De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015."— Transcript van de presentatie:

1 MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015

2 WEEKOVERZICHT Inhoud week 1inleiding; leven ín media week 2de almacht van de media week 3de beperkte macht van de media week 4 aandacht voor de ontvanger week 5 - week 6 de sturende macht van de media week 7 naar een nieuwe denken over massacommunicatie Karlijn Goossen, 2015

3 AANWEZIGHEID Karlijn Goossen, 2015

4 AANWEZIGHEID Presentieplicht #1maak een ieder Mediatheorie hoorcollege NB specifieke collegeweken moeten herkenbaar zijn #2uiterlijk 20 oktober post je jouw de MJO-Facebookpagina #3max 1 hoorcollege missen, míts een goede reden én notificatie hoorcollege Karlijn Goossen, 2015

5 COLLEGE #1 Wat gaan we doen? #1inleiding #2leven ín media #3mediatisering Karlijn Goossen, 2015

6 #1 Karlijn Goossen, 2015

7 INLEIDING Verkennen & analyseren wereld van media #1hoe media gemaakt worden #productieproces #2wat er in die media staat #inhoud #3hoe die inhoud gebruikt wordt door mensen #mediagebruik Karlijn Goossen, 2015

8 A WORLD… Karlijn Goossen, 2015

9 MH17 Karlijn Goossen, 2015

10 ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015

11 ISLAMIC STATE Karlijn Goossen, 2015

12 REALITY TV Karlijn Goossen, 2015

13 MEDIAGEBRUIK Karlijn Goossen, 2015

14 #2 Karlijn Goossen, 2015

15 MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

16 MEDIALIFE Mark Deuze o manier waarop samenleving met media omgaat & in het bijzonder met social media o gevolgen hiervan voor omgang met maatschappelijke processen & wijze waarop burgers en samenleving met elkaar omgaan om elkaar te maken o doel medialife perspectief = aandacht van media af te leiden ;) o hypothese: wat als we niet mét, maar ín media leven…? Karlijn Goossen, 2015

17 MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

18 MEDIALIFE Leven ín media betekent 1ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien media vervagen uit ons bewustzijn; onzichtbaarheid van media; waardoor media veel dominantere rol krijgen in aansturen van alledaagse interactie Karlijn Goossen, 2015

19 MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

20 OCCUPY WALL STREET Karlijn Goossen, 2015

21 MEDIALIFE Leven ín media betekent 2we gaan wereld steeds meer zien in termen van [de] media we oriënteren ons op media & beoordelen onszelf/elkaar adhv selectiecriteria media als we kijken naar & participeren in samenleving Karlijn Goossen, 2015

22 THE TRUMAN SHOW Karlijn Goossen, 2015

23 REALITY TV Karlijn Goossen, 2015

24 MEDIALIFE Leven ín media betekent 3oriëntatie op [de] wereld & media geeft verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen onze omgang met media & ICT creëert werkelijkheid uniek tot onze interventie daarin & ervaring daarvan; geeft enorm gevoel van [goddelijke] macht. groeiend idee/besef dat we iets aan werkelijkheid [kunnen] veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren, produceren in media. Karlijn Goossen, 2015

25 ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015

26 HASHTAG ACTIVISME Karlijn Goossen, 2015

27 #3 Karlijn Goossen, 2015

28 MEDIATISERING Stig Hjarvard o concept bedacht in RE: op groeiende invloed op sociale en culturele instituten sociale theorie mbt media & mediaveranderingen o mediatisering = proces waarbij cultuur & samenleving afhankelijk worden van [de] media & medialogica o karakteristieken van oude én nieuwe media beïnvloeden menselijke interactie, sociale instituten & culturele verbeeldingen Karlijn Goossen, 2015

29 MEDIATISERING …process through which core element of a social or cultural activity assume media form. As a consequence: o the activity is to a > of < degree, performed through interaction with a medium o the symbolic content & the structure of the social & cultural activity are influenced by media environments & a media logic upon which they gradually become more dependent. “ Karlijn Goossen, 2015

30 HOUSE OF CARDS Karlijn Goossen, 2015

31 MEDIATISERING maakt inzichtelijk hoe media zich hebben verspreid naar, vervlochten zijn geraakt met en van invloed zijn geworden op sociale instituten & culturele fenomenen zoals politiek, religie, spel, lifestyle etc. “ Karlijn Goossen, 2015

32 THE HUNGER GAMES Karlijn Goossen, 2015

33 Wat zijn/doen ‘media’? 1technologie #drager 2sociaal instituut #omgeving 3mechanisme dat content organiseert & contextualiseert #taal 4plaats/ruimte voor ervaringen door ontvanger #omgeving MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

34 MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

35 THE INTERNET’S OWN BOY Karlijn Goossen, 2015

36 MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

37 MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

38 CONTACT Karlijn Goossen … is docent journalistiek en media, religie en cultuur, onderzoek en J&C Karlijn Goossen, 2015


Download ppt "MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google