De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID."— Transcript van de presentatie:

1

2 Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID

3 1.Even voorstellen André Dijk (CQO QSHE) AANJAGER EN STIMULATOR CIRCULAIRE ECONOMIE CHALLENGE

4 2. Introductie (HISTORIE):1968 1986 Move to Alkmaar 1992 Move to Zwaagdijk Move to Zwaagdijk 1998 Expansion Zwaagdijk 2002 Coop. Greenery PRESENTATIE DUURZAAMHEID

5 2002 Take-over Uden 2003 Take-over transport 2006 Take-over STAP Take-over STAP 2008 Expansion Zwaagdijk 2010 Coop. Danmark 2. Introductie (HISTORIE): PRESENTATIE DUURZAAMHEID

6 2. Introductie (HISTORIE): PRESENTATIE DUURZAAMHEID2012 Take-over Groentehof 2013 Take-over Chiquita Food Innovation 2014 Take-over Tacken DE 2014 Hessing full shareholder

7 2. Introduction Hessing (Summarized):  Grown into a state of the art producer of Cut/Packed vegetables, Meal salads, Prepared Fruit and Ultra fresh Juices  Today Hessing supplies 80% of the Dutch retailers with an estimated market share of 40% in its combined categories  Significant Food Service business  Joint venture in which Danish retailers like Coop, DS and Rema are supplied  German Market /retail REWE supplied by Hessing Tacken Germany  Belgium Retail Colruyt  Cut Fruit for Mc Donalds UK, The Netherlands, Belgium and Germany, and supply Mealsalads for Mc Donalds Belgium and The Netherlands  Net sales 2014 budgeted at €200mio Over 200mio consumer packs Providing 1300 full time jobs PRESENTATIE DUURZAAMHEID

8 2. Introduction Hessing (Summarized):  Retail and Foodservice are serviced from 7 production facilities: Zwaagdijk: Head office; Production retail and Logistical Hub Uden: High care production Fruit & Juices Helmond: Production retail, High care production Meal salads Sint Annaparochie: Production Foodservice Maasbree: Production cut Fruit (-salades) Schwalmtal (Tacken): Production retail Germany, High care production Ringsted (DK): Logistical hub and small scale production local retail PRESENTATIE DUURZAAMHEID

9 3. Hessing en Duurzaamheid “Hessing is de brenger van gezondheid” Dat betekent in de eerste plaats dat wij zoveel mogelijk mensen gesneden groente, bewerkt fruit, verse sappen en maaltijdsalades laten eten. Maar Hessing wil verder gaan dan dat. Bijvoorbeeld door zo ‘groen’ mogelijk te produceren en onze grondstoffen en hulpmiddelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. “Onze kinderen zijn de toekomst” Hessing kijkt ook de toekomst in. NU iets doen aan goede voeding, milieu, en mens & omgeving draagt bij aan een goed leven voor “onze” kinderen.

10 PRESENTATIE DUURZAAMHEID Uitgangspunten:  De natuur kan zichzelf niet redden.  Duurzaamheid en groen is de drijfveer. “wij zijn de meest duurzame groente en fruit snijder van Nederland”, met kostprijs verlagende en mogelijk waarde creërende werking. Een beter wereld. 3. Hessing en Duurzaamheid

11 PRESENTATIE DUURZAAMHEID

12 4. Circulaire Economie (Rabobank) Hessing scan:

13 PRESENTATIE DUURZAAMHEID Brainstormsessie geeft Hessing 21 circulaire kansen 1.(GMP) 2.Waardevol verpakken 3.Waterkringloop / waterhuishouding 4.Energieverbruik

14 1. GMP (Good Manufactering Practices) : 1.Presentatie personeel (opkomst 50-60 leden) 2.Inventarisatie ideeën personeel 3.Plan van aanpak; a. draagkracht via presentatie op borden / Hessing vakblad b. actielijst uitrollen c. meten d. evalueren en verbeteren PRESENTATIE DUURZAAMHEID

15 2. Waardevol verpakken: 1.Duurzame verpakkingen a. herbruikbare verpakkingen b. bioplastics o.i.d. met behoud van kwaliteit (bv shelf-life ) PRESENTATIE DUURZAAMHEID

16 3. Reststromen: 1.Afvalwaterzuivering a. VE omlaag b. Biogas voor hergebruik c. Reststromen voor hergebruik (slib – grondverbeteraar) d. Hergebruik van gezuiverd water 2. Waterwinning 3. Reststroomkringloop a. vergisting b. Veevoer, veredeling c. bio - raffinage PRESENTATIE DUURZAAMHEID

17 4. Energieverbruik: 1.Energieverlaging door GMP (zie slide 1) 2.Efficiente procestechnologie 3.Duurzame energie opwekking a. op eigen terrein b. uitwisseling PRESENTATIE DUURZAAMHEID

18 Next steps? PRESENTATIE DUURZAAMHEID

19 Next steps? PRESENTATIE DUURZAAMHEID

20 Hessing’s DROOM! GEZONDHEID KETEN PROCES PRODUCT MEEST GEZONDE PRODUCT Van veld tot vork Van grond tot mond BIG HAIRY AUDACIOUS GOAL (BHAG!)

21 Wat hebben we al gedaan, wat kunnen we al, waar zijn we goed in? Wat kan er nog niet, wat kunnen we beter, wat ontbreekt er? KENNIS COMMUNICATIE MIDDELEN PRESENTATIE DUURZAAMHEID Wat, Wanneer, Wie?

22 COMMUNICATIE MT Personeel Presentatie op “borden” Artikel in het Hessing tijdschrift “JAN” PRESENTATIE DUURZAAMHEID

23 Stappenplan Personeel Eerste sessie in september 2014; opkomst 50-60 personen  Mededeling: Vind je duurzaamheid belangrijk en wil je hier binnen Hessing er iets mee doen? Dan nodigen wij je uit om mee te denken/doen. Van productiemedewerker en chef tot chauffeur en administratief medewerker; iedereen is van harte welkom!  Algemene presentatie: boodschap + motivatie  Ronde tafel sessie; elke inbreng is welkom  Inbreng / ideeën / vragen ronde  Inschrijving om verder deel te nemen

24 PRESENTATIE DUURZAAMHEID Stappenplan Personeel Tweede sessie in Januari 2015; opkomst 40-50 personen  Opnieuw al het personeel uitgenodigd; nieuwe gezichten schuiven ook aan!  Alle ideeën en inbreng van personeel gecategoriseerd  Categorieën gaan projectteams vormen Gedrag / Logistiek / Energie / Productie / Overige  Inschrijving personeel projectteams  Elk projectteam wordt geleid door een voorzitter (gekozen!)  Begeleiding door Duurzaamheid-aanjager

25 PRESENTATIE DUURZAAMHEID Stappenplan Personeel Derde sessie in April 2015; opkomst +/- 40 personen  Al het aangemeld personeel is in teams ingedeeld  Alle nieuwe ideeën en inbreng van personeel worden toegevoegd aan de categorieën  Tijdens sessie gaan teams apart zitten en kiezen een voorzitter  Nieuwe afspraak per team (afzonderlijk)  Agenda volgend team-overleg:  Projectaanpak (duurzaamheid aanjager)  Inbreng / ideeën bespreken en prioriteren  SMART  Mogelijkheid tot uitnodigen van experts (intern – extern)

26 2015 -2020 staat (ook) in het kader van: MEEST GEZONDE PRODUCT Van veld tot vork Van grond tot mond PRESENTATIE DUURZAAMHEID


Download ppt "Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID."

Verwante presentaties


Ads door Google