De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1/47 Hart voor mensen. 2/47 Stress 3/47Het stress-syteem als overlevingsmechanisme voor noodsituaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1/47 Hart voor mensen. 2/47 Stress 3/47Het stress-syteem als overlevingsmechanisme voor noodsituaties."— Transcript van de presentatie:

1 1/47 Hart voor mensen

2 2/47 Stress

3 3/47Het stress-syteem als overlevingsmechanisme voor noodsituaties

4 4/47 U wordt geconfronteerd met een bedreigende situatie

5 5/47Uw lichaam reageert direct met een stressreactie waardoor: •De hartslag omhoog gaat •Er extra bloed naar de spieren gestuurd wordt •De ademhaling sneller gaat •Extra zuurstof naar de hersenen gaat (alertheid) •De bloedvaten in de huid vernauwd worden •Bloed eerder stolt •Extra glucose vrijkomt uit energievoorraden •Opgeslagen vet vrijkomt als energiebron •Natuurlijke pijnstillers (endorfines) vrijkomen

6 6/47 Deze lichamelijke stressreactie zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk energie vrijgemaakt wordt voor een vecht- of vluchtreactie

7 7/47 U denkt niet na maar handelt waarbij de handeling bestaat uit vluchten of vechten

8 8/47 Bij het verdwijnen van de bedreiging zakt de spanning weer naar een normaal niveau

9 9/47 Dan is er tijd voor ontspanning en ruimte voor herstelprocessen

10 10/47 Kortom de stressreactie bij een acute bedreiging zorgt ervoor dat u accuraat reageert op een noodsituatie Bedreiging Fysiologische stressreactie Gedragsmatige stressreactie

11 11/47 Dieren kennen geen chronische psychologische stress, na de stressreactie verdwijnt de spanning. Bedreiging stressreactie Einde stressreactie

12 12/47Mensen kunnen i.t.t. dieren een stressreactie starten of gaande houden d.m.v. gedachten Gedachten Stressreactie

13 13/47 Bij mensen treden stressreacties ook op bij situaties die niet levensbedreigend zijn maar waar wel als angstig of spannend ervaren worden.

14 14/47 Een gebeurtenis op zichzelf is niet stresserend

15 15/47 De stressreactie is in belangrijke mate afhankelijk van gedachten m.b.t. de gebeurtenis Gebeurtenis Gedachten Reactie

16 16/47De persoonlijke inschatting van een situatie is weer afhankelijk van enkele factoren Gebeurtenis Persoonlijke inschatting Stressreactie •Persoonlijkheid •Achtergrond •Erfelijkheid •Basisrust

17 17/47 De stressgevoeligheid verschilt per individu Gebeurtenis Stressreactie

18 18/47 Langdurige stress kan een slopend effect hebben op ons lichaam

19 19/47 Oorzaken voor langdurige stress kunnen van externe aard zijn, zoals een aanhoudende noodsituatie.

20 20/47 De oorzaak van langdurige stress kan ook van interne aard zijn, bijvoorbeeld bij aanhoudend piekeren

21 21/47 Belangrijke oorzaken voor psychologische stress bij mensen Ingrijpende levensgebeurtenissen (overlijden naaste) Chronische stressoren (chronische ziekte) Terugkerende dagelijkse moeilijkheden (brute baas, file)

22 22/47 Langdurige stress heeft een negatieve invloed op onze gezondheid door effecten op leefstijl

23 23/47 Hiernaast heeft langdurige stress een negatief effect op onze gezondheid door overbelasting van het stresssysteem •Stresshormonen uit balans •Immuunsysteem uit balans •Stofwisseling uit balans •Gevoelig voor ziektes –Cardiovasculaire aandoeningen –Aandoeningen i.v.m. immuunsysteem –Depressie / angststoornissen –Pijnklachten –Vermoeidheidsklachten

24 24/47 Inmiddels worden bij verschillende vormen van chronische stress verbanden gevonden met hart – en vaatziekten.

25 25/47 Depressie

26 26/47 Angststoornissen

27 27/47 Vijandigheid en boosheid. Vooral wanneer dit gepaard gaat met een onvermogen om jezelf te uiten.

28 28/47 Sociale isolatie, eenzaamheid

29 29/47Lage sociaal economische status

30 30/47 Werkstress

31 31/47 Huwelijksstress

32 32/47Mantelzorgstress

33 33/47Een BOM onder stress: Stresshantering De ingrediënten bij stresshantering zijn; Bewegen, Ontspannen en het Motiveren van jezelf, afgekort BOM •Bewegen is belangrijk om de energie die opgebouwd wordt door de lichamelijke stressreactie af te fakkelen. Hiernaast is bewegen goed voor het hart en een therapie tegen depressie •Ontspannen is belangrijk om de stressreactie te onderbreken. Hiernaast brengt het lichamelijke herstelprocessen op gang en vormt het de basis voor angstvermindering. •Motivatie van jezelf tot leefstijlverandering is belangrijk om die verandering duurzaam te maken.

34 34/47 Bewegen

35 35/47 Ontspannen Sta stil bij veranderingen

36 36/47Ontspannen Neem tijd voor jezelf

37 37/47Ontspannen Let op lichaamssignalen

38 38/47Ontspannen Regelmatig doen van ontspanningsoefeningen helpt

39 39/47Ontspannen Mindfulness meditatie werkt

40 40/47Motivatie Onderhoud je sociaal leven

41 41/47Motivatie Heb aandacht voor waardevolle momenten

42 42/47Motivatie Heb aandacht voor anderen

43 43/47Motivatie Streef basale tevredenheid na

44 44/47Motivatie De stress van vandaag is de goeie ouwe tijd van morgen

45 45/47Motivatie Houdt niet vast aan onmogelijke verwachtingen of wensen

46 46/47Hulp Zoek professionele hulp als niets helpt

47 47/47 Kortom Geef mij kalmte om te aanvaarden Wat ik niet kan veranderen Moed om te veranderen Wat ik kan veranderen En wijsheid om tussen deze twee Onderscheid te maken


Download ppt "1/47 Hart voor mensen. 2/47 Stress 3/47Het stress-syteem als overlevingsmechanisme voor noodsituaties."

Verwante presentaties


Ads door Google