De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid- didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid- didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid- didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam

2 Programma Onderzoeksproject ‘Hyperteksten schrijven’ Lessen binnen het project Aan de slag! Presentaties en leerlingvoorbeelden Afsluiting

3 Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”Digitale tekst

4 Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM

5 Effecten van hypertekst schrijven versus lineair schrijven op Schrijfvaardigheid Domeinkennis

6 Effecten op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven helpt bij linearisatieproces Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

7 Effecten op domeinkennis Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft Actieve kennisconstructie

8 Hoofdpunten lessenserie betoog schrijven Vijf lessen (80 minuten elk) over het schrijven van een betoog Onderwerp is ‘goede doelen’, documentatie aangeleverd Leerlingwerkbladen Twee condities (HYP en LIN) Lessen grotendeels hetzelfde voor de twee condities Alle activiteiten tijdens de lessen, geen huiswerk

9 Opbouw lessenserie betoog schrijven Inhoud (grotendeels via ontdekkend leren) XXX Argumentatie XXX Presentatie X Synthese: schrijven van een betoog LIN HYP

10 Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en presenteren Les 3. Vorm en inhoud betoog: minibetoog schrijven (techniek HYP schrijven ), standpunt en argumentatie kiezen over een kwestie Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, argumentatiestructuur en eerste versie inleiding schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm

11 Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp Voorkennis ophalen Contrasteren, bevragen en definiëren van onderwerp

12 Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen

13 Les 1: begrippenweb maken

14 Les 2 Goed doel bedenken Poster maken Poster presenteren

15 Een hypertekst schrijven Aan de slag…

16 Meer informatie? Meedoen? Presentaties, publicaties, lesmateriaal op:


Download ppt "Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid- didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google