De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online kansen in de Automotive Aftersales markt Michiel Aker – Manager Business Development & Strategy Marktplaats Automotive.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online kansen in de Automotive Aftersales markt Michiel Aker – Manager Business Development & Strategy Marktplaats Automotive."— Transcript van de presentatie:

1 Online kansen in de Automotive Aftersales markt Michiel Aker – Manager Business Development & Strategy Marktplaats Automotive

2 2 Elk jaar 1 miljoen kansen op een nieuwe klant in uw garage.

3 3 De wereld verandert…

4 4

5 Marktplaats heeft afgelopen tijd veel onderzoek gedaan naar de aftersales markt Customer insights onderzoek onder autobezitters naar gedrag en motivatie bij onderhoud (januari 2015, Mare Research) Marktonderzoek naar aftersales marktomvang in Nederland (maart 2015, Roland Berger) Consumenten onderzoek naar aankoop en onderhoud van occasions (april 2015, MSI-ACI) 5

6 Agenda voor vandaag Gedrag van autokopers en autobezitters Het online aftersales landschap in Nederland 6

7 57% maakt geen gebruik van een vaste garage voor al het onderhoud 7 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Vaste garage 22% Vaste garage 16% Anders 7% Anders 28% Anders 22% 43% heeft een vaste garage.

8 Gedrag van autokopers 8 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Vaste garage 22% Vaste garage 16% Anders 7% Anders 28% Anders 22%

9 Kansen voor het winnen van nieuwe klanten liggen vooral bij de jongere doelgroepen (1) 9 Inruilen Online Garantie Gewoonte 43% 39% 29% 19% 53% 52% 32% 30% leeftijd ||| Waarom heeft u uw auto bij een bedrijf gekocht ipv bij een particulier? ik wilde mijn vorige auto inruilen online gevonden, stond toevallig bij bedrijf ik wilde graag een auto met garantie kopen ik koop mijn auto’s altijd bij hetzelfde bedrijf

10 Gedrag van kopers van bedrijven 10 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Vaste garage 22% Vaste garage 16% Anders 7% Anders 28% Anders 22%

11 Kansen voor het winnen van nieuwe klanten liggen vooral bij de jongere doelgroepen (2) 11 Loyaal Prijsbewust Gewoonte Gemak Geld hebben = houden nieuwe klanten? goede ervaring kennen mij & mijn auto hier ga ik altijd heen afstand service aanvullende diensten prijs garantie leeftijd ||| Waarom heeft u besloten uw auto te laten onderhouden bij het bedrijf waar u deze heeft gekocht?

12 Kostenafweging belangrijke reden voor switchen en hoppen 12 blijvenswitchenhoppen Gewoonte eerdere ervaring, kennen mijn auto, ga ik altijd heen Ik laat mijn auto niet altijd onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Ik laat mijn auto onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Ik laat mijn auto niet onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Gemak afstand, ga ik altijd heen Geld soms is ander goedkoper, doe onderhoud zelf of laat dit door particulier doen 44%42% 14% Onderdelen?

13 Gedrag van kopers van particulieren 13 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Vaste garage 22% Vaste garage 16% Anders 7% Anders 28% Anders 22%

14 Kopers van particulieren: prijsbewuster onderhoud 14 45% Op basis van de prijs van het onderhoud = 51% onder doelgroep 18 – 45jr Waar onderhoud?Criteria voor keuze garage 58% wisselend: zelf, door particulier of garage = 67% onder doelgroep 18 – 45jr Onderdelen?

15 Gedrag van alle autobezitters 15 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Vaste garage 22% Vaste garage 16% Anders 7% Anders 28% Anders 22%

16 Relatief weinig prijsvergelijk 16 88% Als de prijs redelijk is mag de garage het gewoon uitvoeren, ik hoor pas achteraf wat het gekost heeft JaNee 12% Ik vraag informatie bij andere garages of online = 20% onder doelgroep 18 – 29jr Vergelijkt u prijzen voor een onderhoudsbeurt of reparatieplan?

17 17 Het online aftersales landschap

18 Online markt voor onderdelen loopt nog achter bij Duitsland, maar zal hard gaan groeien 18 16% online (2014) 9% online (2014) >20% in 2020

19 1 miljoen Nederlandse autobezitters kopen al onderdelen en accessoires online 19 Aantal kopers offline / online per categorie

20 Conclusies Elke occasion sales biedt een kans op een aftersales klant Prijsbewuste consumenten zoeken naar alternatieven voor onderhoud, en gaan niet altijd naar een vaste garage Online speelt niet langer alleen bij de aanschaf, maar ook bij het onderhoud een steeds grotere rol 20

21 21 Vragen?

22 22 You won’t find the answer here…


Download ppt "Online kansen in de Automotive Aftersales markt Michiel Aker – Manager Business Development & Strategy Marktplaats Automotive."

Verwante presentaties


Ads door Google