De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege

2 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen cursus Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 en 2 Voorbereiding volgende week

3 Doelstellingen vandaag Beeld hebben van vakgebied marketing; Aanpak cursus weten

4 Studiewijzer Motivatie Aanpak Toetsing Studieplanner

5 De aanpak Basis is zelfstudie Praktijk erbij betrekken Toewerken naar marketingplan

6 Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing

7 Marketing Marketing is een verzameling activiteiten die erop gericht is ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

8 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

9 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

10 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht

11 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht Verkopersmarkt Kopersmarkt

12 Nieuwe ontwikkelingen Socio-marketingconcept –winst door sociale verantwoordelijkheid Relatieconcept –winst door bestendige relaties

13 Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap


Download ppt "Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege."

Verwante presentaties


Ads door Google