De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mechanism design en geld inzamelen voor het goede doel Sander Onderstal (U Amsterdam) Mechanism design in actie 11 April 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mechanism design en geld inzamelen voor het goede doel Sander Onderstal (U Amsterdam) Mechanism design in actie 11 April 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Mechanism design en geld inzamelen voor het goede doel Sander Onderstal (U Amsterdam) Mechanism design in actie 11 April 2014

2 Utrecht, 11 April 20142/19 Programma Introductie Theorie Laboratoriumexperiment Veldexperiment Discussie Conclusie

3 Utrecht, 11 April 20143/19 Vraag Wat hebben met elkaar gemeen? De gitaar van Carlos Santana Jay-Z’s limited edition NIKE Air Force schoenen Miley Cyrus’ Hello Kitty roze T-shirt met V-hals en Britney Spears’ zwangerschapstest Ze werden allemaal geveild voor het goede doel

4 Utrecht, 11 April 20144/19 Motivatie Goede doelen werven enorme sommen geld –VS: jaarlijks zo’n $300 miljard –NL: één loterij (de Postcodeloterij) werft jaarlijks meer dan €500 miljoen Veelvoorkomende wervingsmechanismen –Veilingen –Lotterijen –Vrijwillige bijdragen Welk mechanisme is het beste? –Theorie –Labexperiment –Veldexperiment

5 Utrecht, 11 April 20145/19 Theorie Goeree, Maasland, Onderstal en Turner (JPE, 2005) Model –Independent private values –Opbrengst goede doel is een publiek goed We leiden het optimale mechanisme af aan de hand van de theorie van Roger Myerson (1981) Het optimale mechanisme is een all-pay auction

6 Utrecht, 11 April 20146/19 Laboratoriumexperiment

7 Utrecht, 11 April 20147/19 Veldexperiment Onderstal, Schram, and Soetevent (JPubE, 2013) We vergelijken de volgende mechanismen: –All-pay auction –Loterij –Vrijwillige bijdragen Experimenteel ontwerp –Huis-aan-huiscollecte voor het goede doel –Huishoudens kunnen een prijs winnen in de all-pay auction en de loterij De all-pay auction levert het minste op

8 Utrecht, 11 April 20148/19 Het goede doel Hersenstichting Collecteert één week per jaar in heel NL Feb 1-7 in 2010 Gebruikt de bekende collectebus

9 Utrecht, 11 April 20149/19 Experimentele procedures Waar: In bepaalde wijken van Amstelveen Wanneer: 2&3 Februari 2010 Logistiek: huishoudens ontvingen instructieflyer een week voor de collecte een donatie-envelop was aangehecht alle huishoudens precies eenmaal benaderd Prijs braintrainer op Nintendo DS (€129) één prijs voor elke 300 huishoudens Kosten CREED dekte alle kosten

10 Utrecht, 11 April /19 Vier treatments We onderscheidden: APA: de meest genereuze donateur (per 300) wint LOT: winkans proportioneel aan bijdrage  Bijdragen in enveloppen met adres  contributies zijn niet anoniem VCM is traditioneel anoniem, dus we onderscheiden VCM Ano : VCM met enveloppen zonder adres VCM Add : VCM met enveloppen met adres

11 Utrecht, 11 April /19 Samenvatting van het ontwerp Methode Vrijwillige bijdragenLotterijAll-pay auction TreatmentVCM Ano VCM Add LOTAPA EnveloppenAnoniemAdres Prijs-- 1 Nintendo DS per 300 adressen # benaderde huishoudens response (geopende deur) # collectanten8715

12 Utrecht, 11 April /19 Collectanten Collectanten: Studenten Werkten 1 of 2 avonden Ontvingen €150 Persoonlijkheidseigenschappen vergelijkbaar met eerdere studies Geen significant verschil tussen treatments in karakteristieken  Willekeurige verdeling van collectanten over treatments geslaagd

13 Utrecht, 11 April /19 Collectanten Collectanten: 45 studenten: ieder één route (~100 adreses) intake interview (10 min) –Achtergrondkarakteristieken –Fysieke aantrekkelijkheid registratieformulier

14 Utrecht, 11 April /19 Routes en treatments

15 Utrecht, 11 April /19 Hypotheses De theorie levert twee te toetsen hypotheses: H1: gemiddelde donatie APA > LOT > VCM Ano = VCM Add Ondersteund door labdata in Schram en Onderstal (2009) H2: participatie APA = LOT > VCM Ano = VCM Add Labdata in Schram en Onderstal (2009): LOT > APA

16 Utrecht, 11 April /19 Resultaten * # open deuren # benaderde huishoudens contributies (in €) bij donatie 0.546** fractie huishoudens dat gaf 1.649* gemiddelde donatie per huishouden (in €) dat de deur opende APALOTVCM Add VCM Ano Samenvattende statistiek Eerste indruk: In APA: lagere participatie en lagere gemiddelde donatie Eerste indruk: In APA: als mensen geven, geven ze het meest, maar niet genoeg om te compenseren voor de lage participatie

17 Utrecht, 11 April /19 Resultaten In vergelijking met hypothesen H1 (donaties): APA > LOT > VCM Ano = VCM Add Resultaat:VCM Ano = LOT = VCM Add > APA sign., p=0.01 H2 (participatie): APA = LOT > VCM Ano = VCM Add Result:VCM Ano = VCM Add = LOT > APA sign., p=0.03

18 Utrecht, 11 April /19 Discussie Het veldexperiment verwerpt de voorspellingen van de theorie, in tegenstelling tot het lab Een mogelijke verklaring: Concurrentie tussen donateurs vermindert intrinsieke motivatie om te geven –In lijn met eerdere literatuur –Ondersteunend bewijs: boze briefjes in de enveloppen “Giving a prize to the most generous donor in this way is absolutely unacceptable for me. Therefore, as a matter of principle, I will not give anything now.” “We do not think that a charity contest is a good idea.” “Too bad. In my opinion, the fundraisers must have damaged their brain when designing this campaign.”

19 Utrecht, 11 April /19 Conclusies Theorie en lab: All-pay auction geschikt mechanisme om geld te werven voor het goede doel In het veld observeren we echter dat de all-pay auction minder geld oplevert dan een loterij of een VCM Voor constructief onderzoek naar mechanismes zijn drie stappen nodig: 1.Ontwerptafel: Theorie 2.Windtunnel: Labexperimenten 3.Uittesten in de praktijk: Veldexperimenten


Download ppt "Mechanism design en geld inzamelen voor het goede doel Sander Onderstal (U Amsterdam) Mechanism design in actie 11 April 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google