderen, de pm zien niet dat kinderen elkaar helpen; doen geen beroep op dit soort sociale vaardigheden etc.). Een aantal keren houden de pm met de organisatie van de groep rekening met de onderlinge betrokkenheid van de kinderen, op andere momenten gebeurt dit niet. (Bv. de pm geven twee kinderen een opdrachtje om te helpen met de tafel te dekken; op andere momenten halen ze de was op en betrekken daar geen kinderen bij). De pm houden bij de organisatie van hun groep zeer regelmatig rekening met de betrokkenheid van de kinderen en regelen het zó dat kinderen elkaar kunnen helpen, met vriendjes spelen etc. (Bv. De pm vragen welke kinderen naast elkaar willen zitten, of de oudere kinderen de jongere kinderen helpen met de jas aandoen etc.) 4710

Voorbeelditem Aandacht van kinderen voor andere kinderen De pm vestigen geen aandacht van kinderen op wat de andere kinderen zeggen/doen/voelen. De pm vestigen een aantal keren de aandacht van de kinderen op wat de andere kinderen doen/meemaken. Andere keren gebeurt dit niet. De pm vestigen zeer regelmatig de aandacht van de kinderen op andere kinderen. Bijvoorbeeld: “Kijk eens wat een mooie trein! Die hebben Isa en Teun gemaakt!”. ‘Dennis moet huilen, hoor je dat? Oh, wat een verdriet” “Kijk eens, Mees is aan het dansen!”. 4710

Voorbeelditems Samenspeelmogelijkheden creëren Benoemen relaties tussen kinderen Passend bij de ontwikkeling organiseren de pm ook dat kinderen met elkaar samen kunnen spelen (bv. Er kunnen vandaag vier kinderen in de theaterruimte, wie willen dit? Hier staat een doos met circus attributen; wie willen straks een voorstelling verzorgen? e.d. ). JA = 8NEE = 4 De pm hebben oog voor de relaties tussen kinderen en benoemen deze zeer regelmatig. “Jij vindt Saskia wel leuk, he?” “Wat hebben jullie samen veel plezier; jullie zijn echte vrienden van elkaar, hé?” JA = 8NEE = 4

Voorbeelditem Kinderen ruimte geven om te helpen / troosten De pm zijn in de groep degenen die kinderen helpen en troosten (Bv. met jassen aandoen, een kind dat valt en zich pijn doet, een kind dat huilt stappen de pm er meteen op af en lossen het op. Bv. door het kind op te tillen en/of uit de situatie te halen). Soms geven de pm de kinderen de ruimte om elkaar te helpen en/of te troosten. Andere keren doen de pm dit meteen zelf. (Bv. een kind doet zich pijn en andere kinderen staan erbij. De pm gaat erbij zitten en vraagt aan de kinderen wat er gebeurd is en of ze weten hoe het opgelost kan worden? Kort daarna gaan ze naar buiten en doet de pm zelf alle jassen bij de kinderen aan). De pm geven de kinderen zeer regelmatig de ruimte om elkaar te troosten of met praktische zaken te helpen en stimuleren dit bij de kinderen (bv. kinderen die het leuk vinden, mogen helpen bij een fles geven, een speeltje geven etc. Bij een kind dat zich pijn doet, kijkt de pm eerst of een ander kind gaat troosten voor zij er zelf op af stapt en/of betrekt ze de kinderen bij het troosten, als een kind een ander kind troost geven de pm een compliment etc.) 4710

Voorbeelditem Activiteiten met ouders /verbinding thuis Er zijn geen (in)formele activiteiten voor en met de ouders. Er hangen geen foto’s van thuis Een paar keer per jaar is er een (in)formele activiteit met en voor de ouders (Bv. één keer per jaar is het zomerfeest, en één keer per jaar is er een opa- en omadag). Gedurende het jaar zijn er continue verschillende (in)formele activiteiten met ouders. (Bv. ouders worden structureel betrokken bij het verzamelen van kosteloos materiaal, er hangt een familiewand met foto’s van thuis, na een kookactiviteit mogen de ouders eind van de middag ‘meeproeven’, eind van de middag staat er standaard koffie en thee klaar voor ouders, aansluitend aan een thema is er een tentoonstelling van zelfgemaakte werkjes voor de familie, jaarlijks maken de pm video- opnames en laten die bij een ouderavond zien, e.d.). 4710

Voorbeelditem Ouders informeren over sociaal contact kind Tijdens het haalmoment vertellen de pm aan ouders welke sociale contacten hun kind die middag heeft gehad en/of praten met de ouders over de sociale vaardigheden van hun kind (Bv: over een kind dat het leuk vindt om andere kinderen te helpen, heeft ruzie gehad en heeft samen met het andere kind een oplossing bedacht…etc.) JA = 8NEE = 4

Resultaten 2013 en 2014 Bewustwording pm ‘dit wordt er van mij verwacht’ Discussie en actie in teams Meer en betere sturing op pedagogische kwaliteit Bij effectmeting hogere scores