De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van docenten in onderzoekende didactiek. Voorstellen Wie ben ik: – Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van docenten in onderzoekende didactiek. Voorstellen Wie ben ik: – Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek."— Transcript van de presentatie:

1 De rol van docenten in onderzoekende didactiek

2 Voorstellen Wie ben ik: – Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek Wie zijn jullie? – Naam, School, Ervaring met begeleiden PWS of onderzoekende didactiek?

3 Groepsvorming Van elkaar leren – Veel ervaring + Veel ervaring = Meer ervaring – Weinig ervaring + Weinig ervaring = Nog steeds weinig ervaring Groepen van 3-4 mensen – Minimaal 1 met ervaring

4 Onderzoekende didactiek Definitie onderzoekende didactiek: – Vele verschillende definities – Probleem gestuurd onderwijs Kern: – De leerling zelf laten onderzoeken en ontwerpen – Docent is begeleider/bewaker van het proces

5 Onderzoekende didactiek Focus op het proces – Natuurlijk is de inhoud belangrijk

6 Onderzoekende didactiek Waarom onderzoekende didactiek? – Voorbereiding op PWS – Voorbereiding op vervolgonderwijs – Examenprogramma BINASK HAVO/VWO Domein A Vaardigheden Domein A niet direct getoetst in het CSE

7 Onderzoekende didactiek Hoe leren we deze vaardigheden aan? – Hoe bereiden we ze voor op het PWS? Good practice: Leerlijnen – Beginpunt – Eindpunt – Van A naar B

8 Onderzoekende didactiek Leerlijnen inrichten – Vakoverstijgend of vakspecifiek – NLT – ANW – OnO Technasium

9 Onderzoekende didactiek Voorbeeld: Practica binnen vak – Formuleren van een opdracht: Bepaal de concentratie fosforzuur in verontreinigd water doormiddel van een titratie met een sterke base. (Gestuurd) Onderzoek de concentratie fosforzuur. (Minder gestuurd)

10 Onderzoekende didactiek op uw school Vraag: – Hoe ziet onderzoekende didactiek er nu uit binnen uw vak? Leerlijnen/lesprogramma’s

11 Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker – Waar stuur je? – Waar laat je lopen? – Wat is een rode vlag?

12 Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker – Veel open vragen stellen (indirecte sturing) Waarom…? Hoe…? Wat…? Doorvragen

13 Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker – Logboek of persoonlijk verslag Vaste open reflecteer vragen Voordeel: Helpt proces volgen Nadeel: Nog meer nakijkwerk…

14 Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker – Structureren Leerling laten faseren Docent begeleidt daarbij Reflecteer met leerling per fase

15 PWS, Proces, Eindproduct Het proces: – Welke fases zijn er te onderscheiden bij een onderzoek/PWS?

16 Fases Theoriën van: – Suchman – Llewellyn – EDC (Education Development Center) – De Vaan & Marell – Van Graft & Kemmers

17 Fases Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment Concluderen Presenteren Verdiepen/verbreden

18 PWS, Proces, Eindproduct Begeleiding: – Kies een fase (de lastigste) en deel met elkaar hoe je deze fase begeleidt.

19 Hoe doe je dat? Niet sturen?


Download ppt "De rol van docenten in onderzoekende didactiek. Voorstellen Wie ben ik: – Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek."

Verwante presentaties


Ads door Google