De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom. Waarom deze avond? School na het gezin het belangrijkste opvoedingsmilieu (+/- 1000 uur per jaar)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom. Waarom deze avond? School na het gezin het belangrijkste opvoedingsmilieu (+/- 1000 uur per jaar)"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom

2 Waarom deze avond? School na het gezin het belangrijkste opvoedingsmilieu (+/ uur per jaar)

3 Opdracht school? Creëren optimale ontwikkelingskansen, Voorbereiden op hun toekomstige rol in de maatschappij. Kerntaken: rekenen/lezen/sociale vaardigheden/ culturele vaardigheden.

4 Ook kerndoel…. Basisonderwijs kerndoel 38: “De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit in de samenleving.”

5 Relationele vorming De rol van ouders in de gezonde seksuele ontwikkeling van kinderen

6 Programma Relationele- en seksuele vorming De seksuele ontwikkeling van kinderen Seksuele opvoeding: wat doet de school? Seksuele opvoeding: hoe pak je dat aan? Media(opvoeding) & seksualiteit Verdere informatie: boeken, brochures en websites Casussen Afsluiting

7 Relationele & Seksuele vorming Wat is dat precies?

8 Voorlichting vs vorming Relationele- en seksuele vorming is meer dan seksuele voorlichting: Informatie geven Normen en waarden Vaardigheden leren Naast lichaam, puberteit en voortplanting ook: media, zelfbeeld, aangeven van wensen en grenzen, respectvolle en liefdevolle relaties

9 Doel relationele- en seksuele vorming Kinderen… ontwikkelen zich tot mensen die respect hebben voor zichzelf en anderen zijn zich bewust van eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen en mogelijkheden kunnen verantwoorde keuzes kunnen maken op het gebied van relaties en seksualiteit

10 Waarom nodig op jonge leeftijd? Seksuele ontwikkeling begint vanaf jonge leeftijd Kinderen zijn nieuwsgierig naar seksualiteit en hebben vragen Behoefte aan kaders, regels, informatie en steun Normaliseren van seksualiteit Stimuleren van normen en waarden Boodschappen uit de media Voorkomen van problemen zoals seksuele grensoverschrijding

11 De seksuele ontwikkeling

12 De seksuele ontwikkeling van kinderen vindt ook al plaats van 0-1 jaar.

13 WAAR De seksuele ontwikkeling van kinderen vindt ook al plaats van 0-1 jaar.

14 De seksuele ontwikkeling baby’s 0-1jaar Eigen lichaam ontdekken door kijken en voelen Toevallig aanraken van de geslachtsdelen Baby’s houden van knuffelen dat geeft ze een veilig gevoel

15 Jongens van twee jaar kunnen al een erectie krijgen en masturberen.

16 NIET WAAR

17 Peuters 2-3 jaar Nieuwsgierig naar eigen lichaam en eigen geslachtsdeel Raken het bewust en soms vaak aan Nieuwsgierig naar het verschil tussen jongens en meisjes Kijken naar het geslacht van anderen (kijken en aanraken) “Vieze” woordjes

18 Een meisje van vijf weet dat ze een meisje is maar denkt soms dat ze later een man kan worden.

19 NIET WAAR Een meisje van vijf weet dat ze een meisje is maar denkt soms dat ze later een man kan worden.

20 Kleuters 4-6 jaar Kleuters leren regels (ook rondom seksueel gedrag) Kleuters ontdekken elkaars lichaam door seksuele spelletjes (doktertje spelen) Vriendschappen ontwikkelen Nieuwsgierig naar de voortplanting Ontwikkelen rolpatronen (typisch mannelijk/vrouwelijk) Sekse (weten dat hun geslacht blijvend is)

21 Feit: Kinderen van 6-9 jaar stellen minder vragen over seksualiteit. Stelling: Dit is omdat ze op deze leeftijd het meeste al weten en begrijpen.

22 NIET WAAR Feit: Kinderen van 6-9 jaar stellen minder vragen over seksualiteit. Stelling: Dit is omdat ze op deze leeftijd het meeste al weten en begrijpen.

23 Kinderen van 7-9 jaar Kinderen gaan zich schamen voor hun blote lichaam (badkamerdeur op slot) Meer spelen in aparte jongens en meisjes groepen Fantaseren over verliefdheid, verkering en seks Eerste verliefdheid

24 Meisjes worden, in vergelijking met twintig jaar geleden, ongeveer op dezelfde leeftijd ongesteld.

25 WAAR Meisjes worden, in vergelijking met twintig jaar geleden, ongeveer op dezelfde leeftijd ongesteld.

26 Bijna pubers jaar Voorfase van de puberteit Lichamelijke veranderingen Meisjes: borsten, schaamhaar, bredere heupen, eerste ongesteldheid Jongens: lagere stem, schaamhaar, baardgroei, eerste zaadlozing Eerste verkering Onzeker over eigen lichaam Stemmingswisselingen

27 Van jongeren in de leeftijd 12/13 jaar heeft 10% ervaring met seksuele geslachtsgemeenschap.

28 NIET WAAR Van jongeren in de leeftijd 12/13 jaar heeft 10% ervaring met seksuele geslachtsgemeenschap.

29 Puberteit jaar Zelfstandig willen zijn (luisteren minder) Nieuwsgierig naar seks (willen alles weten) Zoenen en soms eerste seksuele ervaring Seksuele oriëntatie Meer interactie over relaties en seks

30 Seksuele opvoeding: Een taak voor ouders én school! Verantwoordelijkheid school sinds 1 december 2012 (weer) vastgelegd in kerndoelen! Toevoeging kerndoel 38: “[…] en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.”

31 Week van de Lentekriebels Ouderavond mei: projectweek Gebruik van lesmap Relaties & Seksualiteit en eigen materiaal (thema’s: lichamelijke en emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling en relaties, seksualiteit en gezondheid, weerbaarheid) Afsluiting 22 mei: tentoonstelling voor ouders

32 Meer informatie op: Apart deel voor ouders

33 Seksuele opvoeding Hoe pak je dat aan?

34 Praten met uw kind over liefde, relaties en seksualiteit: Wat roept dat bij u op?

35 Boodschap als onderwerp ontweken wordt: “Over seksualiteit mag je niet praten, het is iets om je voor te schamen” 21 Kinderen: U weet niet: Waar ze zich mee bezig houden Wat ze willen weten Waar ze zich zorgen over maken Welke informatie ze ergens anders krijgen Komen niet met vragen Vragen niet om steun Vertellen niet over problemen Halen informatie ergens anders Ook als u niets zegt, zegt u iets!

36 Seksuele opvoeding Seksuele opvoeding: meer dan bloemetjes en bijtjes Voorbeeldrol, ook in non-verbale signalen Toon interesse in uw kind: stel vragen en luister Warm gezinsklimaat: laat zien dat u om uw kind geeft

37 Vanaf welke leeftijd ? Op iedere leeftijd kunt met uw kind praten over liefde, relaties en seksualiteit

38 Tips Maak er niet “het gesprek” van Je hoeft niet alles te weten, maar geef wel correcte informatie! Ga serieus in op vragen: niet zeggen dat het een rare vraag is of dat ze nog te klein zijn Begin er ook zelf over Vertel niet alleen over de risico’s van seksualiteit Praat niet alleen over technische zaken

39 Praattips Gesprek beginnen: N.a.v. gebeurtenissen, boeken, internet, tv Vraag voorbeelden en gebruik zelf ook voorbeelden Gebruik de “Wat zou jij doen?”- techniek Tijdens het autorijden of de afwas Gebruik informatieve materialen (zoals boekjes, websites) Moedig uw kind aan een eigen mening te vormen en deze te uiten

40 3fk5G2Afz8WVFvEWi&feature=share&index=2 Kinderen, seksualiteit en media Onze kinderen zijn geboren in het digitale tijdperk…

41 Rol digitale wereld in ontwikkeling Deze digitale/virtuele wereld is ook echt! Sociale leefwereld kinderen is nu offline en online Profielsites en contacten via internet/mobiel belangrijk: eigen identiteit en ‘ergens bij horen’. Experimenteren en grenzen opzoeken hoort bij sociale en seksuele ontwikkeling. Nu dus ook online.

42 Seksualiteit & social media: ook risico’s Niet alles… … is wat het lijkt!

43 Verdiep u als ouder zelf in de computer, leer zelf ook omgaan met social media MQ test: hoe mediawijs ben jij als ouder? Geef zelf het goede voorbeeld Social media: Hoe media wijs bent u?

44 Social media: Wat u als ouder kan doen Voorkom dat u alleen maar over risico’s praat Wees open en toon interesse Zorg dat u weet wat uw kind allemaal online doet

45 Verbieden heeft bijna geen zin: Bespreek de mogelijke gevaren, stel grenzen en maak afspraken Maak duidelijk waarom verantwoord en kritisch mediagebruik zo belangrijk is Probeer kind weerbaar te maken voor het pesten en ongewenste ervaringen: Spreek af wat te doen Installeer en bespreek meldknop (www.meldknop.nl)www.meldknop.nl Social media: Wat je als ouder kan doen

46 Verdere informatie Boeken, brochures en websites

47 Zie bijv shop.rutgerswpf.nlshop.rutgerswpf.nl Boeken en brochures

48 Brochures & boeken Internet en seksualiteit Zie bijv

49 Meer informatie: Opvoeding> Opvoed ABC > Seksuele opvoeding

50 Meer informatie over kinderen & social media:

51 Meer informatie over: internet & (seksueel) misbruik

52 Casussen

53 Casussen in groepjes Verdeel u in groepen van maximaal 7 ouders Eén van de ouders begint met voorlezen van een casus en geeft zijn/haar reactie De andere ouders reageren daarna Let op: U hoeft het niet met elkaar eens te worden! Het gaat erom dat u uw mening geeft en nadenkt wat u zou doen

54 Nog vragen? Of opmerkingen? Veel dank voor uw aandacht!


Download ppt "Welkom. Waarom deze avond? School na het gezin het belangrijkste opvoedingsmilieu (+/- 1000 uur per jaar)"

Verwante presentaties


Ads door Google