De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voor gezond en veilig werken. Stress Lichamelijke reactie waardoor je in korte tijd (veel) extra energie krijgt om een (spannende) uitdaging aan te gaan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voor gezond en veilig werken. Stress Lichamelijke reactie waardoor je in korte tijd (veel) extra energie krijgt om een (spannende) uitdaging aan te gaan."— Transcript van de presentatie:

1 voor gezond en veilig werken

2 Stress Lichamelijke reactie waardoor je in korte tijd (veel) extra energie krijgt om een (spannende) uitdaging aan te gaan Dit merk je ook aan je psyche: je denken wordt ‘mistiger’, je doet meer op gevoel / emotie *Bron cijfers: Bedrijfstakatlas 2015 Te veel werkdruk levert stress op Statistieken uit het PAGO * UTA-personeel (uitvoerend, technisch, administratief) Bouwplaats- personeel Vaak last van stress17%11% Werkt geregeld onder tijdsdruk70%48% © CSR Centrum voor Stressmanagement

3 voor gezond en veilig werken Lichamelijke oorzaken Acute bedreiging  vechten of vluchten Te weinig slapen maar wel normaal presteren Inspanning / sporten / topsport Koorts / kwalen / ziekte Hitte / kou Psychische oorzaken Je zorgen maken / piekeren / angst Je mentaal inspannen (veel denkwerk) / extra je best doen / concentreren of focussen terwijl je steeds afgeleid wordt Een uitdaging aangaan Stress kent veel oorzaken © CSR Centrum voor Stressmanagement

4 voor gezond en veilig werken Wat gebeurt er bij stress? Je geeft gas > er komt snel veel energie beschikbaar © CSR Centrum voor Stressmanagement

5 voor gezond en veilig werken Acute stress Bij een vecht- of vluchtreactie is heel veel energie nodig © CSR Centrum voor Stressmanagement

6 voor gezond en veilig werken … daarna herstellen © CSR Centrum voor Stressmanagement

7 voor gezond en veilig werken Je lijf is rustig Je remt > terug naar de ‘normale’ waarden © CSR Centrum voor Stressmanagement

8 voor gezond en veilig werken collega ziek lange file werk moet af ingespannen werken geen pauze werkdag boze klant Vaak een beetje stress de hele dag door © CSR Centrum voor Stressmanagement

9 voor gezond en veilig werken En na het werk … social media, drukke privé-agenda © CSR Centrum voor Stressmanagement

10 voor gezond en veilig werken inspannen ontspannen & slapen in balans © CSR Centrum voor Stressmanagement

11 voor gezond en veilig werken inspannen ontspannen & uitrusten uit balans © CSR Centrum voor Stressmanagement

12 voor gezond en veilig werken Belang van herstel Mensen kunnen flink & lang gas geven …… àls ze dan ook maar flink remmen © CSR Centrum voor Stressmanagement

13 voor gezond en veilig werken Opbouw verhoogde spanning © CSR Centrum voor Stressmanagement

14 voor gezond en veilig werken Hoe werkt jouw rem? © CSR Centrum voor Stressmanagement

15 voor gezond en veilig werken Belangrijke inzichten Wanneer geef ik gas / rem ik? Wanneer moet ik meer remmen? Gaspedaal en rem zijn allebei nodig © CSR Centrum voor Stressmanagement

16 voor gezond en veilig werken Soms moet je grenzen stellen MOET ik dit nu doen MOET ik dit nu doen moet IK dit nu doen moet IK dit nu doen moet ik DIT nu doen moet ik DIT nu doen moet ik dit NU doen moet ik dit NU doen Moet ik dit nu DOEN Moet ik dit nu DOEN © CSR Centrum voor Stressmanagement

17 voor gezond en veilig werken Volledig losmaken en loskomen van je werk Verrichten van andere activiteiten dan op het werk (actief / passief) Terugkeer naar ‘rustwaarden’ Energiebronnen opbouwen Bereidheid om je opnieuw in te spannen (motivatie aspect) Wat is ‘herstel’? © CSR Centrum voor Stressmanagement

18 voor gezond en veilig werken Liever regelmatig een kleine pauze dan 1 lange pauze, 5-10 minuten is al effectief Pauze-tijd nuttig besteden als hersteltijd de mate waarin je tijdens een pauze los komt van je werk is belangrijker dan de duur van de pauze Meest effectief is van de werkplek af Herstel tijdens het werk: pauzegedrag © CSR Centrum voor Stressmanagement

19 voor gezond en veilig werken Een activiteit leidt tot voldoende ontspanning & herstel als deze: andere lichaamssystemen aanspreekt dan die tijdens het werk afleidt van werk- en stressgedachten positieve emoties teweeg brengt Herstel na het werk: vrije tijd © CSR Centrum voor Stressmanagement

20 voor gezond en veilig werken probeer herstelmethodes uit stel vast waar jij van herstelt doe aan lichaamsbeweging zorg voor ‘goede’ vrije tijd activiteiten wissel activiteit & rust af (ook op werk!) doe 1 ding tegelijk, met aandacht begin & eindig de dag rustig slaap 7-9 uur per nacht Tips energie & herstel © CSR Centrum voor Stressmanagement

21 voor gezond en veilig werken Test jezelf (voor iedereen) = herstel je genoeg? Stress-check (voor uitvoerders) = vragenlijst en adviesrapport UTA-werkdrukvoorziening = gratis, anonieme individuele coaching door ervaren stress-coach © CSR Centrum voor Stressmanagement

22 voor gezond en veilig werken Nee, in tegendeel. Stress is een gezonde reactie op de eisen die aan je worden gesteld, of die je aan jezelf stelt. Je krijgt problemen met je energie en later met je gezondheid als je te weinig herstelt na stress Conclusie: moeten we stress vermijden om energiek te kunnen (blijven) werken? © CSR Centrum voor Stressmanagement

23 voor gezond en veilig werken Wat heb je geleerd en ga jij anders doen vanaf vandaag? Goed voornemen © CSR Centrum voor Stressmanagement


Download ppt "Voor gezond en veilig werken. Stress Lichamelijke reactie waardoor je in korte tijd (veel) extra energie krijgt om een (spannende) uitdaging aan te gaan."

Verwante presentaties


Ads door Google