Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
Kijk op praktijk zó moet het!.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
6 sleutelbegrippen lesopbouw
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Kansrijke combinatiegroepen
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Aandacht voor taal raakt de hele school
bouwstenen voor ict in het onderwijs
DALTON compleet?.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
WELKOM.
Sum page / opsommingspagina
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Een concreet leerverhaal om leerkrachten aan te zetten innovatief aan de slag te gaan met als doel leerlingen sterker te engageren tot zelfstandig/coöperatief.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Leer kracht Workshop over competenties van
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Loopbaancompetenties
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Snappet.
Eindpresentatie module 5
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
PABO 4 TMS BCDE model.
ICT als didactisch middel
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
SMART – leerdoelen opstellen
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug

Kleuter portfolio doelgericht & betekenisvol “De leerkracht legt duidelijk uit aan de leerlingen welke leerdoelen hij met welke leeractiviteiten nastreeft.” Handelingsmodel bewust & afwisseling Rekencoach talenten inzetten

Sfeer in de groep Dicht bij mijzelf Thema ‘een fijne klas’ “De leerkracht bespreekt met leerlingen de sfeer in de groep en de omgang met elkaar.”

Wat vind ik belangrijk? Expliciete directe instructie model “De leerkracht heeft kennis van didactieken en didactische leermiddelen, waaronder ict en zet deze kennis in binnen de dagelijkse onderwijspraktijk.”