De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HELPWIJZER www.LightBite-project.net Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite www.LightBite-project.net Dit project kwam tot stand.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HELPWIJZER www.LightBite-project.net Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite www.LightBite-project.net Dit project kwam tot stand."— Transcript van de presentatie:

1 HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie. Deze publicatie geeft uitsluitend de opinie van de auteur weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventueel gebruik van de betreffende inhoud. Coordinated by

2 HELPWIJZER Ben je als eerste-lijnsverantwoordelijke niet echt vertrouwd met het ontwikkelen van korte trainingspakketjes? Geen nood, deze helpwijzer zet je hierbij op de juiste weg. Je hoeft maar 2 criteria in te geven: - hoeveel tijd je kunt investeren in de ontwikkeling - welk materiaal je reeds ter beschikking hebt En dan biedt deze helpwijzer je de nodige didactische richtlijnen om een geslaagde LightBite te ontwikkelen. Probeer het uit! Start de helpwijzer Introductie

3 HELPWIJZER Max 1 uur 1 uur of meer Hoeveel tijd kan je investeren in het ontwikkelen van de LightBite? Max 30 min

4 HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

5 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

6 HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Geen materiaal beschikbaar herbegin

7 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van je LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

8 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

9 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot inleiding midden

10 HELPWIJZER HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren

11 HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

12 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

13 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

14 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

15 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

16 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

17 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

18 HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel tekst beschikbaar herbegin

19 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

20 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

21 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

22 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

23 HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

24 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

25 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen Inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

26 HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet

27 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

28 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

29 HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

30 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

31 HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin

32 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

33 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

34 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

35 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)

36 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht hebt gegeven, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

37 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

38 HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

39 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

40 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

41 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

42 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

43 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)

44 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

45 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

46 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

47 HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin

48 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

49 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

50 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

51 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)

52 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

53 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

54 HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

55 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

56 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

57 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

58 HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet vervolg midden

59 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)

60 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

61 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

62 HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

63 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

64 HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin

65 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

66 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

67 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

68 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

69 HELPWIJZER Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

70 HELPWIJZER Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

71 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

72 HELPWIJZER HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

73 HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

74 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

75 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

76 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

77 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

78 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

79 HELPWIJZER Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

80 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

81 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

82 HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

83 HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin

84 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

85 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

86 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

87 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

88 HELPWIJZER Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

89 HELPWIJZER Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

90 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

91 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

92 HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

93 HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

94 HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

95 HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video- en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

96 HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet vervolg midden

97 HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

98 HELPWIJZER Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

99 HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

100 HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken


Download ppt "HELPWIJZER www.LightBite-project.net Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite www.LightBite-project.net Dit project kwam tot stand."

Verwante presentaties


Ads door Google