De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie

2 Deze week Nabespreken toets Planning dit blok Vraagzijde van de verkoopmarkt

3 Nabespreken toets

4 Vraag 1 In het marketingboek MMS 1 worden verschillende fasen in de ontwikkeling van het economische leven beschreven. De laatste fase die beschreven wordt is de Mondialisering en 24-uurs economie. Benoem 3 kenmerken van deze fase: 24 uur per dag Wereldwijd Het internet Elk goed antwoord levert 1 punt op

5 Vraag 2 Geef een definitie van het begrip marketing. Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Verkrijgen van de markt levert 1 punt op Inspelen op wensen en behoeften van de afnemers levert 1 punt op

6 Vraag 3 Noem de 5 marketinginstrumenten uit de marketingmix: Product Prijs Plaats Promotie Personeel Elk goed antwoord levert 1 punt op

7 Vraag 4 Noem minimaal 3 kenmerken van een dienst. OntastbaarheidDiensten zijn persoonsgebonden Consumptie op het moment van productieEen dienst is een optelsom van onderdelen De gast produceert meeDiensten zijn niet te testen Diensten zijn vergankelijkDe gast koopt slechts de verpakking van de dienst Elk goed antwoord levert 1 punt op (maximaal 3 punten)

8 Vraag 5 Wat betekent MVO en geef een uitleg wat het is. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen “Groen” ondernemen Recycling Fietsenplan Ouderen in dienst nemen “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” levert 1 punt op Eén of meer goede voorbeelden levert 1 punt op

9 Vraag 6 Wat is een concrete markt? En geef een voorbeeld. Een concrete markt is een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt. Een winkel / een supermarkt / een restaurant / een markt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op

10 Vraag 7 Wat is een abstracte markt? En geef een voorbeeld. Een abstracte markt is een verzameling van alle concrete markten. De reismarkt / De restaurantmarkt / De horecamarkt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op

11 Vraag 8 Het marketing netwerk van de bloemist in de stad: Geef met behulp van pijlen aan tot welke groep uit het marketingnetwerk van deze bloemist behoort: De Fleurop site waar ik bloemen bestel op internet Omgevingsfactor De verkoopster in de bloemenwinkelToeleverende bedrijven De bankPublieksgroep De bloemengroothandelConcurrenten De klimaatsveranderingDe onderneming Elke correcte verbindingslijn levert 1 punt op.

12 Vraag 9 Wat is het marktaandeel? Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt. Dit wordt in procenten uitgedrukt De definitie levert 1 punt op

13 Vraag 10 Wat is het marktgebied van een onderneming? Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt “Gebied” “Potentiële afnemers” of “Mogelijke klanten” “Onderneming richt haar marketing activiteiten op dit gebied” 2 van deze onderdelen levert ½ punt op Alle drie de onderdelen levert 1 punt op

14 Cijfer Totaal 24 punten te behalen (cijfer = score / 24 x 10) ScoreCijfer ,6 229,2 218,8 208,4 198,0 187,6 177,2 166,8 156,4 146,0 135,6 ScoreCijfer 125,2 114,8 104,4 94,0 83,6 73,2 62,8 52,4 42,0 31,6 21,2 11

15 De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen

16 Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel

17 Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn

18 Marktsegmentatiecriteria Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl

19 Marktsegmentatiecriteria MartinWillemijnSanderMarijke AmsterdamDen HaagRotterdamZwolle 54 jaar17 jaar39 jaar49 jaar GetrouwdSamenwonendGescheidenAlleenstaand Twee kinderenGeen kinderenEén kindDrie kinderen BankmanagerStudentVerkoperAdministratief Boven modaalOnder modaalModaalModaal Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen

20 Marktsegmentatiecriteria JoopLeenIreneRenee LeidenArnhemWassenaarVenlo 38 jaar79 jaar41 jaar32 jaar GetrouwdWeduwnaarGetrouwdAlleenstaand Geen kinderenTwee kinderenTwee kinderenEén kind VerzekeringsadviseurGepensioneerdPoliticusLaborant Boven modaalOnder modaalBoven modaalModaal D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs

21 Social Media en segmentatie Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)

22 Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: Dit wordt volgende week gecontroleerd!


Download ppt "Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie."

Verwante presentaties


Ads door Google