De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsconferentie 11 november 2014 Jorik Arts & Mieke Jaspers Lectoraat Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsconferentie 11 november 2014 Jorik Arts & Mieke Jaspers Lectoraat Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen."— Transcript van de presentatie:

1 Toetsconferentie 11 november 2014 Jorik Arts & Mieke Jaspers Lectoraat Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen

2  Kwesties en/of vragen ◦ eigen aanpak  Theoretisch kader  Koppeling theorie en praktijk ◦ Terugblik eigen aanpak ◦ Nabespreken  Hulpmiddelen voor het verbeteren van de praktijk: Turnitin  Afsluiting

3  Verwachtingen / vragen / kwesties?  Voorzie de printjes van (schriftelijke) feedback ◦ Het betreft de eerste aanzet voor een afstudeeronderzoek van de lerarenopleiding

4

5  Meta-analyse: Feedback is een zeer krachtig instrument (Hattie, 2009)  Maar veel variatie in de opbrengst vastgesteld (Kluger & DeNisi, 1996) ◦ Feedback leidt dus niet automatisch tot een leeropbrengst…

6 Definitie: ‘Feedback is information about the gap between the actual level and the reference level of a system parameter which is used to alter the gap in some way’ (Ramaprasad, 1983) Doel van de feedback : het verschil (de ‘gap’) tussen geleverde en gewenste prestatie veranderen Echter, niet alle feedback is goede feedback… (Boud & Malloy, 2013)

7 Definitie: ‘Feedback is information about the gap between the actual level and the reference level of a system parameter which is used to alter the gap in some way’ (Ramaprasad, 1983) Doel van de feedback : het verschil (de ‘gap’) tussen geleverde en gewenste prestatie veranderen

8  It is very poor quality feedback: little of it, random, insensitive, unreadable..  It also has marks on it  It does not make any sense  It relates to goals and standards students don’t understand  It is too late to be useful  It is about a topic they will never study again  It is about how to tackle an assignment that is different from their next assignment ...it does not feed forward (keynote Gibbs, 2012)

9  Tja, dan wordt het complex… ◦ Hoe en wanneer meet je het leren? En hoe bepaal je dan precies de rol van feedback? (Price, 2010) ◦ Wat wordt er geleerd? Voor het aanleren van taal lijkt een andere strategie succesvol dan voor het aanleren van andere vaardigheden/cognities (Bitchener & Knoch, 2009) ◦ Hoe wordt de feedback ontvangen? Invloed van zelfvertrouwen, ervaring en angst (Eva et al., 2010) ◦ Wordt de feedback ontvangen? (Boud & Malloy, 2013)

10  Tja, dan wordt het complex… ◦ Hoe en wanneer meet je het leren? En hoe bepaal je dan precies de rol van feedback? (Price, 2010) ◦ Wat wordt er geleerd? Voor het aanleren van taal lijkt een andere strategie succesvol dan voor het aanleren van andere vaardigheden/cognities (Bitchener & Knoch, 2009) ◦ Hoe wordt de feedback ontvangen? Invloed van zelfvertrouwen, ervaring en angst (Eva et al., 2010) ◦ Wordt de feedback ontvangen? (Boud & Malloy, 2013)

11

12  Docenten doen niet altijd wat ze denken dat ze doen… (Lee, 2009) ◦ Aandacht voor taal (doen), aandacht voor structuur (denken) ◦ Veel aandacht voor individuele fouten (doen), algemene terugkerende fouten (denken) ◦ Aangeven van fouten (doen), studenten moeten zelf de fouten opsporen (denken) ◦ Aangeven van fouten (doen), aandacht voor positieve aspecten (denken) ◦ Feedback is dwingend (doen), studenten zouden meer verantwoordelijk moeten worden (denken) ◦ Cijfers geven (doen), overtuiging dat het afleidt van feedback (denken)

13 Good feedback practice: 1. helps clarify what good performance is (goals, criteria, expected standards); 2. facilitates the development of self-assessment (reflection) in learning; 3. delivers high quality information to students about their learning; 4. encourages teacher and peer dialogue around learning; 5. encourages positive motivational beliefs and self-esteem; 6. provides opportunities to close the gap between current and desired performance; 7. provides information to teachers that can be used to help shape teaching. Nicol, D. J. and Macfarlane-Dick, D. (2006) Formative assessment and self- regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31 (2), 199–218.

14

15 Diepte van de feedback (Glover & Brown, 2006): Diepte 1: een indicatie Diepte 2: een correctie Diepte 3: Een indicatie of correctie met een uitleg Bij diepte 1 & 2 blijft de gap bestaan omdat ◦ Een indicatie slechts aangeeft dat er een gap bestaat tussen de geleverde prestatie en de gewenste prestatie. ◦ Een verbetering slechts aangeeft wat de gewenste prestatie is.

16  Complex  Literatuur beschrijft handvatten: ◦ Feedback, feed up, feed forward ◦ Taak, proces, zelfregulatie en persoon ◦ Indicatie, verbetering, uitleg Koppeling aan gewenst niveau en beoordelingscriteria

17  Kijk nu eens terug naar de schriftelijke feedback die je bij de start hebt gegeven en probeer in tweetallen de feedback te rubriceren: ◦ Feedback, feed up, feed forward ◦ Taak, proces, zelfregulatie, persoon ◦ Indicatie, correctie, uitleg  Hoe zit het met de formulering? ◦ Begrijp je als lezer wat je moet doen met de gegeven feedback?  Zijn er overeenkomsten in de feedback (in tweetallen)? Vergelijkbare opmerkingen

18  Lectoraat kwaliteit van toetsen en beoordelen (Jorik samen met Mieke Jaspers): ◦ Kwaliteit van de schriftelijke feedback binnen de lerarenopleiding Biologie ◦ In hoeverre leidt het gebruik van een vormgever tot verandering in de feedbackpraktijk? ◦ In hoeverre leidt een centrale positie van feedback in een onderzoeksleerlijn tot diepleren van studenten? ◦ In hoeverre leidt het gebruik van een digitale tool (Turnitin) tot meer effectieve en efficiënte feedback?

19  Lectoraat talendidactiek (Johannes): ◦ In hoeverre leidt het gebruik van een digitale tool (Kung Fu Writing) tot meer effectieve en efficiënte feedback?

20 Kungfuwriting.com Quickmark sets

21  (Turnitin)  (KungFuWriting)

22

23 How to continue? Spin off: curriculum design: developing skills for doing (writing) research 1.Introduction + research questions (formative) 2.Introduction + research questions (summative) + methods (formative) 3.Introduction + research questions + methods (summative) + results (formative) 4.Etc All assessed with the same rubric: feedback & feed up Feed forward


Download ppt "Toetsconferentie 11 november 2014 Jorik Arts & Mieke Jaspers Lectoraat Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen."

Verwante presentaties


Ads door Google