De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard."— Transcript van de presentatie:

1 Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

2 Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

3 Dimensie 3 • Vergelijken • Classificeren • Abstraheren • Inductief redeneren • Deductief redeneren • Stellingen onderbouwen • Fouten analyseren • Denken over normen en waarden • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

4 Rob Huijpen • Vergelijken • Classificeren • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

5 Vergelijken: • De definitie van vergelijken is het vinden van verschillen en overeenkomsten.

6 Vergelijken • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard • Obo beugel • Metalen beugel

7 Opdracht vergelijken • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard materiaalVerschil/overeen komst bevestiging maat mogelijkheden doel

8 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Classificeren • De definitie van Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieën op basis van specifieke kenmerken

9 Opdracht classificeren • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Dimensie12345 Stelling onderouwen stappenplan Positieve houding verdiepen Kritisch denken

10 Eric Bark • Abstraheren • Induceren (inductief redeneren) • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

11 Abstraheren • Abstraheren betekent een onderliggend thema of patroon in informatie ontdekken en onder woorden brengen

12 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Stappenplan • 2 soorten stappenplan Bovenbouw • Belangrijkste informatie • Beschrijven in algemene termen • Andere situatie bepalen Onderbouw • Belangrijk • Beschrijven in algemene termen

13 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Voorbeeld Het abstracte patroon ontdekken uit het oorspronkelijke drieluik Star Wars. • Een jonge man ontdekt dat hij bijzondere talenten heeft. • Hij is voorbestemd een groot man te worden. • Hij stelt zijn karakter op de proef door geestelijke en lichamelijke obstakels. • Wijze adviseurs staan hem bij in de strijd tussen goed en kwaad. • Hij gaat bijna dood. • Hij overwint zijn beperkingen. • Hij triomfeert.

14 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Inductief redeneren Inductief redeneren, of induceren, is het trekken van algemene conclusies uit specifieke waarnemingen op basis van observatie en analyse

15 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Inductief redeneren

16 Opdracht inductief redeneren • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

17 Mano Tavakolrahimi • Deduceren (deductief redeneren) • Stellingen onderbouwen • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

18 Deductief Redeneren • De definitie: • Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.

19 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Deductief redeneren

20 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Stelling onderbouwen • De definitie: • Deze denkvaardigheidnhoudt in dat je bewijs en/of ondersteuning opbouwt voor een bewering.

21 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Stelling onderbouwen

22 John Wallaard • Fouten analyseren • Denken over normen en waarden • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

23 Fouten analyseren • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Wat klopt er niet? JaNee Wat deugt er niet aan die info? Niets aan de hand Stop Analyse

24 Fouten analyseren • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Foute logica? Zwakke onderbou wing? Aanvallen? Mis- informatie ?

25 Normen en waarden • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Bron: rovg.nl/

26 • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard De norm Wat vind ik hiervan? Waarden hierachter Tegengestelde norm Waarden hierachter Conclusies/inzicht Je hand uitsteken op de fiets Goed idee Want Voetgangers doen het niet Want Ik heb hiervan geleerd dat

27 Samenvatting • Mensen kunnen niet niet denken. • Kennis kun je verbreden en verdiepen door deze te gaan analyseren en vergelijken. • Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard

28 Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard Bedankt voor uw aandacht. Vragen?


Download ppt "Leren in vijf dimensies Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard."

Verwante presentaties


Ads door Google