Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leerkring POW Fase 4.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Observeren en rapporteren
Bronnen en onderzoeksvragen
Keuzethema: differentiatie
Mijn visie op onderwijs
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Werkcollege Vraagformulering
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 1 1 februari 2016

Even voorstellen Annemarie Westerbeek Maud Ras maud.ras@han.nl annemarie.westerbeek@han.nl Maud Ras maud.ras@han.nl

To do: Verwachtingen Doelen bespreken Planning bespreken Thema’s Leertaak Aan de slag Terugblik

Verwachtingen Pak een post–it en noteer: Je naam. Met welke verwachting m.b.t. deze bijeenkomst ben je naar deze bijeenkomst gekomen. Met welke verwachting m.b.t. dit thema/vak ben je naar deze bijeenkomst gekomen. Aan het eind van de bijeenkomst vragen we drie studenten om hier op terug te blikken.

Doelen globaal De student is zich aan het eind van de cursus bewust van zijn eigen overtuigingen/vooroordelen. De studenten kent aan het eind van de cursus de ‘basisregels’ m.b.t. luisteren en gespreksvoering De student heeft aan het eind van de cursus zijn professionele nieuwsgierigheid onderzoek aan de hand van de onderzoekscyclus uit het boek van Van der Donk en Van Lanen (2014).

Doelen bijeenkomst 1 De student heeft aan het eind van de bijeenkomst een keuze gemaakt voor het onderzoeksonderwerp. De student weet aan het eind van de bijeenkomst wat de eisen zijn voor het onderzoeksplan. De student kan aan het eind van de bijeenkomst een omschrijving geven van de begrippen ‘gespreksvoering’ en ‘coachende rol van de docent’ .

27/04/2017 Planning De inhoud van de bijeenkomsten is nog onder voorbehoud. We willen de inhoud nader bepalen aan de hand van jullie onderzoeksvragen e.d. na deze dia naar de thema’s

Wat zie je in onderstaande afbeelding? 27/04/2017 Wat zie je in onderstaande afbeelding? studenten input geven benoemen: gekleurde bril van jou als persoon is rode draad in gesprekstechnieken en coaching. gekleurde bril op je overtuigingen, socialisatie, achtergrond , ervaringen. Vanuit deze bril handel je en vertoon je gedrag. onze eigen gekleurde bril toelichten. Annemarie: -ervaringsgericht Maud: Vanuit ervaringen en wat ik geleerd heb vind ik het belangrijk om mensen te benaderen zonder of bewust van mijn eigen oordeel. En dit oordeel uit te stellen zodat ik mensen een zo eerlijk mogelijke kans geef. Ik ben altijd nieuwsgierig; als kind was ik dit al en dat ben ik als docent ook. aan het eind van het thema kunnen jullie elkaar concreter vertellen over je gekleurde bril. Onze visie is dus: overeenkomstige basis voor beide thema’s: vaardigheden en houding Luisteren Je bewust zijn van de oordelen en overtuigingen die je hebt; de bril waardoor je naar de wereld kijkt.

Mindmappen 1 Maak voor jezelf een mindmap met betrekking tot één vande volgende thema’s De coachende rol van de docent Gesprekstechnieken Zonder overleg Je hebt …. minuten de tijd. Begin met je gekozen thema. Ben je eerder klaar, begin dan met je mindmap voor het andere thema.

Mindmappen 2 We maken groepen (nummeren groepen van ongeveer 4). 27/04/2017 Mindmappen 2 We maken groepen (nummeren groepen van ongeveer 4). Maak in overleg voor jullie thema een grotere mindmap op A3 formaat. Schrijf de overeenkomstig genoemde begrippen/dingen op. Je hebt …. minuten de tijd Ben je eerder klaar, ga dan het gesprek aan over het andere thema. Instrueren: we laten ze hangen en komen dadelijk in het praktische deel van de leertaak op terug.

27/04/2017 Pauze planning: 15 min

Richting de leertaak 27/04/2017 professionele nieuwsgierigheid is een mini onderzoek Het onderzoek wordt geleid door waar jij nieuwsgierig naar bent en waar je in in wilt leren.

Richting de leertaak 27/04/2017 Binnen de leertaak doorloop je de onderzoekscyclys van praktijkonderzoek. Deze is terug te vinden in het boek van Van der Donk en Van Lanen. Eerst zul je een onderzoeksplan schrijven waar je een go/no-go voor krijgt waarna je je onderzoek zult uitvoeren en een verslag zult maken. Binnen je onderzoek zul je kijken naar de theorie maar ook iets uit gaan proberen in de praktijk (vb. een coachgesprek, een oudergesprek of een mentorgesprek). Zoals eerder benoemt krijg je bij een aantal bijeenkomsten de kans om de keuze te maken uit een workshop of onderzoeksbegeleiding. Hierbinnen vind je verdieping in je onderwerp.

27/04/2017 Onderzoeksplan Gebruik het beoordelingsformulier als uitgangspunt voor het schrijven van je onderzoeksplan. Gebruik het boek van Van der Donk en Van Lanen (2014) ter ondersteuning.

Onderdelen onderzoeksplan Aanleiding Context (praktijk)probleem Onderzoeksdoel Onderzoeksvraag Theoretisch kader - belangrijke begrippen, termen en concepten zijn uitgewerkt. Onderzoeksopzet Planning

Nulmeting Twee formulieren. 27/04/2017 Nulmeting Twee formulieren. Vul één formulier in volgens de instructie op het blad Vul het andere formulier hetzelfde in. Lever één van de formulieren in bij Maud of Annemarie. Het andere formulier mag je zelf houden. Bewaar dit (het kan handig zijn voor je onderzoeksverslag). Net over de grondhouding gehad die gelijk is voor de coachende rol als docenten als de docent bij gespreksvoering. Daarom nu de nulmeting om een aantal aspecten van deze grondhouding te toetsen  waar sta je nu en waar wil je heen? LET OP! Wij hebben een aanzet gedaan voor aspecten van de grondhouding, maar deze zal vast niet volledig zijn.

Onderzoeksvraag formuleren Begin je onderzoeksvraag met: ‘Hoe kan ik ….’ Input: je nulmeting, de brainstorm en elkaar (dialoog met anderen). Stel elkaar verhelderende vragen m.b.t. de onderzoeksvraag. Houd rekening met de punten waar een goede onderzoeksvraag aan moet voldoen. tot 11.45

Samenvattend https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RU 27/04/2017 Bovenste: oma, oen etc. Onderste: Coaching

Verwachtingen terug halen Drie mensen aan het woord Blik terug op je verwachtingen van deze bijeenkomst

Voor volgende bijeenkomst: Onderzoeksplan schrijven a.d.h.v. het beoordelingsformulier. Lever vóór aanvang van de bijeenkomst op 22 februari je onderzoeksplan in in de Dropbox onder het label ‘Professionele nieuwsgierigheid plan’. Tips voor het schrijven; zie verdere dia’s in deze ppt. Voorbereiding voor 15 februari: houd de Wiki in de gaten!

(Praktijk)probleem 5xW+H gebruiken. Zie hoofdstuk ‘Oriënteren’ uit Van der Donk & Van Lanen (2012).

Onderzoeksdoel Richtlijnen (Van der Donk & Van Lanen, 2012): is gebaseerd op de oriëntatie op het praktijkprobleem. is geformuleerd in termen van opbrengsten. is voldoende afgebakend en eenduidig geformuleerd. leent zich voor het doen van praktijkonderzoek. is besproken met belanghebbenden in de school. Figuur 4.3 (Van der Donk & Van Lanen, 2012). Hoofdstuk ‘Richten’ uit Van der Donk & Van Lanen (2012).

Onderzoeksvraag Begin met: ‘Hoe kan ik….’ Let op dingen als: Specifiek Concreet Realistisch Haalbaar Objectief Formulering zonder tegenstellingen Enkelvoudig Formulering zonder ontkenningen Hoofdstuk ‘Richten’ uit Van der Donk & Van Lanen (2012)

Deelvragen De deelvragen samen geven antwoord op de onderzoeksvraag De deelvragen moeten dus logisch uit de onderzoeksvraag volgen. Maak er niet teveel maar ook niet te weinig.

Theoretisch kader Belangrijke begrippen, termen en concepten zijn uitgewerkt. Relaties tussen deelaspecten worden beschreven. Definieer/beschrijf a.d.h.v. actuele en relevante literatuur. Doel: afstemmen waar je het over hebt en je onderzoek afbakenen. Herhaalbaarheid waarborgen. Vaak/lijkt op een literatuurstudie. Minimaal twee boeken of revelante wetenschappelijke artikelen.