De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?"— Transcript van de presentatie:

1 Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?

2 Aanleiding Interesse in retrogaming ”The emerging of retrogaming can be seen as an attempt to reclaim videogaming from the mainstream and can be understood as a form of hardore fan resistance.” (Newman 2004, 53) Werd te lastig om te onderzoeken, dus… Kijken hoe fans met games omgaan met de nadruk op fanculturen.

3 Aanleiding (2) De rol die fans op verschillende niveaus kunnen spelen A. Veranderingen in de gamestructuur zelf - Japanse SNESgames via ROM vertalen naar het Engels -'fanmade' klerensets voor 'The Sims'. B. Buiten de game - Fan art/eigen game maken - Hardware (console) aanpassen met een favoriete game als uitgangspuntvertalen naar het Engelsfanmade' klerensetsfavoriete game als uitgangspunt

4 Casus ‘Chrono Trigger’ Gekozen op twee punten: 1. Er zijn genoeg veranderingen aan te brengen in de gamestructuur (cheats, maar ook op minder intensievere niveaus als gameplay) 2. Grote fancultuur. Chrono Trigger (SNES) werd door fans in 3d gegoten: http://www.chrono-trigger.com/http://www.chrono-trigger.com/

5 Methode Onderzoek naar: 1. Spelen van de game Op welke manier word je spelervaring op gameplaygebied anders (de actie van de speler, strategieën en motieven) (Aarseth, 2003) als je aan de hand van een walkthrough de game gaat spelen? 2. Onderzoek naar de fancultuur Hier wil ik me nog op oriënteren, aangezien forumonderzoek naar de cel-shaded ‘look’ van Zelda al twee pagina’s vult in het boek van Newman.

6 Belang van het onderzoek Maatschappelijk Een open deur Newman is bijvoorbeeld al ingegaan op de fanculturen van Earthbound en Zelda. Door meer onderzoek te verrichten naar meerdere games krijg je een breder beeld van de gamecultuur. Wetenschappelijk ”Almost all online multiplayer games have been hacked in one way or another, some of them to the extent that they have become almost unplayable by any other means.” (Auteur onbekend, Economist, 2000) Aanpassen (cheaten) wordt vaak gezien in extremen. Het is ook eens interessant om op een lager ‘aanpasniveau’ te gaan kijken.

7 Hypothese Fans kunnen hun ervaring met games aanpassen op verschillende manieren, maar blijven zich bewust van de norm die de makers opleggen en passen zich daar aan aan.


Download ppt "Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?"

Verwante presentaties


Ads door Google