Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
“Een reis naar Licht”.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Preek n.a.v. Johannes 9 en HC Zondag 7
Peter Strawson.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Voorzetsels.
Het Potlood.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Consciously, we teach what we know;
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Het wezen van ‘contact’
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Wat maakt het leven zo waardevol
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
ADVENT 2014.
Heel interessant !.
Eerstejaarsproblemen
Motivatie & differentiatie
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Workshop Identiteit?.
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Hoe speel ik een tab op een basgitaar
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Zelfsturing en motivatie
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Formatief versus summatief
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Begeleiding bij Werkplekleren
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Toetsing Vakdidactiek 2.
Leerling- kenmerken Motivatie
Een beetje menselijk doen, graag!
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Leren leren door feedback
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Eigenaarschap.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?

De assen van het kompas

Wat is het doel van onderwijs? Groei Voorbereiding op later, kwalificatie

Groei als doel

Voorbereiding als doel

Naast elkaar Groei als doel: the lighting of a fire Voorbereiding als doel: the filling of a bucket  Groei is een doel op zich, heeft geen eind, groei gaat altijd door  Groei is altijd nu  Motivatie komt uit gevoel van groei, is vaak intrinsiek  Leerling en leraar zitten in hetzelfde proces, leraar is verder gevorderd  Onvoorspelbaar, wel merkbaar, niet meetbaar, niet organiseerbaar  Groei kun je niet afdwingen  Duidelijk eind: examen, kwalificatie  Uitgesteld resultaat  Motivatie komt uit denkconstruct, moet vaak worden opgelegd  Leerling is nog niet gearriveerd, de leraar wel  Voorspelbaar want afgebakend, meetbaar, organiseerbaar  Kan worden afgedwongen

Relatie en motivatie 2 verschillende werelden: Motivatie volgens het Behaviorisme: wortel en stok Motivatie volgens de Self-determination Theory (SDT): aapjes die beloond worden houden op met spelen (Ryan, Deci, Pink e.a.)

Relatie oudervolwassenekind OOO OOO oudervolwassenekind

De ego-posities Oudervolwassenekind  Ik/ jij  Sturend  Actief  Controlerend  Corrigerend  Beoordeelt de ander  Neemt verantwoordelijkheid voor de ander  Stelt doelen voor de ander  Heeft “het goede antwoord”  Straft, beloont  Wij  Zelfsturend  Actief  Evenwaardig  Wederkerig  Zelfverantwoordelijk of gedeeld verantwoordelijk  Beoordeelt zichzelf  Vraagt feedback  Stelt eigen doelen  Zoekt eigen antwoorden op eigen vragen  Emotie activeert  Jij (of u)/ ik/ “ze”  Niet zelfsturend  Passief  Vermijdend  Neemt/ krijgt geen verantwoordelijkheid  Bepaalt niet de eigen doelen  Baseert zich op oordeel van ander  Lief om te behagen, boosheid maakt inactief; lijdelijk verzet  Wijsvinger  Hele hand  Middelvinger

Wat gaat er fout? De mythes van meetbaarheid en maakbaarheid Fixatie op output, getallen, Pisa, Cito, urennormen etc. “Het gebruik van cijfers, zelfs als ze correct zijn, maakt dat we nauwelijks nog een besef hebben van de vragen waarop cijfers het antwoord vormen” (Paul Verhaeghe, uit Autoriteit) Het onderwijsproces en de toegevoegde waarde van onderwijs laat zich moeilijk meetbaar maken. (Machiel Karels)

Wat is kwaliteit? Kwaliteit wordt alleen gedefinieerd in het meetbare Alleen rechtsboven is meetbaar Alleen rechtsboven kan kwaliteit zijn Bloemen kun je wegen Bloemen horen bij een goed huwelijk Huwelijksgeluk kun je dus uitdrukken in kilo’s bloemen per jaar

Trust Low trust geeft zichzelf door High trust kun je zelf maken

Als de wolken vragen waarom de zee zo grijs is…

Wat kunnen wij anders “Uiteindelijk zit wat wij overbrengen op de volgende generatie niet in WAT wij overbrengen, maar veel meer in HOE wij dat doen” (John Dewey, Democracy and Education, 1916) “Consciously we teach what we know, unconsciously we teach who we are” (Hamachek, 1999)

“Wat bieden wij onze jeugd als hoopvolle doelen?” (Luc Stevens) Staan voor waar wij in geloven High Trust: pedagogisch geduld en vertrouwen

Tot slot

Voor meer: