De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015 HOE OVERLEEF IK REKENEN! Mw. J. Galimo Dhr. G. Lugard.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015 HOE OVERLEEF IK REKENEN! Mw. J. Galimo Dhr. G. Lugard."— Transcript van de presentatie:

1 Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015 HOE OVERLEEF IK REKENEN! Mw. J. Galimo Dhr. G. Lugard

2 Programma: Leerlijn Opbouw leerjaar 3 t/m 8 De volgorde bij samengestelde Reken-wiskunde bewerking Doel: Inzicht en kennis van de leerlijnen van leerjaar 3 t/m 8 Inzicht en kennis bij de volgorde van samengestelde reken-wiskunde bewerkingen

3 Leerlijnen: Getal begrip Optellen en aftrekken Vermenigvuldigen Delen Kommagetallen Breuken Procenten Meten / meetkunde Tijd / geld Diversen ( verhoudingen, grafieken en diagrammen)

4 Getal begrip Leerjaar 3 t/m 5: Orientatie op de getallen t/m 1000 ( eindgroep 5 : ) Leerjaar 6: Tellen met sprongen t/m Inzicht in getallenlijn t/m Positiewaarde ( 2467, wat is de 4 waard) Eind leerjaar 6: Telrij t/m Tellen met sprongen van 1, 10,100, 1000,

5 Optellen & aftrekken Leerjaar 3 t/m 5: Leerjaar 3: bussommen – sommen t/m 20 leerjaar 4: over het tiental ( t/m 20 en t/m 100) Leerjaar 5: sommen t/m 1000 ( over het honderdtal) Leerjaar 6: Kolomsgewijs optellen / aftrekken Sommen t/m 1000 ( handig en schattend rekenen) Eind leerjaar 6: Cijferend optellen en aftrekken geldsommen

6 Vermenigvuldigen Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5: beheersing tafels t/m 10 grotere vermenigvuldigingen( bijv 6 x 34 = ) Leerjaar 6: Aandacht voor automatiseren Tafels t/m 10 Schatten ( 5 x 297 ) Eind leerjaar 6: Vermenigvuldigen met honderdtallen Bijv. 4 x 800 en 40 x 80 ) Geldsommen ( bijv. 13 x SRD 20,- of 13 x SRD 23,-) Kolomsgewijs vermenigvuldigen

7 Delen Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5; delen van grote Getallen ( bijv 1600: 4) Delen van maten en geld ( bijv 1 euro, 1 taart, 1 liter) Leerjaar 6:Grotere deelsommen ( bijv : 7 =) Eind leerjaar 6: Grotere deelsommen, buiten Vaste kennis van de tafels ( bijv : 5 = ) Delen met rest ( bijv 130 : 6 = )

8 Komma getallen Leerjaar 6: Kommagetallen bij geld, inhoud en Gewicht kommagetallen op volgorde zetten Positieschema ( H-T-E-t-h )

9 Breuken Leerjaar 6: Introductie, begripsvorming, Notatie Hoeveelheden berekenen

10 Procenten Introductie, begripsvorming leerjaar 7

11 Meten / Meetkunde Leerjaar 3 t/m 5: Introductie en verkenning Eind leerjaar 5: Toepassing lengtematen, Oppervlakte en omtrek, Inhoudsmaten en gewicht Leerjaar 6: Alle maten ( lengte, inhoud, Opeervlakte, omtrek, gewicht) Eind leerjaar 6: Introductie hectometer, Kubieke centimeter, Kommagetallen bij lengte Leerjaar 3 t/m 5: Bouwsels, plattegronden, Bouwplaten Leerjaar 6: Plattegrond, Ruimtelijke orientatie Eind leerjaar 6: Ruimtelijke figuren

12 Tijd / Geld Tijd / geld Leerjaar 3 t/m 5: Leerjaar 3: dagen van de week Leerjaar 4: jaarkalender, hele en halve uren Leerjaar 5: introductie jaarkanlender, Analoge en digitale klok ( minute en Seconden) Leerjaar 6: Klokkijken analog en digitaal, Kalendersysteem, Tijdsduur ( bijv. Bij openbaar ) Eind leerjaar 6: Tijdsduur meten ( bijv. Hoeveel tijd zit er vervoer Tussen uur en uur ?) Leerjaar 3 t/m 5: Introductie losse munten en briefjes. Gepast betalen en teruggeven Eind leerjaar 5: Sommen en toepassingen met geld Leerjaar 6: Schattend optellen met geldbedragen, Korting berekenen

13 Diversen: verhoudingen, grafieken en diagrammen Eind leerjaar 6: Vermenigvuldigen met geldbedragen ( bijv. 5 x SRD 4,40) Optellen kassabonnetjes Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5: Diagrammen ( lijngrafiek), Recepten omrekenen Leerjaar 6: Coordinaten, Staafdiagram en cirkeldaigram Eind leerjaar 6: Verhoudingstabellen Vergelijken aanbiedingen

14 De volgorde bij samengestelde reken-wiskunde bewerkingen Programma: bestaande methode de nieuwe afspraak “H MW VD OA” Leerdoelen: de leerlingen zijn bij samengestelde reken-wiskunde bewerkingen in staat onderscheid te maken tussen de bestaande- en de nieuwe aanpak de leerlingen kunnen de samengestelde bewerkingen met of zonder variabelen correct uitvoeren

15 Hoe overleef ik rekenen met de nieuwe afspraak H MW VD OA? Leerjaar: 8 VB som :3 x – 2 = : 3 x – 2 =( eerst machtverheffen) : 3 x – 2 =( dan delen) x – 2 =( dan vermenigvuldigen) – 2 =( dan optellen) 30 – 2 =( dan Aftrekken) Antwoord28

16 Hoe overleef ik rekenen met de nieuwe afspraak H MW VD OA? VOJ 1: VB som ( ) x 24 : 2 – V9 Oplossing ( ) x 24 : 2 – V9 = ( eerst machtsveeheffen, tussen haakjes uitvoeren)) ( 8+ 3) x 24 : 2 – V9 =( dan optellen wat tussen de haakjes staat) 11 x 24 : V9 =( dan wotel trekken 11 x 24 : 2 – V9 = ( dan vermeningvuldigen) 264 : 2 – =( dan delen) 132 – = ( dan aftrekken) =( dan optellen) Antwoord 139

17 Tips: Steeds de som opnieuw opschrijven bij twee keer van dezelfde bewerking steeds werken van links naar rechts, zie vb. 2 som v.o.j. Rondvraag sluiting


Download ppt "Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015 HOE OVERLEEF IK REKENEN! Mw. J. Galimo Dhr. G. Lugard."

Verwante presentaties


Ads door Google