De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,"— Transcript van de presentatie:

1 Interactieve attracties maken musea spannend.

2 Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen, ‘entertainment’ Sociale interactie Leersituaties Schools – buitenschools Formeel – informeel Intentioneel – incidenteel Expliciet – impliciet Leren = afhankelijk van Sociale context Fysieke (leer)omgeving Persoonlijke achtergrond & motivatie Leercyclus van Kolb

3 Leercyclus volgens Kolb Volgens Kolb is effectief of duurzaam leren het resultaat van het cyclisch doorlopen van een proces waarbij een viertal gedragingen op elkaar inhaken. Opdoen van werkelijke ervaring Nadenken over waargenomen werkelijkheid Vergelijken met vroegere ervaringen Nieuwe handelingen stellen en evalueren

4 Enkele toepassingen …

5 Ken je een goeie manier om mode, muziek, kunstnijverheid en moderne kunst te leren kennen én tegelijk je eigen gedachten daarover kwijt te kunnen? Het gemeentemuseum Den Haag in Nederland wel! De leerlingen worden er aangesproken op hun verbeeldingskracht en geprikkeld hun kennis te testen en te vergroten.

6 Het project heet toepasselijk : de WONDERKAMERS

7 Een ander voorbeeld : In het legermuseum in Delft, Nederland, kunnen kinderen en jongeren zich onderdompelen in het vroegere soldatenleven. Verkleedpartijen spreken tot de verbeelding… …gamen nog meer!

8 'Onder Vuur! Militaire dilemma's' een interactieve film die jongeren meeneemt op vredesmissie Verzorgen ze de gewonde soldaat? Ze bepalen zelf het verloop. Of kiezen ze voor de veiligheid van hun manschappen? Ze worden direct geconfronteerd met de gevolgen van hun keuzes en ervaren aan den lijve dat het in crisissituaties vaak kiezen is uit twee kwaden. ??

9 Nog een pareltje : het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Het aanbod aan game-gestuurde attracties is er gigantisch. Een greep uit hun projecten…

10 Bestaat dit dan enkel in Nederland????? Helemaal niet! Oefenen op WII-fit… Het speelgoedmuseum in Mechelen gaat mee met z’n tijd. Technopolis, eveneens in Mechelen, is een doe-museum, waar games je kennis en vaardigheden testen. Ook op hun website staan verschillende games, voor klein en iets groter…

11 Tulse Luper liet over de hele wereld koffers achter. Een museum op uw computer thuis : The Tulse Luper Suitcases De gamer moet elke koffer gaan zoeken, openen en het spel spelen dat in die koffer steekt. Telkens als dit lukt, wordt hij beloond met een filmfragment van één minuut. Spel per spel wordt het mysterie ontrafeld, tot een film van 92 minuten ontstaat.

12 Wat zit in de koffers? Waarover leert de gamer dus iets bij? steenkool appels lampen plaatselijke klederdracht … liefdesbrieven

13 Waarom games in een museum? [inter] actie biedt meer dan observatie gaan de hoogte in! Kennis en vaardigheden worden getest getoetst ontwikkeld IS meer boeit meer leert meer Interesse in cultuur Museumbezoek

14 Bronnen REINEWALD C. Gamen in het museum. Interactieve attracties maken musea spannend. In: Eos, jg 24, nr6, 2007, p. 108-111 http://www.gemeentemuseum.nl/ http://www.legermuseum.nl http://portal.beeldengeluid.nl/ http://www.speelgoedmuseum.be http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkrant/archief/fk249/tulse.html http://www.filmsalon.be/tulseluper.html http://nl.wikipedia.org/wiki/David_Kolb Realisatie Agna Vanhee – 1 BaTP OHO In opdracht van docent ICT-bronnen en e-cultuur, B. Wydooghe


Download ppt "Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,"

Verwante presentaties


Ads door Google