De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de."— Transcript van de presentatie:

1 Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de eigen leefomgeving ( Heist-op-den-Berg ) Heist-op-den-Berg vanuit de wateruitkijktoren

2 Nadien kunnen we elders in Vlaanderen, België of in de wereld gaan kijken en vergelijkingen maken met de landschappen uit de schoolomgeving. Het Zwarte Woud vanuit de Feldberg in Duitsland

3 In het eerste jaar (1A en 1B) van de eerste graad, leren we landschappen observeren, beschrijven en vergelijken.

4 Lokaliseren en oriënteren

5 Naam: ………………………………… Klas: ………………………………… Schooljaar: ………………………………… Cursus DE EIGEN LEEFRUIMTE HEIST-OP-DEN-BERG EN OMGEVING Koen Leysen Cursus aardrijkskunde voor het 2 de leerjaar van de eerste graad In het tweede jaar (2A) van de eerste graad, is de cursus van de leerkracht ‘De eigen leefruimte' bij elk thema telkens een nieuw begin. Het handboek en het werkschrift sluiten hierop aan. Thema’s zijn o.a. : industrie, verkeer, handel en diensten, recreatie en toerisme en een landschapsproject waarbij de schoolomgeving wordt vergeleken met de Semoisregio. Een belangrijk deel van deze cursus bestaat uit zelfstandig (groeps)werk, veldwerk in de schoolomgeving en in de Ardennen, klastaken en huistaken. De zorg ervoor, het correct invullen en het goed kunnen samenwerken in de klas of buiten school is zeer belangrijk.

6 Derde verdieping Westerschelde gestart Sinds donderdagmiddag wordt er weer gebaggerd op de Westerschelde. Vlaams minister- president Kris Peeters gaf ter hoogte van de Noordzeecontainerterminal nabij Zandvliet in het noorden van de Antwerpse haven het officiële startschot voor de derde verdieping. Zeeschepen krijgen daardoor een getij-onafhankelijke vaart met een diepgang tot 13,10 meter. De werken zijn volgens Peeters broodnodig voor het versterken van de concurrentiepositie van de Antwerpse haven maar ook voor de economische ontwikkeling van Vlaanderen en Nederland. De verdragen voor de verdieping werden al in februari 2007 door Vlaanderen goedgekeurd, de Nederlandse collega's gaven pas op 18 december hun fiat. Verwacht wordt dat de werken worden afgerond tegen het einde van Voor Vlaanderen alleen al zou het een economisch voordeel tussen 0,7 en 1,1 miljard euro betekenen.(HOA) 12: /12/2007 Copyright © Belga Een zeer belangrijk doel in de lessen aardrijkskunde is de parate en verworven kennis en vaardigheden kunnen toepassen in een nieuwe context. In de les en tijdens evaluaties op een toets of een examen zou een leerling relaties moeten kunnen leggen tussen de leerstof en de actualiteit. Zulke oefeningen bewijzen dat kennis verworven en nuttig is.

7 Werkvormen Tijdens de lessen worden niet alleen de klassieke doceermomenten, leergesprekken, klasgesprekken en groepsdiscussies aangewend, maar ook zo veel mogelijk werkvormen die bijdragen tot ervaringsgericht en zelfgestuurd leren. De leercirkel van David Kolb met de 4 leerstijlen is hier een belangrijk referentiekader


Download ppt "Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de."

Verwante presentaties


Ads door Google