De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”. Geloofsbeelden  TOPICS:  Wat geloof ik/jij?  Hoe geloof ik/jij?  Waarom geloof ik/jij?  DOELGROEP:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”. Geloofsbeelden  TOPICS:  Wat geloof ik/jij?  Hoe geloof ik/jij?  Waarom geloof ik/jij?  DOELGROEP:"— Transcript van de presentatie:

1 Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”

2 Geloofsbeelden  TOPICS:  Wat geloof ik/jij?  Hoe geloof ik/jij?  Waarom geloof ik/jij?  DOELGROEP: leerlingen secundair onderwijs (1 ste, 2 de, 3 de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken.  DOELSTELLINGEN:  Bevorderen van reflectie en dialoog over wat religieus geloof voor mij/jou/ons betekent.  Verkennen van de eigen houding t.a.v. geloof en die van anderen.  Bewust worden van een legitieme diversiteit aan geloofservaringen en geloofsvisies. Tolerantie en waardering voor andere visies bevorderen.  Een taal vinden en durven nadenken en spreken over levensbeschouwing, zingeving en religieus geloof.  MATERIAAL:  bijhorende powerpoint, beamer, scherm en/ of hardcore afdruk van alle foto’s (geplastificeerd)  BASISVOORWAARDEN: sfeer van openheid en vertrouwen.  DUUR: 30 à 50 minuten; afhankelijk van samenstelling groep en van werkvormen  TROEF: ideaal als verkennende werkvorm bij het thema identiteit. Groepsgesprek “geloven is als…”

3 Geloofsbeelden Stappenplan Voorbereiding: print alle 100 foto's uit in kleur op A4-formaat (eventueel lamineren).  Stap 1: Spreid alle afgeprinte foto's uit over een of meerdere tafels.  Stap 2:De deelnemers wandelen individueel rond en kiezen elk één foto uit.  Stap 3:De deelnemers gaan in een grote kring zitten, ieder met zijn/haar uitgekozen foto in de hand.  Stap 4:Eén voor één vertelt iedereen over de foto die hij/zij heeft gekozen. Luister naar elkaar! Laat de ander vrij spreken. Oordeel niet. Volgende vragen kunnen inspiratie bieden voor het vertellen:  Waarom heb jij deze foto gekozen? Wat spreekt je aan in deze foto? Wat vertelt hij over jou?  Drukt deze foto voor jou iets van geloof uit (geloof in jezelf / in de ander / in God)?  Wat wil je de anderen vertellen over jouw geloof?  Met wie kan jij in gesprek gaan over geloof? Met wie niet? Waarom?  Stap 5:Laat nu het geloofsgesprek op gang komen! Reageer op het verhaal van een ander als het kan met terugwijzing naar de eigen gekozen foto. Stel een vraag, treed iemand bij, voeg iets toe uit eigen ervaring, spreek een troostend woord, daag iemand uit, geef voorzichtig goede raad …

4 Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen  Je kan de foto's digitaal ter beschikking stellen zodat de deelnemers op voorhand een foto kunnen uitkiezen en hun bijdrage rustig kunnen voorbereiden  Werk niet met de selectie maar laat de deelnemers op voorhand zelf een foto zoeken die hen raakt of die hun geloof uitdrukt.  Laat de deelnemers niet één maar TWEE foto's uitkiezen: een foto die aantrekt en een andere foto die afstoot.  In plaats van een kringgesprek, kan je ook laten werken met kleinere groepen, te beginnen met een duo. Iedereen zoekt en kiest iemand met een andere foto dan de zijne/hare. De twee deelnemers vertellen aan elkaar waarom voor deze of gene foto gekozen werd.  Op het voorgaande kan worden doorgebouwd: het duo gaat op zoek naar een ander duo en verklaart de keuze van de foto’s. Een boeiende oefening bestaat er dan in dat men niet het eigen geloofsverhaal, maar dat van de het ander lid van het duo vertelt.  Je kan de vorige variatie laten uitbreiden: twee duo’s vormen een kwartet dat een ander kwartet opzoekt en zo kan men de geloofsbeelden uitwisselen. Geloofsbeelden

5 Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen  Maak in kleinere of grotere groep een collage van verschillende foto's, die samen een groter verhaal vertellen.  Organiseer een heus groepsgesprek: kan je als groep een gezamenlijk beeld vormen van ‘geloof’? Een gezamenlijk gedragen project? Is het een puzzel van verschillende beelden, of een nieuw beeld?  Organiseer een “stemming”: met welk beeld (of met welke beelden) wordt best uitgedrukt waarin wij als groep geloven / wat wij als groep belangrijk vinden?  Kan dit beeld ook een rol spelen in jouw klas of school? Welk geloofsbeeld kan jouw school vandaag aanspreken en inspireren? Geloofsbeelden

6 Evaluatie Q Was het makkelijk of moeilijk om een foto uit te kiezen? Waarom? Q Hoe verliepen de gespreksrondes? Kregen mensen vrij de kans om zich uit te drukken? Was er voldoende veiligheid, respect, waardering voor de ander? Werd er geluisterd? Indien niet, hoe het volgende keer beter doen? Q Hoe verliep de tijdsindeling van de verschillende stappen? Was er te veel of te weinig tijd voor de verschillende onderdelen? Q Bleek de locatie geschikt voor een dergelijk groepsgesprek? Hoe te verbeteren? Q Was het aantal deelnemers bevorderend voor het groepsgesprek? Zouden er volgende keer beter méér of juist minder mensen deelnemen? Q Wat heb je geleerd / gehoord van elkaar dat je voordien nog niet wist? Wat heeft jou verbaasd? Q Bestaat de behoefte om het gesprek verder te zetten? Hoe zou dat kunnen georganiseerd worden? Q Zijn er bepaalde onderwerpen die beter niet aan bod zouden komen? Waarom? Q Welke conclusies trekken we in verband met dé vraag: hoe brengen we GELOOF ter sprake kan komen op school? Geloofsbeelden


Download ppt "Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”. Geloofsbeelden  TOPICS:  Wat geloof ik/jij?  Hoe geloof ik/jij?  Waarom geloof ik/jij?  DOELGROEP:"

Verwante presentaties


Ads door Google