De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders."— Transcript van de presentatie:

1 BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders

2 Waarom dit onderzoek? Boekbaby’s is gegroeid Behoefte aan nieuw onderzoek Focus op ouders Pilootfase: - 10 gemeenten - 1 e Boekbaby’s- onderzoek 2012: 49 Boekbaby’s - gemeenten 2014: 79 Boekbaby’s - gemeenten

3 Onderzoeksvragen Bereik en impact in diverse gezinnen? Hoe gaan ouders en kinderen om met boeken? Mening van vrijwilligers en medewerkers?

4 Onderzoeksmethode Kwantitatief luik Schriftelijke bevraging ouders Online bevraging medewerkers K&G + bib Kwalitatief luik Interviews met ouders Observaties van voorleesmomenten

5 20 Boekbaby’s-gemeenten 472 ouders vulden vragenlijst in 36 interviews 20 observaties van voorleesmomenten 58 bib-medewerkers & 176 K&G-vrijwilligers vulden online vragenlijst in

6 4 groepen ouders Laaggeschoold - Nederlandstalig Hogergeschoold - Nederlandstalig Laaggeschoold - anderstalig Hogergeschoold - anderstalig

7 verhouding groepen

8 Ik vind het project heel waardevol en nodig. Het zet aan tot interesse voor boeken van jongs af aan. (een bibliotheek- medewerker) Ik vind het heel goed. De kinderen hebben veel plezier met de boekjes. (een ouder) Je leert boekjes kennen die je anders niet kent. (een ouder) Het is op alle vlakken een nieuwe wereld, een kindje in huis, dus het is wel heel makkelijk dat je een hoop informatie krijgt aangereikt, en pasklaar al boekjes hebt, die je kan gebruiken. Ik was heel enthousiast. (een ouder) Ik vind het een prachtig project en ik ben ervan overtuigd dat het voor veel mensen de stap naar de bibliotheek gemakkelijker maakt. (een vrijwilliger) Goed project. De kinderen kunnen ervan leren. (een ouder) Ik vind het een goed project. Het is leuk dat je gratis boekjes krijgt. Het zijn mooie boekjes. (een ouder)

9 Conclusies 1.Het bereik van Boekbaby’s ligt hoog.

10 Bereik: babypakket gekregen? Geen significante verschillen tussen groepen ouders

11 Bereik: peuterpakket afgehaald?

12 Peuterpakket afgehaald?: verschillen

13 Uit de interviews: Wij zijn het gaan halen omdat we de boekjes van het eerste pakket heel goed vonden. We hebben te lang gewacht. De bon was vervallen. We zijn helemaal vergeten om dat te gaan halen. Ik heb dat papier gekregen, maar ik heb er niet meer aan gedacht. Ze hebben bij Kind en Gezin uitgelegd wat we met de bon konden doen. Ik heb een briefje gekregen van Kind en Gezin dat ik naar de bibliotheek moet gaan. Maar ik heb weinig tijd. Ik ben hier nieuw. Ik weet niet waar de bibliotheek is. Ik kreeg de bon gewoon mee, zonder uitleg.

14 Bereik: uitleg gekregen? babypakketpeuterpakket

15 Uitleg gekregen?: verschillen In beide gevallen significante verschillen tussen groepen ouders:

16 Uitleg gekregen?: verschillen

17 Bereik: brochure gelezen? Babybrochure gelezen: 81% Peuterbrochure gelezen: 85% Geen significante verschillen tussen groepen ouders

18 Uit de interviews: Misschien, als ik gewoon de boekjes gekregen had, dan had ik niet goed geweten wat de bedoeling was. Maar met die brochure wist ik het beter. Ik heb die brochure helemaal uitgeplozen. Ik heb ze niet gelezen. Ik ben niet aan brochures lezen. Het zet aan om ermee te beginnen. Ik heb ze gelezen. Wat er allemaal instond, herinner ik me niet meer, Maar ik vond het wel goed. Er staat in wat je moet weten. Mooie illustraties, tof gedaan. Ik vond het wel interessant om dat eens te lezen, maar ik weet nu niet of er echt veel nieuwe dingen instonden. Bij de boekjes van de boekentips dacht ik: die hebben we, en die andere liggen in de bibliotheek. Dus ik dacht: dat aanbod is dan precies toch redelijk in orde.

19 Bereik: boeken gebruikt? babypakketpeuterpakket

20 Uit de interviews: Het waren mooie boekjes, geschikt voor kleine kinderen. We hebben ze vaak gebruikt, we gebruiken ze nu nog. We hebben die boeken gelezen. En nog altijd. De boekjes in het tweede pakket waren meer verhaaltjes. Daar was ze nog niet aan toe. Vooral het voelboekje vond hij leuk. Die boekjes, dat was leuk: hij heeft er lang mee gespeeld. Het is wel al kapot ondertussen, maar het was interessant. We hebben de boekjes af en toe gebruikt.

21 Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat

22 Impact: Voordelen leren kennen?

23 Impact: Meer voorgelezen?

24 Impact houding en voorleesfrequentie: verschillen Meer impact op laaggeschoolde & anderstalige ouders

25 Uit de interviews: Je wordt je meer bewust van wat kinderen al aan een boekje kunnen hebben. Ik weet niet of ik dat zelf zo snel al allemaal geweten en geprobeerd zou hebben. Ik kende de voordelen al, maar het is nog eens een bevestiging. Het is info en bewustmaking van: je kan gerust al naar de bibliotheek gaan en lezen en ook voelen aan boekjes. Dat dat naar de ontwikkeling toe belangrijk is. Moest ik dat niet gehad hebben, ik zou zeggen: kan hij dat wel al? Of is hij hier nog te klein voor? Het deed me er nog eens extra aan herinneren om regelmatig voor te lezen. Ik heb geleerd over kinderen en over hoe ik boeken kan gebruiken. Ik zie de voordelen. Het is goed om te leren. Dat heeft de mevrouw van K&G gezegd, dat ze ervan kunnen leren. Het project helpt om er meer mee bezig te zijn.

26 Impact: bibliotheekgebruik & boekbezit

27 Impact bibliotheekgebruik & boekbezit: verschillen Anderstalige & laaggeschoolde ouders: meer kinderboeken gekocht door Boekbaby’s Lidmaatschap bib + bibliotheekgebruik: geen significante verschillen

28 Uit de interviews: Ik heb wel een kaart, maar het is een eeuwigheid geleden dat ik nog geweest ben. Ik heb heel weinig tijd. Met twee kindjes naar de bibliotheek gaan is een beetje moeilijk. Ze zijn nog klein, ze kunnen niet stil zijn. Ik denk altijd dat ze andere mensen zouden storen. Nog niet aan gedacht. Misschien later, als hij groter is en naar school gaat. Ik denk gewoon, omdat je zo gewend bent van niet te gaan, dat je dat niet doet. Ik heb daarvoor te weinig tijd. En ik heb schrik dat hij die boeken zou scheuren. Ik was al lid. Maar door Boekbaby’s zijn we wel vaker gegaan. Toen ik het tweede pakket ging halen, heb ik mij lid gemaakt.

29 Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat 3.Ouders vinden voorlezen fijn en leerrijk

30 (voor)leesprofiel respondenten Bijna alle ouders lezen voor of kijken in boeken met hun kind (98,5%)

31 (voor)leesprofiel respondenten Bijna alle gezinnen hebben peuterboeken in huis: 80% van de peuters zijn heel geïnteresseerd in boeken; slechts 4% niet of weinig

32 Uit de interviews: Het is tijd waarbij je met je kinderen bent, beter dan tv- kijken. Voor het slapengaan lezen op het bed vind ik een leuk moment. Er is altijd zoveel te doen: poetsen, koken, wassen, … Maar samen een boekje lezen is een rustig moment: hij luistert naar mij en ik naar hem. Ik vind het leuk om te zien wat ze al allemaal kent en kan. Dat is een moment dat je deelt, en dat je hem iets kan leren ook. Samen in een boekje lezen is een gezellig, rustig moment. Het is een moment dat je samen bezig bent.

33 Voorleespraktijk: vergelijking groepen Belangrijke overeenkomsten Overal boekmomenten Overal (voor)leesplezier Verschillen Vast moment/ritueel Boekkeuze Voorleeshouding

34 Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat 3.Ouders vinden voorlezen fijn en leerrijk 4.Medewerkers en vrijwilligers zien meerwaarde van project

35 Perceptie vrijwilligers & bib-medewerkers Meerderheid positief over bereik & impact Een deel heeft er geen zicht op Meerderheid geen zicht op ev. verschillen tussen groepen ouders qua bereik & impact

36 Suggesties vrijwilligers K & G Meest voorkomende suggesties vrijwilligers: Meer activiteiten voor jonge ouders rond boeken (48,3%) Boekjes in andere talen (30,7%) Meer betrokkenheid van/samenwerking met andere organisaties en diensten (27,7%) Meer zichtbaarheid van project in CB (22,2%) Meer communicatie tussen vrijwilligers (15,9%)

37 Suggesties bib-medewerkers Meest voorkomende suggesties bibliotheken: Meer activiteiten voor jonge ouders rond boeken (48,3%) Meer zichtbaarheid van project in bib (48,3%) Meer betrokkenheid van/samenwerking met andere organisaties en diensten (41,4%) Meer communicatie tussen bib.medewerkers (22,4%) Boekjes in andere talen (20,7%)

38 Aanbevelingen Project voortzetten en uitbreiden Betrokkenen bijna unaniem positief Boekbaby’s brengt boeken binnen in alle soorten gezinnen Stimuleert (voor)leesplezier bij ouders/kinderen Positieve impact op voorleesklimaat

39 Aanbevelingen: rol/samenwerking partners Aandacht voor draagkracht vrijwilligers Professionele medewerkers CB meer betrekken Meer ouders de weg helpen vinden naar de bib drempels wegnemen/verkleinen

40 Aanbevelingen: rol/samenwerking partners Meer vorming voor medewerkers Extra aandacht voor communicatie met doelgroepen Grotere verankering in beleid partners Project verankeren in missie en beleid K&G en Locus Sterkere lokale verankering Nieuwe partners Breed lokaal netwerk

41 Aanbevelingen: boodschap en materialen Aandacht voor meertaligheid Behoefte aan anders- en meertalige boeken voorlezen in de thuistaal stimuleren (via uitleg en brochures)

42 Vragen


Download ppt "BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders."

Verwante presentaties


Ads door Google