De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reglementering Paracycling Januari 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reglementering Paracycling Januari 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Reglementering Paracycling Januari 2011.
Samenvatting UCI reglement 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

2 Inleiding Paracycling is in volle ontwikkeling.
De eerste ontmoetingen tussen de UCI en het IPC, die bepaalde wat er binnen het kleine wereldje van de paracycling gebeurde, dateren van 2002. Sinds begin 2007 tracht de UCI binnen de Paracycling dezefde rol op zich te nemen zoals ze dat doet in de andere disciplines van het wielrennen. In augustus 2007 vonden in Bordeaux de eerste wereldkampioenschappen paracycling plaats. Sinds begin 2009, aanvaardt de UCI enkel nog de nationale wielerfederaties als officiële gesprekspartner voor de paracycling. De UCI mikt erop om jaarlijks op 4 wereldbekerwedstrijden op de weg en 4 wereldbekerwedstrijden op de piste te organiseren. De eerste wereldbekerwedstrijd vond plaats in het Spaanse Segovia in het jaar 2010. Dit jaar zullen er 3 wereldbekerwedstrijden plaatsvinden (Spanje, Autralië en Canada). 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

3 Inleiding De renners deden en doen nog steeds enorme inspanningen om zich te buigen naar de strikte regels die de UCI oplegt in het kader van de ontwikkeling van hun en onze sport. Nood aan « goede structuren ». Respect van de atleten door ons kennen en kunnen. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

4 Structuur ( idem traditioneel wielrennen):
Organisatie van de Structuur ( idem traditioneel wielrennen): UCI Commissie Paracycling. Technische UCI-Afgevaardigden . Internationale UCI-commissarissen. Internationaal UCI-classificeerder Nationale commissies in de federaties. Nationale commissarissen paracycling. Nationaal paracycling classificeerder. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

5 PARACYCLING 4 categorieën: : - B (tandem, visuele handicap),
- C (2-wielers, fysieke handicaps + CP), - T1-2 (CP, 3-wielers, hersenverlamming), - H  (handbikes, beperkingen van het bewegingsapparaat, amputaties inbegrepen). Elke categorie bestaat zowel voor de mannen (M) als voor de vrouwen (W) 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

6 PARACYCLING Het wielrennen is een paralympische sport sinds 1988 (discipline ‘weg’, demonstratiesport in Seoul ). Vanaf 1992 (Barcelona) wordt het een olympische discipline en vanaf 1996 (Atlanta) komt de discipline ‘piste’ erbij. In 2004 (Sidney) volgt het handbiken voor mannen en in 2008 (Peking) het handbiken voor vrouwen. disciplines : - De piste : Tegen de tijd 500/1.000 m, individuele achtervolging (3/4.000m), de sprint (laatste 200 m) en de teamsprint. - De weg: Wedstrijd op de weg (RR) of wedstrijden in lijn (soms criterium) waar de renners allemaal samen starten voor een afstand, aangepast aan hun kunnen. De tijdrit (TT), ook genoemd “de proef van de waarheid” want de renner staat er alleen voor en rijdt tegen de tijd. De renners vertrekken om de beurt op geregelde tijdstippen , het klassement wordt opgemaakt in functie van de verstreken tijd. Nieuw : (TTT), Handcycling tegen de tijd per ploeg in de vorm van een aflossing. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

7 Reglement Elke atleet moet in het bezit zijn van een UCI-vergunning afgeleverd door zijn nationale federatie (ook de piloten van de tandem). Je moet weten dat er beperkingen zijn wat betreft de toelatingsvoorwaarden als tandempiloot binnen de proeven van de Paracycling ( ). Tijdens een proef , kan een blinde of slechtziende atleet slecht beroep doen op één piloot. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

8 Reglement Afstanden en bijzonderheden van de proeven op de weg :
Zoals voor de wedstrijden op de weg binnen het traditionele wielrennen , bestaat er een samenvattende tabel die de maximum toegelaten afstanden vermeldt voor elke klasse en elke categorie ( , ligne et , Ctm ) De start van de verschillende categorieën moet gegeven worden met een interval van minstens 2 minuten om zo te voorkomen dat de groepen of categorieën elkaar inlopen. In een wedstrijd waarin de verschillende categorieën samen vertrekken (aanvankelijk gegroepeerd), mogen de atleten gebruik maken van de voordelen die zo’n gezamelijke start biedt. In alle andere wedstrijden, wordt elke renner die anderen hindert of profiteert van het « wiel » van een renner uit een andere klasse of groep, gediskwalificeerd. Bevoorrading is toegestaan gedurende de hele wedstrijd met uitzondering van de eerste en de laatste ronde. Er zal aan weerszijden van de weg een bevoorradingspost worden ingericht met een tussenafstand van minstens 50m. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

9 Reglement Rode helm: C 5 mannen en vrouwen T 2 mannen en vrouwen H 3 mannen en vrouwen Tandem mannen Witte helm: C 4 mannen en vrouwen H 2 mannen en vrouwen Tandem vrouwen Blauwe helm: C 3 mannen en vrouwen H 1 mannen Zwarte helm: H 4 mannen en vrouwen C 2 mannen en vrouwen T 1 mannen en vrouwen Gele helm: C 1 mannen en vrouwen H 1 vrouwen Naast het feit dat het dragen van een helm verplicht is, wordt per categorie nu ook een helmkleur toegewezen. Dit om zowel de wedstrijdcommissaris als de atleet te helpen bij de herkenning van de klasse. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

10 Het dragen van een helm is verplicht.
Reglement De algemene verplichtingen: Renners die een catheter dragen, moeten die voortdurend dragen en dit zowel tijdens de training, competitie als de classificatie. Het dragen van een helm is verplicht. Gebruik van communicatiemiddelen is verboden. Geen enkele prothese mag vast verbonden zijn met de fiets, de prothese mag geen deel uitmaken van de fiets. De fietsen, de tandems, de handbikes en de driewielers, gebruikt voor de wedstrijden op de weg, moeten voorzien zijn van twee onafhankelijke remsystemen. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

11 Reglement Bijzonderheden voor handbikers:
De handbike heeft drie wielen aangedreven door armkracht, Het voorste wiel mag een andere diameter hebben dan de achterste wielen. Het voorste wiel wordt aangedreven door middel van handgrepen en een ketting. De handbike wordt uitsluitend voortgedreven door de handen, de armen en het bovenlichaam. De handbike is bestuurbaar. Als er een remsysteem aanwezig is op de achterste wielen, moet dit inwerken op beide wielen. De handbiker die zich in een liggende positie bevindt, moet een duidelijk zicht hebben: in « koershouding » moet de horizontale ooglijn boven de trapas komen. De handbiker die zich tijdens de wedstrijd in een liggende houding bevindt, moet op zijn helm of fiets een achteruitkijkspiegel hebben (zodat hij ook achter zich kan kijken). 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

12 Reglement Bijzonderheden voor handbikers:
In kniehouding moeten de benen en de voeten ondersteund worden en beschermd worden van de weg. Behalve tijdens wedstrijden in peleton, mogen de handbikers volle wielen gebruiken, Een handbike is minstens 250cm lang en maximum 70cm breed. Het grootste kettingwiel moet worden afgeschermd door een kettingkast om de renner te beschermen. De kettingkast moet bestaan uit stevig materiaal en moet de volledige breedte van de ketting overkappen en minstens de helft van zijn omtrek. Niet-functionele aerodynamische onderdelen zijn verboden. Eventuele voet- en beensteunen worden zo aangebracht dat de onderste statische ledematen beschermd worden voor alle bewegende delen. Handbikers moeten voldoende stevig schoeisel dragen dat de volledige voet omvat . Indien de handbike voorzien is van een beschermende schelp (die ervoor zorgt dat de voeten beschermd zijn) en er is geen risico dat de voeten uit het omhulsel komen, is het niet nodig om schoenen te dragen. Het dragen van kousen blijft wel vereist. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

13 Reglement Bijzonderheden voor de handbikers:
In proeven op de weg moet de handbike met twee achterwielen uitgerust zijn met een veiligheidsstaaf. De staaf mag de reikwijdte van de achterwielen niet overschrijden en elk ventiel van de banden moet afgesloten zijn. De veiligheidsstaaf moet zich op 15 mm (+/- 2 mm) achter de verticale van de wielassen situeren. Ze moet vervaardigd zijn uit stevig materiaal en een minimuum diameter hebben van 18 mm. De staaf moet op 208 mm (+/- 10 mm) van de grond bevestigd worden. De structuur en de bouw van de veiligheidsstaaf moeten garanderen dat « normale » botsingen tijdens een wedstrijd de veiligheidsfunctie van deze staaf niet beïnvloeden. Tijdens de wedstrijd mag geen enkel deel van de handbike aangepast worden (stoel, veiligheidsstaaf, …). Alle aanpassingen moeten vóór de start aangebracht worden. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

14 Reglement Bijzonderheden voor de driewielers:
De driewieler is een fiets met drie wielen met gelijke diameter. De diameter van de wielen van een driewieler ligt tussen 55 en 70 cm. De breedte van de dubbele wielen moet tussen de 60 en 85 cm liggen. De driewieler mag niet langer zijn dan 200 cm en 95 cm breed. Voorwiel(en) is/ zijn bestuurbaar. Achterwiel(en) wordt/ worden aangedreven door pedalen en een ketting. In proeven op de weg moet de driewieler uitgerust zijn met een veiligheidsstaaf. Deze staaf moet op dezelfde hoogte bevestigd worden als de as van de achterwielen. De andere verplichtingen zijn dezelfde als de veiligheidsvoorschriften voor de handbikes. Het remsysteem op de achterwielen moet impact hebben op beide achterwielen tegelijkertijd. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

15 Reglement Bijzonderheden voor de tandem :
De tandem is een fiets voor twee renners met twee wielen van gelijke diameter die voldoet aan de algemene fabricatienormen voor fietsen. De voorste renner , de piloot, moet het voorwiel kunnen besturen. Beide renners kijken naar voor en nemen een traditionele fietshouding aan. Het achterwiel wordt door beide renners samen aangedreven dmv pedalen die inwerken op een ketting. De atleet is de blinde of de slechtziende. Hij is ook de renner die het rugnummer draagt. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

16 Reglement Bijzonderheden voor tweewielers:
Een renner met een prothese boven de knie mag een steun gebruiken voor de dij op voorwaarde dat deze (owv veiligheidsredenen bij een val) niet bevestigd is aan de fiets. Het is verboden om systemen te gebruiken die de dij fixeren. De steunen mogen over niet meer dan 10 cm gesloten zijn De tweewielers respecteren dezelfde normen als in het traditionele wielrennen. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons

17 Reglement Ranglijst: De UCI maakt een ranglijst op wereldvlak van de atleten in elke divisie en per soort. De ranking start vanaf 0 op 1 januari. 4 categorieën van proeven komen in aanmerking: de wereldkampioenschappen of Paralympische spelen, de wereldbekerwedstrijden , de P1 en P2 wedstrijden.. ( zie , ;.. ) In etappewedstrijden geeft de UCI enkel punten voor het algemeen klassement. Bij gebrek aan een algemeen klassement moet de etappe die in aanmerking komt voor de punten duidelijk op voorhand aangekondigd worden. Wanneer de verschillende categorieën samen rijden, wordt een globale uitslag opgemaakt . Tijdens het wedstrijdverloop wordt rekening gehouden met de verschillende categorieën. De punten zullen altijd verdeeld worden per categorie en elke categorie moet dus ook in de uitslag verschijnen. 07/04/2017 Th. Diederen/ D. Simons


Download ppt "Reglementering Paracycling Januari 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google