De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE. WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers ? Behoefte aan product? Interesse in aankoop ? Voldoende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE. WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers ? Behoefte aan product? Interesse in aankoop ? Voldoende."— Transcript van de presentatie:

1 MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE

2 WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers ? Behoefte aan product? Interesse in aankoop ? Voldoende koopkracht? Bereid de prijs te betalen? 5 x ja = MARKT- OM- SCHRIJ- VING

3 WAT IS MARKTSEGMENTATIE ? -Het opsplitsen van de totale markt in… -kleinere, homogene deelmarkten om… -het productaanbod af te stemmen op… -de wensen en de behoeften van… -een bepaald segment i.p.v. de totale markt.

4 ZINVOLLE MARKTSEGMENTEN -Onderscheidt het segment zich door bepaalde kenmerken? -Is het marktsegment groot genoeg om winstgevend te zijn? -Is het segment goed te bereiken (promotie en distributie)? -Reageren de afnemers positief op de marketinginstrumenten? -4 x JA  overweeg de keuze van dit segment als doelgroep

5 HOE SEGMENTEREN WE DE MARKT? 4 CRITERIA -demografisch -geografisch -psychografisch -gedrag

6 DEMOGRAFISCHE SEGMENTATIE -inkomen -leeftijd -fase in gezinscyclus -sociale klasse -etnische patronen

7 GEOGRAFISCHE SEGMENTATIE -klimaat -cultuur en tradities -urbanisatiegraad -gemeentegrootte -bevolkingsdichtheid

8 PSYCHOGRAFISCHE SEGMENTATIE -persoonlijkheid -levensstijl -benefits -godsdienst -geslacht

9 GEDRAGSSEGMENTATIE -verbruik -merktrouw -koopbereidheid

10 HET ADOPTIEPROCES IN 5 FASEN 1.bekendheid (awareness) 2. interesse (interest) 3. evaluatie (evaluation) 4. probeer-aankoop (trial) 5. adoptie (adoption)

11 ADOPTIESNELHEID

12 MARKTBEWERKINGSSTRATEGIE Massa- marketing Product- differentiatie Markt- segmentatie Geschiedenis :

13 SEGMENTATIESTRATEGIEËN EN DOELGROEPKEUZE -hoeveel segmenten? -welke segmenten?

14 SEGMENTATIESTRATEGIEËN -ongedifferentieerde marketing -gedifferentieerde marketing -geconcentreerde marketing

15 SEGMENTATIEMODEL

16 POSITIONERING -brainposition -low involvement -high involvement Het product moet gestalte krijgen in het brein van de cosument Goede positionering moet inspelen op de realiteit

17 POSITIONERINGSDIMENSIES Welke productkenmerken vindt de koper belangrijk? -overpositionering -onderpositionering

18 POSITIONERINGSDIMENSIES -instrumentele producteigenschappen -expressieve producteigenschappen -concurrenten -toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen -de gebruiker zijn ideale zelf

19 POSITIONERINGSMATRIX


Download ppt "MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE. WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers ? Behoefte aan product? Interesse in aankoop ? Voldoende."

Verwante presentaties


Ads door Google