De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan de slag met competenties beoordelen Judith Gulikers,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan de slag met competenties beoordelen Judith Gulikers,"— Transcript van de presentatie:

1 Aan de slag met competenties beoordelen Judith Gulikers,

2 Wat verandert er volgens u als we competentiegericht willen gaan beoordelen? Hoe is dit anders dan u nu gewend bent te beoordelen in de praktijkvakken?

3 Jullie gaan aan de slag De piramide van Miller: Wat doen jullie nu? Toetsen authentieker maken: 5DM Observeren van gedrag: WACKER Competenties bevragen: STAR(T)

4 Piramide van Miller: WAT wil je zien? Weten Weten hoeTonen Doen Authenticiteit Welke toetsmethoden gebruik je nu? In welke lagen vallen deze? Dekken jullie alle lagen? Voor jezelf opschrijven: WAT wil jij graag toetsen bij jouw leerlingen? 20 minuten in groepen Eigen methode op geeltjes Plakken in piramide Wat valt jullie op?

5 Conclusies??

6 Authentiek beoordelen Beoordelingssituatie die overeenkomt met situatie uit de (beroeps)praktijk Startpunt = de beroepspraktijk of maatschappelijk relevante situatie (dus niet onderwijs!) Wat moet een leerling op dit niveau in zijn/haar stage kunnen uitvoeren?

7 Authentiek beoordelen Werken vanuit (kritische) beroepssituaties  Samenhangend geheel van taken/activiteiten  Bevat realistische dilemma’s  Bevatten meerdere competenties

8 Maar………. Autentiek beoordelen is MEER dan de locatie Verschillende toetsmethoden kunnen MEER authentiek gemaakt worden

9 Hulpmiddel: 5-dimensionale model (5DM) 5 kenmerken van een “toets” die je meer of minder op de gekozen realistische situatie kunt laten lijken Taak: opdracht(en) die de leerling moet uitvoeren Fysieke context: omgeving waarin leerling de opdracht moet uitvoeren + de bronnen/materialen daar aanwezig Sociale context: samenwerkings- en hulp (on)mogelijkheden Vorm: beoordelingsmethode, onafhankelijk van de inhoud Criteria: punten waarop de leerling beoordeeld wordt

10 Authentiek maken van beoordeling 3 stellingen In praktijk is altijd authentiek, op school is nooit authentiek Dilemma’s inbouwen is niet authentiek Een casustoets kan ook authentiek zijn

11 Overleg 5 minuten met buurman/vrouw: hoe zou je een toets authentieker kunnen maken? Stellingen in achterhoofd + 5DM gebruiken

12 Heel veel succes! © Wageningen UR


Download ppt "Aan de slag met competenties beoordelen Judith Gulikers,"

Verwante presentaties


Ads door Google