De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen. Denklessen: waarom? 1. Het waarom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen. Denklessen: waarom? 1. Het waarom."— Transcript van de presentatie:

1 TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen

2 Denklessen: waarom? 1. Het waarom

3 Denklessen: waarom? 1. Het waarom Ontwikkelen van vaardigheden: > metacognitieve vaardigheden > kritisch denken > creatief denken > denkvaardigheden

4 Denklessen: waarom? 1. Het waarom Nut van deze vaardigheden: > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen > nuttig/noodzakelijk op school

5 Denkvaardigheden: taxonomie van Bloom 1. Het waarom: vaardigheden op school problemen bij: - memoriseren - automatiseren

6 Metacognitieve vaardigheden Kennis en vaardigheden om het eigen denken te leren sturen en controleren: > taakoriëntatie > planning > monitoren > evalueren, reflecteren 1. Het waarom: vaardigheden op school

7 Metacognitieve vaardigheden 1.Lees alle vragen goed door. 2.Noteer je naam op het blaadje. 3.Hoe veel is 3x3x4x17? 4.Schrijf vijf Engelse woorden op die je kent. 5.Sta een keer op, draai een rondje en ga weer zitten. 6.Klopt deze redenering? Mijn slaapzak past in een koffer – ik pas in mijn slaapzak – ik pas dus in mijn koffer. 7.…, 8…, 9…, 10 …, 11 …, 12 …, 13 …, 14 … 20. Je hoeft alleen vraag 1 en 2 te maken. 1. Het waarom: vaardigheden op school

8 Metacognitieve vaardigheden Multifactorenmodel Renzulli & Mönks Marcel Veenman: Wat bepaalt prestaties? > 10% intelligentie > 18% MV 1. Het waarom: vaardigheden op school

9 Denklessen: waarom? 1. Het waarom: latere carrière Ontwikkelen van vaardigheden: > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen > nuttig/noodzakelijk op school

10 Maatschappij en tijdgeest 1. Het waarom: pre in latere carrière

11 Denklessen: waarom? 1. Het waarom: denkfouten voorkomen Ontwikkelen van vaardigheden: > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen > nuttig/noodzakelijk op school

12 Denkfouten 1. Het waarom: denkfouten voorkomen resultaat selectiecriterium

13 Denkfouten 1. Het waarom: denkfouten voorkomen likability bias

14 Denkfouten 1. Het waarom: denkfouten voorkomen conjunction fallacy Wat is waarschijnlijker? A.De luchthaven Schiphol is gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. B.De luchthaven Schiphol is vanwege een storm gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd.

15 Denkfouten 1. Het waarom: denkfouten voorkomen inductiefout

16 Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 1: > basis van intelligentie en hersenwerking > abstractie, waarheid en logica Klas 2: > leerstijlen > talent > samenwerken > creatief denken

17 Creatief denken 2. Het wat: onderbouw > creatief denken

18 Creatief denken 2. Het wat: onderbouw > creatief denken

19 Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 3: > vervolg creativiteit > wetenschap en maatschappij > divergente en convergente vragen > taal en intelligentie

20 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4-6: Critical Thinking

21 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw oppervlaktestructuur dieptestructuur specifieke situatie: bewoordingen, eigen voorkennis en ervaring onderliggend, algemeen probleem

22 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4: > elementen van een denkproces > universele criteria

23 Elementen van een denkproces 2. Het wat: bovenbouw

24 Universele criteria 2. Het wat: bovenbouw

25 Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 5-6: uitwerking in verschillende thema’s: > Socratisch denken en bevragen > retorica > media > politiek > keuzes en problemen > diep en grondig leren

26 Denklessen: een wondermiddel? 3. Tot slot


Download ppt "TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen. Denklessen: waarom? 1. Het waarom."

Verwante presentaties


Ads door Google