WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos
Programma Inleiding Lean werken! Lean Six Sigma in Ziekenhuis Reinier de Graaf Gasthuis – Rob de Graaf, Black Belt Lean Six Sigma Pauze Lean Six Sigma bij UWV – Eric Eggermont, Black Belt Lean Six Sigma Worldcafé Afsluiting en Borrel
TNO Management Consultants Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie. Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Enthousiaste Klanten
Lean werken! Lean Management Six Sigma Productive WardZorgpaden
Lean werken! Six Sigma Productive WardZorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd
Lean werken! Six Sigma Zorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd
Lean werken! Six Sigma Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd
Lean werken! Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd
Verwachtingen van de aanwezigen Lean, wat is dat? What’s new in de Lean methodiek? Hoe pak je een Lean traject aan? Hoe houd je de kwaliteit op peil als je met Lean gaat werken? Hoe krijg je de medewerkers mee in het Lean denken en werken? Wat is de aanpak van TNO MC? Kun je lean combineren met procesinrichting? Hoe doe je zo klantgericht mogelijk meer met minder? Wat hebben andere organisaties gedaan/geleerd/ondervonden?
Visie op lean werken! KlantwaardeMedewerkerswaardeBestuurderswaarde Houding & Gedrag Lean cultuurVerspillingen
Lean versus Six Sigma Lean Six Sigma of Six Sigma Lean?
Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag
Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk
Lean werken in 7 stappen 1.Onze afdelingsvisie luidt “onze visie” 2. Om de visie na te streven werken we aan de volgende indicatoren met bijbehorende streefwaarden “onze prestaties en streefwaarden” 3. Hiervoor verzamelen we gegevens “onze metingen” 4. En analyseren we de gegevens om oorzaken te achterhalen “onze analyses” 5. We bepalen verbeteringen en geven aan hoe we de verbeteringen gaan invoeren “onze verbeteringen” 7. We hebben afspraken over hoe we de stappen actief volgen 6. We verbeteren! “onze ambitie”
10 Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer blauw op straat: meer tijd voor de burger! 2.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 3.Verblijfsaanvragen binnen 1 week afhandelen (los van de norm) 4.Minimaliseren van wachtlijsten 5.Terugdringen van no-shows 6.Verkeerd verstuurde facturen minimaliseren 7.Doorlooptijd van arbeidstoeleiding verkorten 8.Werken conform planning, b.v. roosteren van personeel 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid 10.Verloop personeel minimaliseren