Koers houden in turbulentie: De rol van de rijksoverheid op het gebied van IenM internationaal vergeleken Dr. C.F. (Caspar) van den Berg Prof.dr. F.M. (Frits) van der Meer
Onderzoek Onderzoeksvraag: Kijkend naar de participatiesamenleving, – welke vergelijkbare discoursen en daadwerkelijke hervormingen vinden plaats in 7 relevante vergelijkingslanden, en – wat kunnen we daarvan leren voor de NL context?
Benadering Hervormingen: constant en onverzadigbaar? Historische benadering van hervorming: 1995:
Bevindingen
Conclusies en discussie I Afgezien van verschillen door specifieke nationale kenmerken en tradities, speelt het discours over de participatiesamenleving en bijbehorende overheid in alle onderzochte landen.
Conclusies en discussie II Operaties om te komen tot een afgeslankte en “terugtredende” overheid hebben wisselend succes: UK, Duitsland, Nederland, Finland. (Dijkstra et al. 2015) Dit zegt echter nog niets over de mate waarin de overheid daarna functioneert als een verbindende, voorwaardenscheppende staat. Ook NL worstelt hiermee.
Conclusies en discussie III Successen worden geboekt als de overheid niet alleen plaatsmaakt voor de samenleving, maar ook zorgt dat maatschappelijke actoren gefaciliteerd worden. Implicaties voor ambtenaren en ambtelijk vakmanschap (Van der Meer et al. 2012) en topambtelijk leiderschap (Hopman en Van den Berg 2015).
Stelling: De huidige ambtenaar is niet geschikt voor deze nieuwe rol van de overheid.
Stelling: De huidige ambtenaar is niet zonder meer geschikt voor deze nieuwe rol van de overheid.