WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Lean in de gezondheidszorg
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Menno Karres Lead Auditor
Welkom The Future State of Lean
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Een continue verbeterende dienstverlening
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
WELKOM TRANSPARANT STUREN 16 februari 2012 Dr. Joost J. Vos Managing Consultant.
LSS & Reinier de Graaf Rob de Graaf. Even voorstellen.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Audit- en accountantsdiensten 28 juni 2017
Business Process Management
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Visie op oncologische zorg V
Dagstart Quick Reference Card
GMR Consent 14 februari 2011.
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
High Performance Incubator (HPI)
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Methoden om te werken aan continue verbetering
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Logistieke kwaliteitsprocessen
Bewonersavond 20 maart 2019.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos

Programma Inleiding Lean werken! Lean Six Sigma in Ziekenhuis Reinier de Graaf Gasthuis – Rob de Graaf, Black Belt Lean Six Sigma Pauze Lean Six Sigma bij UWV – Eric Eggermont, Black Belt Lean Six Sigma Worldcafé Afsluiting en Borrel

TNO Management Consultants  Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie.  Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Enthousiaste Klanten

Lean werken! Lean Management Six Sigma Productive WardZorgpaden

Lean werken! Six Sigma Productive WardZorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

Lean werken! Six Sigma Zorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

Lean werken! Six Sigma Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

Lean werken! Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

Verwachtingen van de aanwezigen  Lean, wat is dat?  What’s new in de Lean methodiek?  Hoe pak je een Lean traject aan?  Hoe houd je de kwaliteit op peil als je met Lean gaat werken?  Hoe krijg je de medewerkers mee in het Lean denken en werken?  Wat is de aanpak van TNO MC?  Kun je lean combineren met procesinrichting?  Hoe doe je zo klantgericht mogelijk meer met minder?  Wat hebben andere organisaties gedaan/geleerd/ondervonden?

Visie op lean werken! KlantwaardeMedewerkerswaardeBestuurderswaarde Houding & Gedrag Lean cultuurVerspillingen

Lean versus Six Sigma Lean Six Sigma of Six Sigma Lean?

Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag

Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk

Lean werken in 7 stappen 1.Onze afdelingsvisie luidt “onze visie” 2. Om de visie na te streven werken we aan de volgende indicatoren met bijbehorende streefwaarden “onze prestaties en streefwaarden” 3. Hiervoor verzamelen we gegevens “onze metingen” 4. En analyseren we de gegevens om oorzaken te achterhalen “onze analyses” 5. We bepalen verbeteringen en geven aan hoe we de verbeteringen gaan invoeren “onze verbeteringen” 7. We hebben afspraken over hoe we de stappen actief volgen 6. We verbeteren! “onze ambitie”

10 Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer blauw op straat: meer tijd voor de burger! 2.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 3.Verblijfsaanvragen binnen 1 week afhandelen (los van de norm) 4.Minimaliseren van wachtlijsten 5.Terugdringen van no-shows 6.Verkeerd verstuurde facturen minimaliseren 7.Doorlooptijd van arbeidstoeleiding verkorten 8.Werken conform planning, b.v. roosteren van personeel 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid 10.Verloop personeel minimaliseren