Investigating Economic Classroom Experiments

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
De ontwikkeling van de 7 competenties
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Mediaopvoeding.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
Actieonderzoek instructietafel.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Niet iedere leerling krijgt het Schoolgeld dat hij of zij nodig heeft. En kan gereformeerd onderwijs volgen waar hij of zij dat zou willen. Het kan zijn.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Handelingsplannen.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Andere Tijden St Barbara Tuitjenhorn Ahoj, 17 maart 2016.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
“Context-concept in je eigen lessen”
Clusterdidactiek Gamma
Grote Project ZWO 2019 Bijenhouden biedt jongeren toekomst.
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Investigating Economic Classroom Experiments Roel Grol

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Economische concepten Redeneervaardigheid Transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Economische concepten Redeneervaardigheid Transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Economische concepten Redeneervaardigheid Transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Studie 1: kennis economische concepten Participeren in 4 experimenten Observeren van 4 experimenten 4 lessen volgen

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Studie 1: kennis economische concepten Studie 2: redeneervaardigheid Studie 3: transfer: situaties vergelijken Studie 4: verre transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Studie 1: kennis economische concepten Studie 2: redeneervaardigheid Studie 3: transfer: situaties vergelijken Studie 4: verre transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Studie 1: kennis economische concepten Studie 2: redeneervaardigheid Studie 3: transfer: situaties vergelijken Studie 4: verre transfer

De bijdragen die economische klaslokaal-experimenten kunnen leveren aan de economische geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs.