De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online kansen in de Automotive Aftersales markt

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online kansen in de Automotive Aftersales markt"— Transcript van de presentatie:

1 Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Michiel Aker – Manager Business Development & Strategy Marktplaats Automotive

2 Elk jaar 1 miljoen kansen op een nieuwe klant in uw garage.
Dat zijn er ruim 3000 per dag (uitgaande van 6 werkdagen per week) Of 400 per uur (uitgaande van 8 uren per dag) De vraag is natuurlijk: wie zijn die klanten, en waar kan ik ze vinden? Daar gaan we het vandaag over hebben Want waarom zijn we hier vandaag? => next slide

3 De wereld verandert… We zien dat de autowereld veranderd op allerlei terreinen Er is een grote shift in oplossingen voor mobiliteit: denk aan hybride en elektrische auto’s, maar ook aan nieuwe vormen zoals Uber en Snapcar De markt staat onder druk: marges gaan omlaag en er is een verschuiving naar aftersales als inkomstenbron Ook in auto-onderhoud zien we goeiende behoefte naar alternatieven vanuit consumenten: ze zijn op zoek naar meer transparantie De missie van Marktplaats: “Alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar” => meer kansen in het automotive speelveld. Voor Marktplaats is alles bij elkaar een reden om ons te verbreden, auto-onderdelen is hiermee één van de speerpunten voor komende jaren. => hiermee willen we een partner worden in mobiliteit, zowel voor de consument als voor professionals

4 De wereld verandert… We zien dat de autowereld veranderd op allerlei terreinen Er is een grote shift in oplossingen voor mobiliteit: denk aan hybride en elektrische auto’s, maar ook aan nieuwe vormen zoals Uber en Snapcar De markt staat onder druk: marges gaan omlaag en er is een verschuiving naar aftersales als inkomstenbron Ook in auto-onderhoud zien we goeiende behoefte naar alternatieven vanuit consumenten: ze zijn op zoek naar meer transparantie De missie van Marktplaats: “Alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar” => meer kansen in het automotive speelveld. Voor Marktplaats is alles bij elkaar een reden om ons te verbreden, auto-onderdelen is hiermee één van de speerpunten voor komende jaren. => hiermee willen we een partner worden in mobiliteit, zowel voor de consument als voor professionals

5 Marktplaats heeft afgelopen tijd veel onderzoek gedaan naar de aftersales markt
Customer insights onderzoek onder autobezitters naar gedrag en motivatie bij onderhoud (januari 2015, Mare Research) Marktonderzoek naar aftersales marktomvang in Nederland (maart 2015, Roland Berger) Consumenten onderzoek naar aankoop en onderhoud van occasions (april 2015, MSI-ACI) Verschillende onderzoeken gedaan In deze presentatie worden enkele belangrijke inzichten die we uit de gezamenlijke onderzoeken hebben verkregen gepresenteerd

6 Agenda voor vandaag Gedrag van autokopers en autobezitters
Het online aftersales landschap in Nederland Verschillende onderzoeken gedaan In deze presentatie worden enkele belangrijke inzichten die we uit de gezamenlijke onderzoeken hebben verkregen gepresenteerd

7 57% maakt geen gebruik van een vaste garage voor al het onderhoud
1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Geen gebruik vaste garage betekent dat de gebruiker: per situatie bekijkt wat de handigste/goedkoopste oplossing is; reparaties/onderhoud bij verschillende garages laat doen zelf het onderhoud doet dit door een bekende (vriend, familie) laat doen 60% van 1,6 miljoen occasion kopers => 1 miljoen particulieren zonder vaste garage (“zwevende kiezers”) allemaal kansen om deze mensen als vaste klant te winnen maar hoe gedragen deze mensen zich, en waarom maken zij bepaalde keuzes? 43% heeft een vaste garage. Vaste garage 5% Anders 7% Vaste garage 22% Anders 28% Vaste garage 16% Anders 22%

8 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014
Gedrag van autokopers 1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Beginnen bij het begin: de aanschaf van de auto Daar ligt de eerste kans voor het winnen van een nieuwe klant Vaste garage 5% Anders 7% Vaste garage 22% Anders 28% Vaste garage 16% Anders 22%

9 Kansen voor het winnen van nieuwe klanten liggen vooral bij de jongere doelgroepen (1)
Waarom heeft u uw auto bij een bedrijf gekocht ipv bij een particulier? leeftijd 60+ | Inruilen 43% 53% ik wilde mijn vorige auto inruilen Online 39% 52% online gevonden, stond toevallig bij bedrijf Garantie 29% 32% Bij aanschaf van auto kiest oudere doelgroep meer op basis van gewoonte en gemak Jongere doelgroep orienteerd online, en komt meer bij toeval bij garage terecht Oudere doelgroep kiest meer op basis van gemak en gewoonte ik wilde graag een auto met garantie kopen Gewoonte 19% 30% ik koop mijn auto’s altijd bij hetzelfde bedrijf

10 Gedrag van kopers van bedrijven
1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% En dan de volgende stap: wat doen de klanten die bij u een occasion hebben aangeschaft? Vaste garage 5% Anders 7% Vaste garage 22% Anders 28% Vaste garage 16% Anders 22%

11 Kansen voor het winnen van nieuwe klanten liggen vooral bij de jongere doelgroepen (2)
Waarom heeft u besloten uw auto te laten onderhouden bij het bedrijf waar u deze heeft gekocht? leeftijd 60+ | Gewoonte Prijsbewust Loyaal nieuwe klanten? goede ervaring kennen mij & mijn auto hier ga ik altijd heen Gemak afstand service aanvullende diensten Hier valt op dat oudere doelgroep vooral blijft omwille van gewoonte en gemak De jongere doelgroep maakt een andere afweging: hierbij wordt veel meer naar de prijs van het onderhoud gekekengekeken hebben = houden Geld prijs garantie

12 Kostenafweging belangrijke reden voor switchen en hoppen
44% 42% 14% blijven switchen hoppen Ik laat mijn auto onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Ik laat mijn auto niet onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Ik laat mijn auto niet altijd onderhouden door het bedrijf waar de auto is gekocht Onderdelen? Gewoonte eerdere ervaring, kennen mijn auto, ga ik altijd heen Gemak afstand, ga ik altijd heen Geld soms is ander goedkoper, doe onderhoud zelf of laat dit door particulier doen Blijvers: vooral vanwege gewoonte, waarschijnlijk de inruilers bij de vaste garage Switchers: gaan terug naar eigen garage en/of kiezen voor andere oplossingen Naast zelf doen of door kennis laten doen horen we dat ook in NL het “Do-It-For-Me” in opkomst is (o.a. interviews met autobezitters, gesprek met Bovag). In Duitsland en Engeland is dit al veel gebruikelijker, en we verwachten dat dit in Nederland ook populairder gaat worden.

13 Gedrag van kopers van particulieren
1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Anders 7% Vaste garage 22% Anders 28% Vaste garage 16% Anders 22%

14 Kopers van particulieren: prijsbewuster onderhoud
Criteria voor keuze garage Waar onderhoud? Onderdelen? 58% wisselend: zelf, door particulier of garage 45% Op basis van de prijs van het onderhoud = 51% onder doelgroep 18 – 45jr = 67% onder doelgroep 18 – 45jr ALS particulieren voor een garage kiezen is prijs een zeer belangrijke factor: bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat prijs bepalend is voor de keuze. Maar minder dan de helft van deze autobezitters heeft een vaste garage. Geen gebruik vaste garage betekent dat de gebruiker: per situatie bekijkt wat de handigste/goedkoopste oplossing is; reparaties/onderhoud bij verschillende garages laat doen zelf het onderhoud doet dit door een bekende (vriend, familie) laat doen En opvallend is dat onder de doelgroep tot 45 jaar dit 2 op de 3 personen betreft. Dus als we het hebben over kansen op nieuwe klanten: die liggen hier!

15 Gedrag van alle autobezitters
1,6 miljoen occasions verkocht in 2014 Via bedrijf 62% Via particulier 38% Bedrijf biedt geen onderhoud 12% Bedrijf biedt wel onderhoud 50% Vaste garage 5% Anders 7% Vaste garage 22% Anders 28% Vaste garage 16% Anders 22%

16 Relatief weinig prijsvergelijk
Vergelijkt u prijzen voor een onderhoudsbeurt of reparatieplan? Nee Ja 88% Als de prijs redelijk is mag de garage het gewoon uitvoeren, ik hoor pas achteraf wat het gekost heeft 12% Ik vraag informatie bij andere garages of online Als ik mn huis laat schilderen of een klus in de tuin laat doen, dan vraag ik ALTIJD vantevoren wat het kost. Meestal vraag ik zelfs meerdere offertes, vaak ook via internet. En de kosten zijn redelijk vergelijkbaar met een grote onderhoudsbeurt of een flinke reparatie (€500 - €1000). Blijkbaar heeft de consument heel veel vertrouwen in de garage, want een kwart hoort pas achteraf wat het heeft gekost. Dat gaat absoluut veranderen: We zien dat nu maar een kleine groep mensen eerst offertes vergelijkt Maar onder de jongere doelgroep is dat % veel hoger, en daar gebeurt het veelal online. Wij verwachten dat dit de komende jaren sterk gaat toenemen, en dat over 5 jaar de helft van de mensen online offertes gaat vergelijken voor een grote onderhoudsbeurt of reparatie. = 20% onder doelgroep 18 – 29jr

17 Het online aftersales landschap

18 Online markt voor onderdelen loopt nog achter bij Duitsland, maar zal hard gaan groeien
(2014) 9% online (2014) >20% in 2020 Markt in Duitsland loopt voor, online % is bijna 2x zo groot als in NL Wij verwachten dat de online markt komende jaren heel sterk zal groeien, bijna 1 miljard online omzet in 2020 Groei zal vooral komen uit onderdelen segment, andere segmenten hebben relatief al groter online %

19 1 miljoen Nederlandse autobezitters kopen al onderdelen en accessoires online
Autobezitters 7.1 mln 2.3 mln Kopen zelf onderdelen Kopen online 1 mln Aantal kopers offline / online per categorie Van de 7 miljoen autobezitters kopen al ruim 2 miljoen zelf onderdelen e/o accessoires, en 1 miljoen daarvan doet dat online. Onze verwachting is dat ook dit sterk zal gaan toenemen, en dat over 5 jaar minstens 2 miljoen mensen online zelf hun onderdelen gaan kopen.

20 Conclusies Elke occasion sales biedt een kans op een aftersales klant Prijsbewuste consumenten zoeken naar alternatieven voor onderhoud, en gaan niet altijd naar een vaste garage Online speelt niet langer alleen bij de aanschaf, maar ook bij het onderhoud een steeds grotere rol Brug naar volgende slide: online gaat de aftersalesmarkt drastisch veranderen in de komende 5 jaar.

21 Vragen?

22 You won’t find the answer here…


Download ppt "Online kansen in de Automotive Aftersales markt"

Verwante presentaties


Ads door Google