De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen."— Transcript van de presentatie:

1 kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen

2 Inhoud Branche en CBL De consument Duurzaamheid –Algemeen –CBL –NGO’s Bioconversie Voedselkilometers Uitdagingen Stellingen

3 Schuitema 17% Superunie 28% Aldi 7,0% Albert Heijn 30% Overig 8% Retail in Nederland Super de Boer 10%

4 CBL Het CBL is de belangenbehartiger en spreekbuis van de 5000 supermarkten in Nederland Het CBL houdt zich bezig met voedselveiligheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, criminaliteit, bereikbaarheid, logistiek en opleidingen.

5 De supermarktbranche medewerkers Omzet 30 miljard euro Foodomzet 24 miljard euro 4 miljoen bezoekers per dag Wekelijks 2,6 bezoeken per consument

6 Bestedingen eten en drinken Totale vrijwillige bestedingen miljard euro Bestedingen eten en drinken 54,4 miljard euro Verdeling 44% supermarkt 21% speciaalzaken 35% foodservice

7 De consument van overmorgen Vergrijzing % %55+ Multiculturalisering –200219% allochtoon –204031% allochtoon

8 De consument van overmorgen Aantal huishoudens Totaalgrootte1-pers.2-pers ,2 mln 3,60,4 mln ,9 mln 2,32,3 mln 2,3 mln ,3 mln 2,13,4 mln 2,5 mln

9 De consument van morgen Geborgenheid zoeken (3,4) Onafhankelijk zijn (3,2) Verantwoordelijk zijn (3,1) Avontuur zoeken (2,3) Iets bereiken (2,1) Marketing !

10 De consument van vandaag USP’s (Unique Selling Points) Gemak Gezondheid Genieten Goed gedrag

11 Trends Gemak –Tijdbesparend (kant en klaar) –Kleinere porties –Hersluitbaar –Langer houdbaar –Boodschappen via Internet Genieten (vrije tijd is een luxe) –Smaak –Plezier & variatie (eet eens iets anders) –Uitproberen –Uitstraling verpakking, luxe

12 Trends Gezondheid  functional foods –Steeds bewuster –Ongezond eruit, gezond erin –Gewicht –Gezonde snacks Goed gedrag –Maatschappelijk verantwoord geproduceerd –‘ Willingness to pay’ –Mens & dier –Milieu

13 De supermarktkeuze van consumenten 1.Goede productkwaliteit 2.Goed aanbod vers 3.Groot assortiment 4.Aantrekkelijke aanbiedingen 5.Lage prijzen 6.Klantvriendelijk personeel 7.Supermarkt is dichtbij 8.Snelheid bij de kassa 9.Goed aanbod goedkope producten 10.Winkel ziet er netjes uit

14 Sustainable nutrition Duurzaamheid is hot Duurzaamheid is bovenwettelijk Duurzaamheid is manier van werken primaire sector Duurzaamheid is 1000 &1 definities Duurzaamheid is plaats en tijdgebonden Duurzaamheid is nooit af

15 Kader duurzaamheid People Profit Planet

16 Duurzame voeding: People Arbeidsvoorwaarden, beloning Maslov Voedselzekerheid –Water –Eiwitten, vetten, koolhydraten Afgeleide discussie –Transparantie, etikettering –Keuzevrijheid consument –Voedselveiligheid –Gezonde voeding –Tegengaan overgewicht

17 Duurzame voeding: Profit Evolutie van voeding –Uit de bossen –Jagen/verzamelen –Land- en tuinbouw Efficiency voedselketen –Eigen teelt –Ruilhandel –Feodale stelsels –Technologische en financiële ondersteuning –Verleiding (marketing, toegevoegde waarde) –Keuzevrijheid

18 Duurzame voeding: Planet Duurzaamheidsagenda CBL –Biologisch –Scharreleieren –Koe in de wei –Verdoofd castreren biggen –Duurzaam gevangen en geteelde vis –Verbeteren diertransport –Arbeidsomstandigheden cacaoketen –15 – 33% –Sinds 2005 –Huismerken – – –Onafhankelijk –CIES, BSCI

19 Duurzaamheid NGO’s Klimaat –Al Gore –Het probleem voor alle oplossingen –Eindoplossing: eet minder dierlijk Ontbossing –Groei wereldbevolking en welvaart –Mediageniek, zichtbaar –Eindoplossing: eet minder dierlijk

20 Duurzaamheid NGO’s Dierwelzijn –‘vermenselijking’ dieren –Meten dierwelzijn –Diereigen gedrag –Eindoplossing: vegetarisme Overbevissing –Rode lijsten –Illegale visvangst Waterschaarste –Nieuw issue Gentech, bestrijdingsmiddelen,

21 Rol NGO’s Van dialoog via luis in de pels tot misleiding Toepassen name and shame Inspelen op potentiële onrustgevoelens (gif, overstromingen, Frankenstein-voedsel)

22 Dogma’s NGO’s Anti gentech, nanotechnologie Anti intensivering Anti globalisering Anti kernenergie

23 Bioconversie Plantaardig vs dierlijk Food vs fuel

24 Plant vs Dier Mens is omnivoor, aantal dieren herbivoor Gezondheidsaspecten vetten Conversiefactor eiwitten Opwaardering grondstof ‘Afval’ verwerking reststromen Kabinet: Plant boven Dier

25 Food vs Fuel Klimaatverandering Politieke keuzes –EU 5,75% bijmenging –VS tot 30% bijmenging Grondstofprijzen stijgen Rellen, ethiek? Effecten 1 e, 2 e generatie op CO 2

26 Voedselkilometers Global sourcing, global supplying Local sourcing –Gevoelsmatig, chauvinisme, nostalgie –Toegevoegde waarde –Volume Etikettering? –Vers –KW Afwegingen andere duurzaamheids- aspecten Beperking handel, economische ontwikkeling 3 e wereld Wat is Local??

27

28 Voedselkilometers Bijdrage vervoersmodaliteiten –Schip (grondstoffen, langer houdbaar vers) –Vliegtuig (kort houdbaar vers) –Vrachtwagen (lokaal)

29 Transparantie Sociaal wenselijke antwoorden Wat wil men weten –Prijs, houdbaarheid, bereidingswijze Verwarring traceerbaarheid –Herkomst Communicatiemiddel toekomst Roep om communicatie soms als afleidingsmanoeuvre Enquêtes NGO’s

30 Uitdagingen Collectief of individueel Weging duurzaamheidsfactoren Wie welke verantwoordelijkheid Ethisch oordeel Westen vs ROW Supermarkten aangesproken Geen eenduidige wetgeving Manier van werken ngo’s Buy Kempen/Holland/EU?

31 Stellingen Voedsel is nog nooit zo duurzaam geproduceerd als nu Maatschappelijke organisaties houden duurzaamheid tegen Het klimaat is niet te redden Vegetarisme is de oplossing

32 Einde Bedankt voor uw aandacht Meer info op:


Download ppt "Kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen."

Verwante presentaties


Ads door Google