Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
De assen van het kompas
Wat is het doel van onderwijs? Groei Voorbereiding op later, kwalificatie
Groei als doel
Voorbereiding als doel
Naast elkaar Groei als doel: the lighting of a fire Voorbereiding als doel: the filling of a bucket Groei is een doel op zich, heeft geen eind, groei gaat altijd door Groei is altijd nu Motivatie komt uit gevoel van groei, is vaak intrinsiek Leerling en leraar zitten in hetzelfde proces, leraar is verder gevorderd Onvoorspelbaar, wel merkbaar, niet meetbaar, niet organiseerbaar Groei kun je niet afdwingen Duidelijk eind: examen, kwalificatie Uitgesteld resultaat Motivatie komt uit denkconstruct, moet vaak worden opgelegd Leerling is nog niet gearriveerd, de leraar wel Voorspelbaar want afgebakend, meetbaar, organiseerbaar Kan worden afgedwongen
Relatie en motivatie 2 verschillende werelden: Motivatie volgens het Behaviorisme: wortel en stok Motivatie volgens de Self-determination Theory (SDT): aapjes die beloond worden houden op met spelen (Ryan, Deci, Pink e.a.)
Relatie oudervolwassenekind OOO OOO oudervolwassenekind
De ego-posities Oudervolwassenekind Ik/ jij Sturend Actief Controlerend Corrigerend Beoordeelt de ander Neemt verantwoordelijkheid voor de ander Stelt doelen voor de ander Heeft “het goede antwoord” Straft, beloont Wij Zelfsturend Actief Evenwaardig Wederkerig Zelfverantwoordelijk of gedeeld verantwoordelijk Beoordeelt zichzelf Vraagt feedback Stelt eigen doelen Zoekt eigen antwoorden op eigen vragen Emotie activeert Jij (of u)/ ik/ “ze” Niet zelfsturend Passief Vermijdend Neemt/ krijgt geen verantwoordelijkheid Bepaalt niet de eigen doelen Baseert zich op oordeel van ander Lief om te behagen, boosheid maakt inactief; lijdelijk verzet Wijsvinger Hele hand Middelvinger
Wat gaat er fout? De mythes van meetbaarheid en maakbaarheid Fixatie op output, getallen, Pisa, Cito, urennormen etc. “Het gebruik van cijfers, zelfs als ze correct zijn, maakt dat we nauwelijks nog een besef hebben van de vragen waarop cijfers het antwoord vormen” (Paul Verhaeghe, uit Autoriteit) Het onderwijsproces en de toegevoegde waarde van onderwijs laat zich moeilijk meetbaar maken. (Machiel Karels)
Wat is kwaliteit? Kwaliteit wordt alleen gedefinieerd in het meetbare Alleen rechtsboven is meetbaar Alleen rechtsboven kan kwaliteit zijn Bloemen kun je wegen Bloemen horen bij een goed huwelijk Huwelijksgeluk kun je dus uitdrukken in kilo’s bloemen per jaar
Trust Low trust geeft zichzelf door High trust kun je zelf maken
Als de wolken vragen waarom de zee zo grijs is…
Wat kunnen wij anders “Uiteindelijk zit wat wij overbrengen op de volgende generatie niet in WAT wij overbrengen, maar veel meer in HOE wij dat doen” (John Dewey, Democracy and Education, 1916) “Consciously we teach what we know, unconsciously we teach who we are” (Hamachek, 1999)
“Wat bieden wij onze jeugd als hoopvolle doelen?” (Luc Stevens) Staan voor waar wij in geloven High Trust: pedagogisch geduld en vertrouwen
Tot slot
Voor meer: