De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT. INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT “Relatief” begrip “Veel” besproken “Moeilijk” te vatten “Persoon” en/versus.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT. INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT “Relatief” begrip “Veel” besproken “Moeilijk” te vatten “Persoon” en/versus."— Transcript van de presentatie:

1 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT

2 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT “Relatief” begrip “Veel” besproken “Moeilijk” te vatten “Persoon” en/versus “bedrijf”

3 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Ervaringen Zaal en spreker

4 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Begrip integriteit Waar staan “we” op dat punt Hoe kan je integriteit bevorderen Waar gaan “we” heen

5 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Relatief begrip Veel besproken Moeilijk te vatten

6 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 PERSONEN Persoonlijke/karakter eigenschap Eerlijk, oprecht, niet omkoopbaar Intrinsieke betrouwbaarheid Geen verborgen agenda Veinst geen emoties Bron: Wikipedia

7 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 BEDRIJVEN Leiding van de organisatie Waken over integriteit Voorbeeldfunctie RELEVANTE BEGRIPPEN Fraude Omkoping Bron: Wikipedia

8 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Relatief begrip Veel besproken Moeilijk te vatten

9 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 AMBTENAREN Adequaat en zorgvuldige uitoefening Inachtneming verantwoordelijkheden Geldende waarden en normen Rekenschap afleggen Eigen verantwoordelijkheid Bron: Provincie Limburg

10 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 OVERHEID - MANAGEMENT Gewenste normen en waarden voorhouden Inzicht geven in integriteits risico’s Trainen in het omgaan met dilemma’s Bron: Provincie Limburg

11 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT ONDERWERPEN (1) Corruptie Smeergelden Fraude Competitie vervalsing Vermenging privaat/zakelijk belang Belasting ontwijking Arbeidsvoorwaarden - Kinderarbeid Omgang met gevoelige informatie

12 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT ONDERWERPEN (2) Giften Gebruik van internet/e mail Doorlichting personeel Manipulatie (financiële) accounts Klantbehandeling Pesten

13 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 WAAR STAAN WE ? (1) Veel internationale schandalen: Lesotho Highlands in Zuidelijk Afrika Siemens in Duitsland British Aerospace in VK Total in Frankrijk Gazprom in Rusland UBS in Zwitserland JP Morgan in VS Etc.

14 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 WAAR STAAN WE ? (2) Maar ook nationaal kunnen we er wat van: Ahold – Philips - Ballast Nedam – Imtech – KPMG – Bouwfonds – Shell – Vestia – Rochdale - NN – Rabo – ABN AMRO – etc. – etc. Branche breed: Bouwfraude

15 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 GEVOLGEN ? Zeer divers: Boetes Gevangenis straffen Instortende beurskoers Vertrek management Faillissement Reputatie schade Blacklisting Vertrouwensbreuk

16 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 CONCLUSIE: “We” zijn nog niet zo erg integer met als toppers: Wapenindustrie Olieindustrie Bouw (en als “runner up” de Financiële sector?)

17 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INT. WET- EN REGELGEVING FCPA – USA als promotor Internationale organisaties: Wereldbank/Regionale ontwikkelingsbanken OECD Transparency International International Chamber of Commerce Internationale branche organisaties World Economic Forum UN Global Forum/ILO Etc.

18 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 NL WET- EN REGELGEVING “Recente” wetgeving in Nederland Nationale organisaties: Autoriteit Financiële Markten Autoriteit Consument en Markt (ex NMa/Opta) Kamers van Koophandel SOMO Branche organisaties DNB Etc.

19 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 METEN VAN INTEGRITEIT Corruption Perception Index van Transparency International Doing Business – Wereldbank analyse (focus op landen)

20 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Corruption Perception Index 1. Denemarken 15. België 1. Nieuw Zeeland19. USA 3. Finland 22. Frankrijk 3. Zweden69. Italië 5. Noorwegen69. Roemenië 5. Singapore114. Indonesië 7. Zwitserland127. Rusland 8. Nederland 9. Australië 9. Canada175. Somalië

21 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 HOE VERZEKEREN WE DE INTEGRITEIT IN ONS BEDRIJF? Implementeer een Business Integrity Management System (BIMS)

22 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 EXCUSES voor NIET INTEGER GEDRAG “Iedereen” is niet integer Waar praten we over? We moeten onze doelen toch halen? Ik wist niet dat ik niet integer was! Belasting heffen is ook niet integer De hele geschiedenis staat bol van niet integer gedrag Etc.

23 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Neem als top management de beslissing een integer bedrijf te zijn (tegen elke prijs): “Integriteit kost geld – niet integer zijn is duurder” Wees niet naiëf Start de discussie intern – top down, daarna met klanten en derden Regel een Level Playing Field Ondersteun transparantie

24 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Een Business Integrity Management System (BIMS) beoogt naast Financiële borging en Kwaliteitsborging een Integriteitsborging

25 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 BIMS Commitment van het management Ontwikkel Business Principles (do’s en dont’s) Verzorg een Letter of Representation Start de dialoog Maak een referentieboek (voorbeelden, situaties) Installeer een Business Integrity/Management Committee Maak een klokkenluidersregeling Ontwikkel contactclausules voor klanten en partners Regel een toezicht- en controle systeem (compliance en audits)

26 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Compliance is de verantwoordelijkheid van ieder individuele medewerker Compliance functie/officer geeft advies, helpt integriteitsbesef te ontwikkelen, monitort in hoeverre aan de eisen van integer gedrag voldaan wordt en rapporteert daarover Compliance kent vier stappen: Het maken van regels Het uitleggen/bespreken van de regels Het monitoren (d.m.v. o.a. audits) en “meetbaar” maken Het onderhouden van en rapporteren over het systeem

27 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 BIMS Welke rol speelt het individu daarin? Welke rol speelt de HR manager daarin? Coach? Compliance officer? Voorbeeld? Geweten?

28 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 ERVARINGEN met de implementatie van een BIMS Voorwaarden voor succes: Duidelijkheid Leiderschap Transparantie Interne discussie Realistische doelen (100 % integriteit?) Permanentie Verantwoording afleggen

29 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 ERVARINGEN met de implementatie van een BIMS Significante impact op het bedrijf, de medewerkers en de activiteiten Externe discussie lastig/onmogelijk Contract clausules slecht te accepteren in het publieke domein, eenvoudig in het private domein Selectie van klanten en partners noodzakelijk Lokale standaarden tellen niet – internationaal is/wordt de standaard Het bruggen van cultuurverschillen vereist balanceer werk Een beetje integer bestaat niet Neem onmiddellijk actie bij overtreding van de regels en implementeer preventieve maatregelen

30 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Tenslotte: Bepaal, implementeer en toon je “integriteit beleid” voordat het afgedwongen wordt, ten koste van reputatieschade, boetes, of nog erger……

31 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 Als laatste: Waar gaan “we” heen? Wat is “onze” integriteits toekomst?

32 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 TOEKOMST – POSITIEF Nieuwe regelgeving ondersteunt transparantie Integriteit is beter bespreekbaar Integriteit staat op de agenda Niet integer handelen wordt meer en meer als onwenselijk gezien Wettelijk kader en sancties worden versterkt Toenemend belang toezichthouders (int/ext) Integriteit is/wordt onderdeel van MVO/CSR

33 INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 TOEKOMST – NEGATIEF Steeds grotere belangen en bedragen Import van niet-integer gedrag over de grenzen Slecht voorbeeld van de “grote leiders” Verschillen in cultuur/branches Niet overal open discussie

34 Integrity – another definition A good test to determine if a contemplated action is ethical, is to ask, “Would I want to see it in the headlines tomorrow morning?” Jim Howland, Chairman Emeritus CH2M Hill Consulting Engineers February 1982

35 THANKS! QUESTIONS and (if possible) ANSWERS


Download ppt "INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT. INTEGRITEIT 30 OKTOBER 2014 INTEGRITEIT “Relatief” begrip “Veel” besproken “Moeilijk” te vatten “Persoon” en/versus."

Verwante presentaties


Ads door Google