De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern. Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern. Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen."— Transcript van de presentatie:

1 Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern

2 Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen

3  Grote hersenenn (menselijk brein)  Hersenschors (cortex): typisch menselijke kenmerken  Hersenkwabben: o.a. persoonlijkheid, planning, concentratie, zintuigen, geheugen, taal – MEEST ONTWIKKELD  Middenhersenen (zoogdierenbrein)  Lymbisch systeem: emoties, herinneringen, temperatuur en bloeddruk, straffen en belonen  Achterhersenen (reptielenbrein)  Hersenstam en uiteinde ruggenmerg, ademhaling, hartslag, evenwicht, reflexen – MEEST BASAAL Functies van hersenen

4 Rijping van de hersenen  Synaptogenese – groei dendrieten en synapsen; contact zenuwcellen; 80% in de eerste 8 maanden  Pruning: na 8 maanden neemt synapsen en dendrieten af  Myelinisatie; isolatie axonen – vergroot snelheid infotransport  Hormonen; effect van hormonen op hoe de hersenen werken. Bijv. puberbrein en moederbrein

5  Plasticiteit: de hersenen zijn in staat om functies die verloren zijn gegaan te compenseren  Unieke ervaringen van elk individu zorgen ervoor dat zijn hersenen ook uniek zijn  Negatieve invloeden zijn vaak meer schadelijk op jonge leeftijd Hoe de hersenen eruit komen te zien hangt af van:  Aanleg en omgeving Hersenen en plasticiteit

6 De praktijk  Psychische problemen als gevolg van gen- omgevingsinteractie, wat kan leiden tot ontregelde biologische processen (hormonen, neurotransmitters)  Praktische toepassingen  Onderzoek naar de interactie tussen hersenen, gedrag en omgeving  Psycho-farmaca  (Magnetische) hersenstimulatie

7 Wat vinden jullie van deze theorie?  Waar sta je achter?  Waar plaats je vraagtekens bij?

8 Opdrachten de biologische psychologie  3 opdrachten  Link naar filmpjes Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4

9 Stromingen in de psychologie  Iedere stroming heeft een geschiedenis  Iedere stroming heeft een mensbeeld

10  Pragmatisch: met een bril zie je beter  Een theorie is als een zoeklicht: sommige aspecten worden belicht en andere juist onderbelicht Hoe maak je gebruik van de mensbeelden en methoden?

11 Praktijk  Tegenwoordig wordt er (bijna) niet meer gewerkt vanuit één stroming, maar worden inzichten gecombineerd:  Eclectisch werken  Meersporenbeleid  Evidence-based benadering

12 Overzicht stromingen  Maak groepjes van 4 studenten  Vul het schema ‘overzicht stromingen’ in

13 Voorbereiding tentamen Tentamen bestaat uit 2 delen 1. mc-vragen, voornamelijk reproductievragen Gebruik de oefenvragen op de website, deze zijn representatief 2. Open vragen bij een casus Hiermee laat je zien dat je begrijpt wat de stroming inhoudt, wat de visie is en hoe je de stroming kunt toepassen, enz. Bijvoorbeeld: Vanuit welke visie werkt de hulpverlener? Hoe kun je het gedrag verklaren vanuit de gedragsbenadering Je onderbouwt je antwoorden met begrippen uit de theorie! Maak gebruik van de sheets, ook op Maak gebruik van de samenvattingen en overzichten/bijlagen in het boek


Download ppt "Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern. Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen."

Verwante presentaties


Ads door Google