De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen."— Transcript van de presentatie:

1 De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen

2 Leiding nemen = Ondernemend? 2 Kun je tegen jezelf zeggen: ‘Ik ga dat doen’? JA Kun je jezelf iets opdragen: ‘Niet zeuren, pak aan?’JA  Je hebt de leiding over jezelf  Je hebt jezelf ‘onder controle’  Je bent voor jezelf verantwoordelijk  ONDERNEMENDHEID = NEMEN VAN INITIATIEF = LEIDING NEMEN

3 Hoe kun je leiding nemen op school  NAAR JEZELF? Groep 1 NAAR JE KLASGENOTEN?Groep 2 NAAR JE DOCENTEN?Groep 3 Tijd: 5 minuten Daarna uitwisseling!

4 Als student heb je op school uitsluitend PERSOONSGEBONDEN MACHT ZIE DE DRIE SOORTEN PERSOONSGEBONDEN MACHT OP P. 189 Vul telkens de soort ‘macht’ in: Bij docenten heb je een streepje voor Omdat je handig kunt praten, krijg je extra punten Je weet precies waarom je die fout hebt gemaakt en slaagt daarom toch voor dit tentamen

5 Waar is een leidinggevende voor nodig? HIJ/ZIJ IS VERANTWOORDELIJK VOOR: A.BEHALEN VAN RESULTATEN EN EINDDOELEN B.BEREIKEN, HANDHAVEN EN VERBETEREN VAN DE SFEER Wat moet de leidinggevende concreet doen, welke taken heeft hij/zij? Zie p. 192: 6 hoofdtaken

6 Stijlen van leidinggeven: de manier waarop Als je kijkt naar de verdeling van macht: 1.Leidinggevende in zijn eentje  DE BAAS 2.In overleg met medewerkers  DE BAAS plus 3.Samen met medewerkers  baas PLUS Als je kijkt naar verdeling over TAAK en GROEP: Veel taak, veel groep9.9 Veel taak, weinig groep9.1 Weinig taak, weinig groep1.1 Veel groep, weinig taak1.9 Matig taak, matig groep5.5 Zie p de 5 stijlen in het raster De ideale stijl hier is: 9.9

7 Pas deze begrippen toe op een docent: 1.Hoe is de machtsverdeling tussen docent enstudenten? 2.Hoe verdelen docenten hun aandacht tussen taak (lesinhoud) en groep (sfeer in de klas)?

8 Gewetensvraag: Zijn jullie X-studenten of Y-studenten? TYPEREND VOOR X: TYPEREND VOOR Y: STEMMEN DOCENTEN HUN ´LEIDINGGEVENDE´ STIJL DAAROP AF?

9 Nog een gewetensvraag: Hoe is jullie TAAKBEKWAAMHEID? ZIE P. 200NIVEAU 1niet bekwaam, matig gemotiveerd 2 en 3 NIVEAU 4wel bekwaam, wel gemotiveerd HOUDEN DOCENTEN DAAR WEL OF GEEN REKENING MEE?

10 Afsluiting:de kunst van ontvangen van leiding  GOED VOLGEN DAARVOOR BEN JE HIER IN OPLEIDING: -VOLG DE DOCENT IN ZIJN UITLEG -VOLG DE BESTE AANPAK VAN VRAAGSTUKKEN -VOLG JE WENS OM VRAGEN TE STELLEN -LAAT ZIEN DAT JE KENNIS & VAARDIGHEID HEBT NA JE OPLEIDING MOET JE KUNNEN LEIDEN (en niet: lijden  )


Download ppt "De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen."

Verwante presentaties


Ads door Google