Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKurt Bos Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kwaliteit van digitaal lesmateriaal - herkennen en maken -
2
Kwaliteit van digitaal lesmateriaal Leerdoelen: Na afronding van deze training kent u de belangrijkste kwaliteitscriteria; kunt u digitaal lesmateriaal beoordelen op basis van de kwaliteitscriteria; kunt u digitaal lesmateriaal ontwerpen en maken dat voldoet aan deze kwaliteitscriteria.
3
Programma Kennismaking, verwachtingen Inventariseren ervaring en vragen Beoordelingsoefening Kwaliteitskenmerken van digitaal lesmateriaal Een digitale les ontwerpen Een digitale les maken Auteursrecht Informatie en tips
4
Kennismaking Vertel kort: naam, organisatie, functie uw verwachtingen voor de workshop
5
Ervaring en vragen 1.Wie kijkt / zoekt in WWLMP om ideeën op te doen? 2.Wie heeft wel eens lesmateriaal uit WWLMP ‘gebruikt’ voor het eigen onderwijs (in de klas)? 3.Wie maakt regelmatig gebruik van materiaal in WWLMP? 4.Wie is tevreden over de kwaliteit van het materiaal in WWLMP? 5.Wie maakt zelf lesmateriaal in WWLMP of andere omgeving? 6.Wie heeft wel eens lesmateriaal ‘gedeeld’ in WWLMP? 7.Wie maakt lesmateriaal in teamverband? 8.Wie is trots op het zelfgemaakte materiaal? 9.Wie vindt dat er nog wel wat te verbeteren valt aan het (eigen gemaakte) digitale lesmateriaal?
6
Opdracht Digitaal lesmateriaal is..............? Bespreek in tweetallen kort wat u verstaat onder digitaal lesmateriaal.
7
Kwaliteit van digitaal lesmateriaal Digitaal lesmateriaal is : gedigitaliseerd materiaal interactief multimediaal
8
Digitaal lesmateriaal Gedigitaliseerd digitale afbeeldingen van papieren materiaal tekst pdf-bestanden Multimediaal video- / audioregistraties / animaties communicatie (discussiegroep, skype, chat, e-mail, sociale media,....) Interactieve tools vragen, quiz, test, toets, met feedback interactieve simulatie, games editor, tekenprogramma, hyperlinks
9
Opdracht Bekijk de voorbeelden van digitaal lesmateriaal. http://arrangeren.wikiwijs.nl/46105/Voorbeelden_digitaal _leermateriaal Hoe beoordeelt u de kwaliteit van dit materiaal ?
10
Kwaliteitskenmerken
11
Kwaliteitscriteria 1. Didactiek 2. Inhoud 3. Didactische structuur 4. Technische structuur 5. Navigatie 6. Middelen 7. Vormgeving 8. Taalgebruik 9. Ondersteuning van de gebruiker 10. Vindbaarheid 11. Auteursrechten 12. Herbruikbaarheid
12
Opdracht Bekijk nogmaals de voorbeelden van digitaal lesmateriaal Gebruik daarbij het beoordelingsformulier Wat zou u aan deze lessen verbeteren?
13
Kenmerken van kwaliteit van digitaal lesmateriaal Nabespreking beoordeling van materiaal: Wat was goed aan het materiaal ? Wat kan beter?
14
Zelf kwalitatief goed digitaal lesmateriaal maken
15
Digitaal lesmateriaal maken Begin altijd met het ontwerpen van een les. Een goed ontwerp is het halve werk! Stappen: 1.Analyseer de leerstof (inhoud) 2.Kies de leeractiviteiten, werkvormen en (digitale) leermiddelen (didactiek, middelen) 3.Maak een didactisch scenario of lesschema 4.Sluit aan bij afspraken met collega’s, team..
16
Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 1. Analyseer de leerstof doelgroep leerdoelen plaats in het onderwijsprogramma, de leerlijn didactische uitgangspunten beschikbare inhoud uitlevermedia (bijv. digibord) beschikbare middelen en materialen
17
Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 2. Kies de leeractiviteiten, werkvormen didactische functies? bijv. demonstreren, voordoen, uitleggen, experimenteren… docentgestuurd of leerlinggestuurd ? docenthandleiding; leerlingeninstructie welke middelen passen daarbij? afbeeldingen, video/audio, animatie, simulatie, game vragen, toets tool, FAQ communicatietools
18
Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Stap 3. Maak een didactisch scenario of lesschema ordening in leeractiviteiten, materialen, middelen Stap 4. Sluit aan bij afspraken met collega’s, team.. huisstijl: vormgeving, sjabloon, header, structuur, symbolen inhoudsverdeling metadata
19
Opdracht Maak een ontwerp voor een digitale les een nieuwe les of een nieuw ontwerp voor een bestaande les
20
Ontwerpen van digitaal lesmateriaal Nabespreking ontwerpopdracht: Aanpak, oplossingen, knelpunten Tips ?
21
Digitaal lesmateriaal maken Maken is uitvoeren van het ontwerp tot in het kleinste detail Benut de mogelijkheden van ict Maak een goede structuur Schrijf voor het scherm
22
Van papier naar scherm http://maken.wikiwijs.nl/36186/Diffusie#tab_297049
23
Tekst op het scherm
24
Scherm versus papier: anders, maar hoe ? De lezer ‘scant’ de pagina op het scherm is visueel ingesteld en let op opvallende zaken ziet vooral het midden van het scherm leest niet graag lange teksten wil graag weten waar hij zich bevindt
25
Het F-patroon in het lezen van webteksten Copyright © 2006 by Jakob Nielsen. ISSN 1548-5552 http://www.useit.com/eyetracking/
26
Belangrijkste elementen van een beeldschermtekst
27
Formuleren van webteksten De kern van de boodschap bovenaan de pagina De kern van de boodschap bovenaan elk tekstblok Duidelijke koppen Korte teksten Korte zinnen Actief taalgebruik Opsommingen Spaarzaam met vette tekst, schuine tekst, kleur Spaarzaam met hyperlinks
28
Opdracht Maak een digitale les op basis van het ontwerp Houd daarbij de kwaliteitscriteria in het oog
29
Digitaal lesmateriaal maken Nabespreking maakopdracht: Aanpak, oplossingen, knelpunten Tips ?
30
Achtergrondinformatie
31
Auteursrecht Tekst © Behoudens uitzonderingen door de wet gesteld mag zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende(n) op het auteursrecht niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of anderszins, hetgeen ook van toepassing is op de gehele of gedeeltelijke bewerking.
32
Auteursrechten Wees altijd alert op regelen van auteursrechten Raadpleeg websites over auteursrecht Zoek juridisch advies Leg contact met rechthebbende Gebruik sites met vrije rechten Voor digitaal materiaal: Verwijzen mag... Creative Commons
33
Auteursrechten Informatie http://www.prodocent.nl/file.php/1/digirechten/index.html http://www.21edingen.nl/eding-15-creative-commons/ http://www.creativecommons.nl
34
Auteursrechten Voorbeelden: copyrights geregeld http://www.academia.nl http://www.flickr.com/nationaalarchief http://www.flickr.com/commons
35
Opdracht Los in groepjes de casus(sen) over digirechten in het onderwijs op. Bespreek samen de antwoorden op de vragen. Wat heeft u geleerd over auteursrechten?
36
Informatie in Wikiwijs: Tips! pagina Kennisgebieden: Kwaliteit leermiddelen > Kwaliteit vinden en maken http://typo.content.wikiwijs.nl/index.php?id=15911 http://typo.content.wikiwijs.nl/index.php?id=15911
37
Kwaliteit vinden en maken Kwaliteitscriteria voor het PO / VO / MBO Voorbeelden kwalitatief goed lesmateriaal Literatuur Onderzoeksresultaten MeetInstrument LeermiddelenKwaliteit Checklists Hoe maak/herken ik…
38
Wilt u verder? Facultatieve eindopdracht (2 uur) Verder uitwerken van de les a.h.v. de kwaliteitscriteria.
39
Meer hulp nodig? Handleiding Werken met Wikiwijsleermiddelenplein Veelgestelde vragen Pagina Ondersteuning Nieuwsbrief
40
Bedankt voor uw aandacht! Meer informatie: info@wikiwijsleermiddelenplein.nl en www.wikiwijsleermiddelenplein.nlinfo@wikiwijsleermiddelenplein.nl www.wikiwijsleermiddelenplein.nl Blijf ook op de hoogte van actuele ontwikkelingen rondom WWLMP en het laatste nieuws via de WWMLP- nieuwsbrief of de sociale media: - Twitter: WWLMP - LinkedIn: http://www.linkedin.com/groups/Wikiwijsleermiddelenplei n-2329154? http://www.linkedin.com/groups/Wikiwijsleermiddelenplei n-2329154
41
Sheets met aanvullende informatie
42
Technische structuur Navigatiesysteem > sturing Is er samenhang in de onderdelen Hoe wordt de gebruiker door de pagina’s geleid Hoe ziet de gebruiker waar hij zich bevindt Heldere menustructuur Wat zijn de hoofdknoppen Wat zijn de vertakkingen Eenduidige naamgeving Hoe worden rubrieken, titels en kopjes en links genoemd
43
Benut de mogelijkheden van ict Interactiviteit: vragenlijsten, toetsen, quizzen Dynamiek: grafieken, Excelbestanden, simulatie, animatie.. Internet: actueel, authentiek materiaal uit verschillende bronnen Navigatie: menu, kruimelpad Zoekmogelijkheden Hyperlinks Communicatie: discussieforum, mail, virtuele klas
44
Valkuilen ‘Opleuken’ Gebruik tool om de tool, zonder doel Concurrerende aandachts trekkers Niet contrasterende kleuren Navigatie Hyperlinks (verdwalen) Structuur te diep – te veel klikken Digitale mogelijkheden Geen interactiviteit en mediagebruik Kopiëren van een boek Tekstbehandeling Te lange teksten (scrollen) Inconsequenties in tekst, namen, etc.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.