De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1 ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling

2 Vandaag  Bespreken sociale ontwikkeling: H17, 18 en 19  Responsiecollege

3 H 17 Invloed van gezin Gezinssamenstelling  Gezinsgrootte  Sekseverhouding  Kinddichtheid Plaats in de kinderrij/geboortevolgorde  Enig kind/jongste/tweede/middelste/ oudste

4  Algemeen gangbare opvattingen? Maar is dat ook zo?  Oog hebben voor andere factoren  Weinig bewijs voor sociale problemen, misschien juist meer coöperatief  Wel sociale onhandigheid  Doorzetterig, ouwelijk, ijverig, netjes, gezagsgetrouw, op zichzelf, fantasievriendjes Enig kind

5 Oudste  Angst en boosheid  Behoefte om aardig gevonden te worden  Regressie  Protest tegen zelfstandigheid  Sterk op motorisch en verstandelijk vlak Tweede  Zorgelozer  Rebelser en vernieuwender  Maar ook altijd iemand boven hem: agressie en schuld Oudste, middelste, jongste

6 Middelste  Leeftijdsverschil is belangrijk  Sandwichkind  Profiteren van positie, maar ook verloren voelen  Sekse is mogelijkheid tot onderscheiden Jongste  Uitgaan van de behoefte van het kind  nakomertjes Oudste, middelste, jongste

7 Positieve betekenis voor elkaar als:  Oudste mag zelf actief met de nieuwe baby omgaan  Groepsgevoel, maar ook individuele aandacht van beide ouders  Kinderen mogen onderling kibbelen, maar ouders komen met oplossingsmanieren  Geen rivaliteit stimuleren, niet voortrekken Broertjes en zusjes

8 Leuk of niet?  Veel onderzoek naar aanleg/omgeving, minder naar de beleving  Eenheidsbevorderend: identiteitsverwarring  Dezelfde sekse  Hetzelfde uiterlijk  Hetzelfde temperament  Lichamelijke nabijheid  Als eenheid benaderd  Weinig scheidingservaring  Lichamelijke intimiteit  Elkaar aanvullen  Maar ook identiteitsbevorderend: ouders stimuleren eigenheid Tweelingen

9 Kinderen uit grotere kinderen zijn vaak minder intelligent. Verklaringen:  Lagere sociaal-economische status  Soeptheorie: intellectuele aandacht moet verdeeld worden  Geboortevolgorde  Kinddichtheid Gezinssamenstelling en intelligentie

10 H 18 meisjes en jongens Welke stereotypen zijn er over vrouwen en over mannen? Welke zijn bewezen uit onderzoek? Verschil gender en sekse?

11 Gender-ontwikkeling: sociaal-emotionele ontwikkeling als gevolg van je sekse:  Gender-identiteit  Gender-rol  Seksuele gerichtheid Sekse en gender

12 Verschillen mannen en vrouwen  Nature; lichamelijke verschillen; hormonen, hersenactiviteit, seksuele gerichtheid  Nurture; opvoeding; ouders en omgeving, gender- identiteit, genderrol

13 Lichamelijke verschillen Mannen  Androgenen  Grotere hersenen  Rechterhersenhelft beter ontwikkeld  Dunnere verbinding tussen hersenhelften Vrouwen  Oestrogeen en progesteron  Meer hersencellen  Linkerhersenhelft beter ontwikkelend  Betere verbinding tussen hersenhelften

14 H19 Sociale ontwikkeling Sociale cognitie is leren om met mensen om te gaan door: 1. Empathie 2. Behulpzaamheid 3. Vrijgevigheid

15 Vanuit verstand  Meeleven vergt cognitief indenken in een ander en dat kan een jong kind nog niet Vanuit gevoel  Meeleven is een kwestie van meegaan in emotie en dat kan een jong kind al wel Vanuit verstand en gevoel:  Omdat indenken nog niet mogelijk is, wordt een kind vanzelf in emotie meegezogen Empathie

16 Beseffen dat anderen hulp nodig hebben en dat jij kan helpen  Opmerken dat een ander iets nodig heeft  Begrijpen dat hem dat zelf niet lukt  Inschatten of hij wel geholpen wil worden  Nagaan of je zelf iets te bieden hebt  Eigenbelang even uit kunnen schakelen Imitatie en modeling spelen geen rol. Meer invloed van geweten en verstand Behulpzaamheid

17  Tot 2 jaar nog geen besef van eigendom en dus ook niet kunnen delen  Na 2 jaar: hamsteren!  Vanaf 4 jaar: delen om contact te krijgen, wel met een tintje eigenbelang Vrijgevigheid

18 Belangrijke begrippen Sociaal-emotionele ontwikkeling  Invloed van gezin  Geboortevolgorde  Verschil mannen en vrouwen  Sociale cognitie

19 Responsiecollege Lateralisatie

20 Id-Ego-Superego

21 Responsiecollege  Nog meer vragen?  Wat vonden jullie van deze module?


Download ppt "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google