De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV."— Transcript van de presentatie:

1 Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV

2 Creatie, productie en distributie van verfijnde dameslingerie onder eigen merknamen

3 Van de Velde algemeen Omzet 2011 : 180 miljoen € Personeelsbestand 2011 : 1544 wereldwijd, 490 België Kernactiviteiten gecentraliseerd in België Productie: Tunesië en China

4 Business model NV Van de Velde 1.Modebedrijf Ontwerpafdeling is de motor van het bedrijf Ontwerpteam 40-tal medewerkers Combinatie creativiteit en functionaliteit

5 Business model NV Van de Velde 2.Merkenbeleid

6

7 Business model NV Van de Velde 3.Gefocuste strategie Dameslingerie Prijssegment

8 FOCUS: keuze marktsegment Segmentering van de lingeriemarkt 80 %70 % < EURO 20 GOEDKOOP Hunkemöller, Etam < EURO 20 – 55 MIDDEN < EURO 55 -100 LUXE MJ, PrimaDonna, MJ l’Aventure > Euro 100 Exclusief Andres Sarda 20 % 30 % Noord-EuropaZuid-Europa

9 Business model NV Van de Velde 3.Gefocuste strategie Dameslingerie Prijssegment Distributiekanaal

10 FOCUS: keuze distributiekanaal

11 Keuze voor de speciaalzaak -Lingerie Styling concept -Allianties met retail -Eigen winkels: -Oreia -Intimacy - Rigby and Peller - Private Shop

12 Pasvorm: de juiste maat vinden Stijl: de juiste snit kiezen Mode: wat is de juiste kleur voor een bepaalde persoon in een bepaalde situatie? “STYLING” “To shape a woman’s body and mind” www.lingeriestyling.com Lingerie Styling heeft 3 componenten: Lingerie Styling concept

13 Keuze voor de speciaalzaak -Lingerie Styling concept -Allianties met retail -Eigen winkels: - Oreia - Intimacy - Rigby and Peller - Private Shop

14 Business model NV Van de Velde 4. Delocalisatie van de productie Centralisatie van de kernactiviteiten versus delocalisatie van de productie Offensieve strategie

15 Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Vroegere organisatie: Productie gedreven Taylorisme Nauwkeurig beschreven procedures Sterk controlerend / geen inspraak Transactioneel leiderschap

16 Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Omgeving verandert in jaren ‘80: Globalisering -> delokalisatie van de productie Mode verkort levenscyclus product

17 Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Overgang naar een innovatie gedreven organisatie : “Lowering the brainline” (iedereen heeft talent) Ruimte voor initiatief Transformerend leiderschap Taakinhoud verruimen Polyvalentie

18 Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Overgang naar een innovatie gedreven organisatie : (vervolg) Aanpassing verloningssystemen Evaluatie op 4 criteria: kwaliteit, polyvalentie, productiviteit, absenteïsme Horizontale groei evenzeer waarderen als verticale groei Intensief opleidingsprogramma Bevlogenheid creëren

19 Verhouding ‘bevlogen’ versus ‘gedistantieerd’ in gemiddelde en in topbedrijven

20 Bevlogenheid = toestand van hoge voldoening, die gepaard gaat met vitaliteit, toewijding aan en opgaan in het werk = méér dan jobtevredenheid = het ongevraagde extra ten aanzien van klanten, collega’s of de organisatie als geheel

21 Bevlogenheid drijft op een aantal sleutelfactoren Connectie tussen de inhoud van de job en de eigen persoon (drijfveren, persoonlijkheid, talenten) Duidelijkheid in verwachtingen tussen persoon en organisatie (2 richtingen) Een toekomst zien (visie, groei en persoonlijke ontwikkeling) Authentiek leiderschap

22 Start bij zelfkennis en besef wat men kan niet kan. Dit ook durven tonen. Open communicatie (geen verborgen agenda’s) Radicale transparantie Vertrouwen Integriteit Oprechtheid (mijn gedrag is consistent met mijn innerlijke zelf)

23 Bevlogenheid drijft op een aantal sleutelfactoren Connectie tussen de inhoud van de job en de eigen persoon (drijfveren, persoonlijkheid, talenten) Duidelijkheid in verwachtingen tussen persoon en organisatie (2 richtingen) Een toekomst zien (visie, groei en persoonlijke ontwikkeling) Authentiek leiderschap Bevlogen doelstellingen formuleren

24 “Als je een schip wilt bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze te verlangen naar de enorme eindeloze zee.” Antoine de Saint-Exupéry


Download ppt "Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV."

Verwante presentaties


Ads door Google