De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht. “Om een aanbod te verzorgen dat voor alle inwoners en bezoekers aantrekkelijk en verrijkend is, is het.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht. “Om een aanbod te verzorgen dat voor alle inwoners en bezoekers aantrekkelijk en verrijkend is, is het."— Transcript van de presentatie:

1 Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht

2 “Om een aanbod te verzorgen dat voor alle inwoners en bezoekers aantrekkelijk en verrijkend is, is het van belang ons (potentiële) publiek te kennen. Wie zijn doelgroepen kent, is beter in staat hen te bereiken, over de drempel te halen én van hen te leren. (…) Daarom gaat de sector in kaart brengen wie wat doet en waar nog gaten vallen…..Rotterdam Festivals kan hierbij een faciliterende rol spelen.” (uit Uitgangspuntennota Reikwijdte en armslag, maart 2015) Aanleiding

3 De veranderende wereld

4 Rotterdam in Nederland groeit, Rotterdam groeit meer -Samenstelling huishoudens verandert -Nederland vergrijst, Rotterdam ook maar blijft relatief jong -Rotterdam is multicultureel en wordt steeds diverser -Opleidingsniveau Rotterdam stijgt

5 Cultuurimago Rotterdammers zijn bovengemiddeld trots op het cultuuraanbod in de stad. Cultuuraanbod is een bepalende factor voor een goede stadsreputatie

6 Trends publiek Hoeveel jongeren tussen de 15 en 24 jaar maken dagelijks gebruik van instagram? Meer of minder dan een half miljoen? Hoeveel jongeren tussen de jaar hebben een smartphone? Meer of minder dan 95%? Hoeveel % van de jongeren tussen de 18 en 23 kocht in 2013 online kaarten voor evenementen? Meer of minder dan 50%?

7 Trends publiek -Publiek blijft op zoek naar een totaalbeleving -Digitale wereld vergemakkelijkt interactie met publiek -Overgang van schrift- naar beeldcultuur -Publiek kiest divers aanbod dat bij hen past -Keuzestress versus keuzevrijheid

8 Vrijetijdsmarkt -Levensfase bepalend voor hoeveelheid vrije tijd -Meer concurrentie (keuzestress versus keuzevrijheid) -Hoger opgeleiden doen meer in de vrije tijd -Cultuurbezoek scoort relatief hoog binnen het recreatieve vrijetijdsaanbod, maar staat wel onder druk.

9 Trends cultuurbezoek -landelijk: bereik stabiel, aantal bezoeken gegroeid -Rotterdam: bereik licht dalend, aantal bezoeken gegroeid -Stijging bezoek voornamelijk dankzij film

10 Cultuurpubliek Rotterdamse instellingen Met als kapstok het Rotterdamse Doelgroepenmodel voor kunst en cultuur hebben we het cultuurpubliek van de Rotterdamse instellingen in kaart gebracht Data van meer dan 60 culturele instellingen vormde hiervoor de basis Work in progress: hoe meer instellingen postcodedata kunnen aanleveren, hoe completer het plaatje kan worden. Hoe specifieker de data, hoe gedetailleerder de kaart. Er wordt nog gewerkt aan specifieke overlap tussen podia, SKVR, Bibliotheek en enkele festivals. Dit zal in besloten kring (met desbetreffende partijen) besproken worden.

11

12 Is er aanbod voor iedereen? Data uit de Vrije Tijds Omnibus vergeleken met de aanwezigheid van de doelgroepen in Rotterdam Podia/gezelschappenFestivals

13 Welke doelgroep wordt het beste bediend? Het publieksbereik van de instellingen vergeleken met de aanwezigheid van de doelgroepen in Rotterdam Podia/gezelschappenFestivals

14 Welke doelgroep wordt het beste bediend? Het publieksbereik van musea vergeleken met de aanwezigheid van de doelgroepen in Rotterdam Musea

15 Welke doelgroep wordt het beste bediend? Actieve participatie: SKVR en bibliotheek: breder bereik

16 Dus, wordt elke doelgroep bediend? Voor elke doelgroep is er wel iets van aanbod te vinden in de stad. De mate waarin welke doelgroep bediend wordt verschilt: Stadse Alleseters en Elitaire Cultuurminnaars zijn oververtegenwoordigd (minder dan 20% van de Rotterdammers) Kleurrijke Knokkers en Modale Cultuurmijders zijn ondervertegenwoordigd (bijna 60 % van de Rotterdammers)

17 Publiek podiaspecifiek? Alle podia en gezelschappen : Elitaire Cultuurminnaars als Stadse Alleseters. Rotterdams Philharmonisch Orkest, Sinfonia Rotterdam, de Doelen en Jazz International: Klassieke Kunstliefhebbers. Hofplein, Luxor Theater en Theater Zuidplein: Actieve Families. Hofplein en Luxor Theater: Randstedelijke gemakzoekers. Theater Zuidplein en Baroeg: Kleurrijke Knokkers. Poppodia zoals Grounds en Rotown : Stadse Alleseters en Kleurrijke Knokkers. Het Rotterdams Wijktheater: Modale Cultuurmijders en Kleurrijke Knokkers Sinfonia Rotterdam: Modale Cultuurmijders. De Digitale Kijkers zijn eigenlijk overal ondervertegenwoordigd, alleen bij Rotown is de doelgroep evenveel te vinden als in Rotterdam.

18 Overlap publiekssamenstelling Wereldhavendagen en de Zomerzondagen: Randstedelijke Gemakzoekers en Modale Cultuurmijders (+ Digitale Kijkers) Bezoekers Rotterdamse Museumnacht en International Comedy Festival Rotterdam lijken op elkaar: Stadse Alleseters en Kleurrijke Knokkers (+Digitale Kijkers) Publiek Operadagen Rotterdam en Gergiev Festival vergelijkbaar: Stadse Alleseters, Elitaire Cultuurminnaars, Klassieke Kunstliefhebbers

19 Overlap publiekssamenstelling Kansen voor samenwerking op inhoud en communicatie Met name ook buiten de eigen disciplines Vervolgonderzoek naar overlap podia levert nog diepere resultaten op. Heeft in verleden al geleid tot onder andere samenwerking de Doelen en Schouwburg met hun maandagenda.

20 Individuele rapporten Kansrijke samenwerkingspartners voor gelijkende partners of juist afwijkende partners

21 Wat weten we van de doelgroepen? Steeds meer. Met de nieuwe data aangeleverd van de zomer en koppeling met de Vrije tijds Omnibus hebben we persona’s gemaakt. Maak kennis met Reza, Robert, Charlotte, Esther, Michael, Tamara, Lydia en Carla.

22 Toekomst -Verwerken in cultuurplanaanvragen -Verbeteren dataverzameling -Aanvullend onderzoek -Gesprek blijven voeren op niveau (werkgroep publieksbereik)

23 Dank u wel!


Download ppt "Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht. “Om een aanbod te verzorgen dat voor alle inwoners en bezoekers aantrekkelijk en verrijkend is, is het."

Verwante presentaties


Ads door Google