De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Inleiding  Waarom maatschappijleer?  Wat is maatschappijleer?  Hoe maatschappijleer? 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Inleiding  Waarom maatschappijleer?  Wat is maatschappijleer?  Hoe maatschappijleer? 1."— Transcript van de presentatie:

1  Inleiding  Waarom maatschappijleer?  Wat is maatschappijleer?  Hoe maatschappijleer? 1

2  Waarom maatschappijleer? Globalisering Individualisering Democratisering (kloof tussen burger en politiek)  Participatietheorieen  systeemgericht  individueel  Democratietheorieen  Liberale model  Identiteitsmodel 2

3  Wat is maatschappijleer? Aanleren van burgerschap met behulp van… Kennis Vaardigheden Houding (vrijwel niet aanwezig bij andere vakken) Voorbeeld: MBO burgerschapscompetenties 3

4  Wat is maatschappijleer? Eerst: De kandidaat kan de structuur van het Nederlandse stelsel van politieke besluitvorming en die van andere stelsels typeren. Nu: Kerntaak 3: Participeert in het politieke domein, in besluitvorming en beleidsbeïnvloeding a. Oriënteert zich op onderwerpen waarover politieke besluiten genomen worden. b. Vormt een eigen mening. c. Onderneemt acties naar aanleiding van gemaakte keuzen 4

5 Wat is een goede burger? 5

6 Ter Horst in Moraalridders (2 juni 2009, vanaf 9.55 minuut) 6

7  Hoe maatschappijleer? Waarden: Waardeoverdracht Waardeverheldering Waardecommunicatie Uit: handboek maatschappijleer, hst 4. 7

8  Wat is maatschappijleer? Burgerschap: Marshall (klassieke visie: rechten) Liberalen Communitaristen Republikeinen Neo-republikeinen Dynamisch burgerschapsconcept Uit: Wat burgers bezielt (NICIS en Universiteit A’dam) 8

9  Hoe maatschappijleer? Invulling maatschappijleer/burgerschapsvorming Welke accenten? Inhouden? Leeractiviteiten? Tijd? Rol docent? Groeperingsvormen? Beoordeling? 9

10  Hoe maatschappijleer? Opdracht: Vul 8 uur politiek in op basis van de onderstaande gegevens: Staatsinrichting nationaal2 Staatsinrichting lokaal2 Debat 2 Excursie tweede kamer 4 Toets + nabespreken2 Oprichten pol partij2 Stemwijzer+pol partijen2 Europa2 Gastspreker2 Onderzoek doen+presenteren4 Zie ook Putnams lijst van mogelijkheden (http://www.bettertogether.org/150ways.htm )http://www.bettertogether.org/150ways.htm 10

11  Hoe maatschappijleer? Hoe beoordelen? Wat te doen met: Leerling stemt PVV. Leerling vraagt: wat gaat u stemmen? Leerling hemelt gedrag hooligans op. Leerling vereert satanisme Leerling vindt slaan van vrouwen gerechtvaardigd. 11

12  Hoe maatschappijleer? 6 niveaus van beoordelen: Geen oordeel uitspreken Laten zien wat jij belangrijk vindt Een spiegel voorhouden Openlijke afkeuring Beoordeling van mening/gedrag met consequentie voor participatie voor onderwijs Beoordeling van mening/gedrag met consequentie voor het al of niet halen van een onvoldoende 12

13  Hoe maatschappijleer? Vragen over maatschappijleer (deel 1):  De docent moet altijd neutraal blijven in waardegericht onderwijs.  Aandacht voor waarden moet in het beroepsonderwijs beperkt blijven tot waarden voor arbeid, aandacht besteden aan waarden voor de maatschappij is geen taak van het beroepsonderwijs.  Het optreden tegen discriminerende uitlatingen van een leerling vind ik belangrijker dan de vrijheid van meningsuiting van de leerling. 13

14  Hoe maatschappijleer? Vragen over maatschappijleer (deel 2):  Burgerschapsvorming moet vooral gericht zijn op de aanpassing van de leerling aan de maatschappij.  Burgerschapsvorming moet vooral gericht zijn op zelfstandig worden, autonomie en een kritische opstelling.  Burgerschapsvorming moet vooral gericht zijn op het ontwikkelen van sociale betrokkenheid en een democratische houding. 14

15  Hoe maatschappijleer? Vragen over maatschappijleer (deel 3):  De leerlingen moeten niet worden beoordeeld op burgerschapsvorming.  De leerlingen moeten bij burgerschapsvorming wel worden beoordeeld op hun kennis, hun vaardigheden, maar niet op hun attitudes.  De leerlingen moeten bij burgerschapsvorming worden beoordeeld op hun aanpassing aan de Nederlandse samenleving. 15

16  Hoe maatschappijleer? SLO:  Eigen ideeën over burgerschap  Eigen ideeën over burgerschapscompetenties  Eigen ideeën over burgerschapseducatie 16


Download ppt " Inleiding  Waarom maatschappijleer?  Wat is maatschappijleer?  Hoe maatschappijleer? 1."

Verwante presentaties


Ads door Google