De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’ Stef Soons Trainer, conflictcoach breinvoorkeuren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’ Stef Soons Trainer, conflictcoach breinvoorkeuren."— Transcript van de presentatie:

1 Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’ Stef Soons Trainer, conflictcoach breinvoorkeuren

2 Programma Formeel de verkiezingen Verkiezingen als onderdeel van achterban communicatie Verkiezingen beeldvorming OR imago vragen

3 Verkiezingen Reglement van de Ondernemingsraad Art 9 t/m art 11 ± 17 weken proces Handtekening kandidaten Digitaal verkiezingen

4 Schema Week1Bepalen van datum verkiezingen en bekendmaking in organisatie / bestuurder en vakorganisaties Week 3Opstellen van de lijsten: Verkiesbaren / stemgerechtigden Week 4Vakorganistaies uitnodigen voor aanleveren van kandidaten Week 10Vaststellen lijsten ongeorganiseerden / stimulering ondersteuning binnen de organisatie (handtekening mag niet) Week 11Uitnodigen van ongeorganiseerden om zich kandidaat te stellen Week 12Vastleggen van de kandidaten / stemprocedure uitleggen in organisatie (digitaal / schriftelijk) Week 13Volgorde van kandidaten op de lijst bepalen middels loting Week 15Uitvoeren van Verkiezingen / uitslag bekendmaken aan kandidaten, bestuurder, vakorganisaties, weknemers Informeren deelnemers 1 ste vergadering / scholing Week 16bezwaar procedure afwachten Week 17Definitieve bekendmaking in de organisatie Week1 ste vergadering met Bestuurder. Formeel welkom

5 Stelling Iedereen mag zich verkiesbaar stellen (mits voldoen aan reglement). Maar de OR mag zelf laten weten wie zij zoeken als nieuwe leden in de OR. Voorbeeld: De OR zoekt vrouwen voor in de OR

6 Stelling De OR mag door zijn eigen promotie zijn voorkeur laten doorschemeren. Niet op de persoon, wel op de deskundigheid, kennis of competentie. Voorbeeld: De OR wordt sterker als er ook financieel deskundige in de OR zitten.

7

8

9 Verkiezingen en Achterban Verkiezingen staan niet op zichzelf Achterban communicatie essentieel voor goede opkomst

10 Verkiezingen 4 april 2016 Ben jij: Onderzoeker Iemand die spreekt over feiten en analyses ipv gevoel en visie Durft te staan voor zijn mening, los van de persoon Die zijn doelen weet en nastreeft Wordt lid van de Ondernemingsraad. Schrijf profiel waarin staat wat jou doelen zijn voor de komende 4 jaar

11 Verkiezingen 4 – 4 – 2016, – Wij gaan voor resultaat. Kandidaten Voldoen aan reglement Vergadertijden vrij roosteren + extra tijd voor voorbereiding Die zaken afmaken De OR zorgt voor Duidelijke verslaglegging Resultaten We weten wat goed ging en waarom dat houden we zo Wordt lid van de Ondernemingsraad. Opgeven kan voor 4 – Zorg voor schriftelijke aanmelding onder vermelding van: Naam, geboortedatum, werkplek Stuk waarom jij verkozen wil worden

12 Verkiezingen 2016 Hoe zie jij de ondernemingsraad? Wat is jou visie als het gaat om mede-zeggenschap Stuur een afbeelding waarin we jou visie herkennen April 2016 Wat is jouw droom voor de toekomst

13 Verkiezingen 2016 Wij zoeken jouw als kandidaat voor onze OR Kom op voor je medemens Zorg goed voor een goede sfeer in de organisatie Wil je jezelf groeien en kennis opdoen?

14 Redenen om niet kandidaat te worden Te weinig tijd Het levert mij niks op, kost alleen maar tijd en vrije tijd De OR bereikt toch niks Het zijn maatjes van de directeur Ze regelen het zelf onderling wel. Ik hoor niks van ze, waarom nu wel Iets voor oude mensen Pff veel vergaderen en lang weg voor scholingsdagen

15 Redenen om niet te stemmen Te weinig tijd Niet op kantoor, vergeten iemand te machtigen Ik was ziek, kon geen stembiljet brengen Geen idee wat de OR doet Geen idee wie deze mensen zijn Geen interesse in mede-zeggenschap

16 © 2016 ActiveReaction | Login profielpagina

17 © 2016 ActiveReaction | Profielpagina (maatwerk)

18 © 2016 ActiveReaction | Overzicht kandidaatprofielen

19 © 2016 ActiveReaction | Digitaal stembiljet (gerandomiseerd)

20 © 2016 ActiveReaction | Verkiezingsuitslag (binnen 1 uur)

21 Stelling Kandidaten moeten vertellen wat ze willen bereiken als ze verkozen worden. Voorbeeld: ik vind de huidige communicatie met de achterban niet goed. Ik ga zorgen dat jullie op tijd weten waar we mee bezig zijn en wat we bereiken

22 Stelling Bestuurders / managers moeten mensen stimuleren om zich kandidaat te stellen. Zowel algemeen als onderdeel POP gesprek

23 Imago OR OR daar moet je bij zijn OR ze moeten weten wat ik er van vind OR die vragen mij om mijn mening OR die betrekt mij bij het besluit OR die zitten in een ivoren toren OR, wie?

24 Vragen

25


Download ppt "Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’ Stef Soons Trainer, conflictcoach breinvoorkeuren."

Verwante presentaties


Ads door Google