De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

C ONSUMENTENGEDRAG 3.0 Sasja Wolters Toegepaste psychologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "C ONSUMENTENGEDRAG 3.0 Sasja Wolters Toegepaste psychologie."— Transcript van de presentatie:

1 C ONSUMENTENGEDRAG 3.0 Sasja Wolters Toegepaste psychologie

2 M INOR ONTWIKKELD DOOR CE, HT EN TP Diversiteit Studenten van CE, HT, TP maar ook Communicatiesystemen, FM, MER en Small Bus. Retail Mgm 3 Fasen: Modeling Example Verdieping Project

3 M AATSCHAPPELIJK V ERANTWOORD O NDERNEMEN Geef een advies over het marketingbeleid op zowel strategisch niveau, positionering en doelgroepkeuze, als op tactisch/operationeel niveau, concrete marketingactiviteiten, waarbij de organisatie haar doelstellingen op het gebied van people, planet en profit optimaliseert.

4 C ONSUMENTEN ZIJN NIET GELIJK

5 C ONSUMENTENGEDRAG 3.0 & TP Verklaren vanuit modellen en theorieën Psychologisch model SOR-model Theorie van gepland gedrag Attituden Sociale invloed Waargenomen gedragscontrole

6 SOR- MODEL Stimulus OrganismResponse

7 SOR- MODEL Horen Zien Voelen Proeven Ruiken Black Box Persoonlijkheid en levensstijl Motivatie Informatieverwerkings- proces Leren Houding (attitude) Beslissen Aankoopgedrag Gebruiken Afdanken

8 Droom van elke marketeer Een consument denkt gezellig en loopt direct de keuken in om Douwe Egberts koffie te zetten Een stel vrienden komen bij elkaar en denken wat zijn wij toch een leuke vriendengroep en gaan Amstel bier drinken

9 M AAR … Attitude en gedrag Als Henry Ford in 1880 de consument had gevraagd ‘waar hebben jullie behoefte aan’?

10 T HEORIE VAN GEPLAND GEDRAG

11 Het bewustzijn lijkt gedrag niet zozeer aan te sturen of te controleren, maar lijkt het eerder te verklaren nadat het heeft plaatsgevonden. Onderzoeksmethoden die gebaseerd zijn of bewuste reflectie geven geen substantieel inzicht in de vraag waardoor het gedrag of de beslissing werd gemotiveerd.

12 O NDERBEWUSTE IN ACTIE Precies dezelfde maaltijd smaakt verschillend wanneer je eet met je partner in een gezellig restaurant of met een onaangename onbekende. Blinde smaaktest merk A en B versus merknamen en verpakking zichtbaar

13 S ITUATIES WAARIN WIJ REAGEREN MET AUTOMATISCH ONBEWUST GEDRAG Autoriteit Vriend Groepsdruk Uitspraken nakomen (consistentie) Iets terugdoen (wederkerigheid) Schaarste

14 M ECHANISMEN DIE TEN GRONDSLAG LIGGEN AAN DE ONDERBEWUSTE GEEST Priming (dokter, 'z' 'u' 's') Informatie toevoegen 'die er niet is' Bijv sociale verhoudingen, emoties, intentie, fysieke oriëntatie: context vormen Informatie weghalen die wel aanwezig is 'gorilla' Marketing 3.0 bewustwording onderbewuste latente behoeften proberen te begrijpen Sensitiveringsboekje; priming

15 V RAGEN ?


Download ppt "C ONSUMENTENGEDRAG 3.0 Sasja Wolters Toegepaste psychologie."

Verwante presentaties


Ads door Google