De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PORTFOLIO ALS COMPETENTIE- ONTWIKKELEND INSTRUMENT Sara Claerhout en Lisa Brille.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PORTFOLIO ALS COMPETENTIE- ONTWIKKELEND INSTRUMENT Sara Claerhout en Lisa Brille."— Transcript van de presentatie:

1

2 PORTFOLIO ALS COMPETENTIE- ONTWIKKELEND INSTRUMENT Sara Claerhout en Lisa Brille

3 Uiteenzetting Waarom een portfolio als evaluatie-instrument? Opbouw van het portfolio volwassenenonderwijs KISP Praktisch gebruik van het portfolio binnen de opleiding Kansen en uitdagingen

4 Waarom een portfolio als assessment-instrument?

5 Waarom portfolio?

6

7 Basiscompetenties beroepsprofiel Geïntegreerde set van kennis, vaardigheden en attitudes Opleidingsconcept volwassenenonderwijs KISP Intensieve coaching naar groeiende zelfredzaamheid Innovatief Praktijk- en werkveldgericht Lerarenopleiders: didactiek van de tweede orde Teach as you preach- aanpak in navolging van sociaal- constructivisme = keuze voor PORTFOLIO

8 Opbouw portfolio

9 Wat? = verzameling van bewijsstukken waarbij je aantoont competenties te hebben bereikt Ter begeleiding en ter evaluatie Waar? Didactische leerlijn

10 Didactiek algemeen inleiding op didactiek Vakbekwaamheid bepalen/lesobservatie Didactiek praktijkinitiatie Verbreding basisdidactiek/initiatielessen Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Didactiek oefenlessen Complexere didactische thema’s/oefenlessen Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Didactiek stage Stage in het werkveld vanuit bekwaamheid Begeleiding door vakmentor + stagebegeleider

11 Opbouw portfolio Basiscompetenties als fundament4 rubrieken Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken

12 Opbouw portfolio rubrieken Lesrealisatie (LR) 2.(vak)didactisch ontwikkelaar en vakinhoudelijk expert (VDO + VE) 3.Innovatie, professionalisering en reflectie (I+P+R) 4.Partner in onderwijs (PIO) Basiscompetenties als fundament 4 rubrieken Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken

13 RUBRIEKCOMPETENTIESOPDRACHTEN Vetgedrukte opdrachten = tegen begeleidingsmoment P.E.

14 RUBRIEKCOMPETENTIESOPDRACHTEN 1 inzicht in inhouden en competenties is verworven 2 inhouden en competenties worden toegepast in een begeleide context 3 inhouden en competenties zijn geïntegreerd Competentieniveaus:

15 Opbouw portfolio --- evaluatiecriteria --- Verder in het portfolio: Criteria per rubriek Waaraan de opdrachten van die rubriek moeten voldoen Vertaling voor cursist: Opdracht Criterium 1 Criterium 2 …

16

17 Praktisch gebruik

18 Begeleidingsinstrument Reflectie-instrument Evaluatie-instrument

19 Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Contact met begeleider Werkblok 1: lesgeven / les volgen + vetgedrukte opdrachten maken Begeleidingsgesprek Werkblok 2: lesgeven / les volgen + overige opdrachten maken Assessmentgesprek

20 Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Sterktes? Onvoldoendes? Groeipotentieel? Gedifferentieerd & geïndividualiseerd vervolg!

21 Praktisch gebruik -reflectie-instrument- Zelfevaluatie Kwalitatieve score / criterium Verantwoording Balans tussentijds en op het eind Begeleidings- en assessmentgesprek

22

23 Praktisch gebruik -evaluatie-instrument- Na het assessementgesprek Van kwalitatieve scores naar een punt

24 Kansen en uitdagingen

25 Een aantal getuigenissen Een cursist vertelt… Een curriculumontwikkelaar vertelt… Een collega-lector vertelt…

26 Kansen en uitdagingen Opmaak portfolio – aantrekkelijker instrument Uitwisselen van het portfolio – rol van ELO Talige aspect van het portfolio Groei in rekening brengen

27 AALST AALTER DEINZE DENDERMONDE EEKLO GENT MARIAKERKE OUDENAARDE RONSE ZELZATE


Download ppt "PORTFOLIO ALS COMPETENTIE- ONTWIKKELEND INSTRUMENT Sara Claerhout en Lisa Brille."

Verwante presentaties


Ads door Google