De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014

2 Onderzoek DOE Rotterdam –Hogeschool R’dam, Albeda College, Grafisch Lyceum –21 hbo-ers, 55 mbo-ers ( ) Hybride leren –DOE Rotterdam, Zakkendragershuisje, Scholingswinkel, Move your skills –Albeda College –Ongeveer 100 studenten ( )

3 Student centraal Wat heeft de student eraan? Enquêtes –Studenten, begin en einde –Begeleiders en management Ervaringen, waardering Leerwinst Wat werkt wel en wat werkt niet

4 DOE: leerwinst Breedte takenpakket Functioneren team Kwaliteit van leerwerkperiode Kwaliteit van leeromgeving (informeel leren) Leeropbrengsten

5 HBO-ers Breed takenpakket –Acquisitie, klantcontact, planning, administratie, management –Minder productie, productinnovatie Vrijheid, uitdaging en invloed Doelen gerealiseerd Leerwinst het hoogst –Communicatieve, sociale vaardigheden, ondernemerscompetenties, coaching

6 MBO-ers Marketing/commercieel en grafisch Smaller takenpakket: productie, innovatie, meer klantcontact Organisatorisch lastiger, aandachtspunten Student-student begeleiding sterk punt Leerwinst lager dan hbo –Meer effect later in opleiding –Samenstelling takenpakket –Mix van zelfstandigheid en samenwerking

7 Kracht van informeel leren Echtheid van de leerwerkomgeving –Dynamiek, onvoorspelbaarheid, risico’s –Interactie (collega’s, klanten) Zichtbaar in leeropbrengsten –Competenties, tevredenheid Balans inbreng school –Te veel: weinig uitdaging –Te weinig: onvoldoende structuur –Ook verhouding hbo-ers en mbo-ers

8 Hybride leren Voordelen formeel en informeel leren Sterke punten –Organisatie –Samenwerking –Praktijkervaring –Ruimte voor persoonlijke leerdoelen Aandachtspunten –Duur en intensiteit te laag –Echtheid

9 Conclusies Is het goed voor studenten? Ja, want –Intensieve leerervaring –Duidelijke leeropbrengsten –Ook op breder vlak Veel geleerd over condities en organisatie –Niet voor alle studenten –Goede opbouw en organisatie –Begeleiding beter organiseren


Download ppt "Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google