De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem. INLEIDING Doen wat je zegt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem. INLEIDING Doen wat je zegt."— Transcript van de presentatie:

1 Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem

2 INLEIDING Doen wat je zegt

3 Wat is bidden? Luisterfoto’s Wat ontdek/ hoor ik in deze foto over stilte en gebed

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36 Waarom ?  Onze identiteit als katholieke school  Pedagogische waarde: werken aan een cultuur van verinnerlijking  Doel van godsdienstmomenten = religieuze, levensbeschouwelijke en geloofsgroei stimuleren

37 Pedagogische waarde van bidden en vieren op school  Tegen het haastritme in  Vieren hoort tot het leven  Vieringen zijn rustpunten  Verdieping van waardenopvoeding  Tegen het individualistisch klimaat  Niet alleen verbalisme  Taal van het hart

38 Woordverheldering BBezinnen: ruimte scheppen voor verbondenheid… door een mooie gedachte of tekst

39 Bidden Deze verbondenheid beleven als de aanwezigheid van God

40 Ik zie mensen haasten, elk met hun taken, elk hun beweging, alles knap getimed. Het een na het ander, het is vast niet makkelijk, aan U te denken, in al die stress. Ik bid voor hen, Heer, wees hen nabij. Al die drukke mensen, volop bezig met hun ding. Wees hen nabij en geef hun drukte zin. Myrjam De Keyser

41 Ik zie kinderen spelen samen en ook alleen. Er zijn er die verdrietig kijken, er zijn er die plezier hebben met elkaar. Zoveel kinderen samen, soms wel eentje die zich alleen voelt. Jezus we vragen Jou om bij ons te zijn als we samen spelen en plezier maken en ook als we ons eens alleen voelen. Wees Jij dan dicht bij ons.

42 Bidden is moeilijk Een jonge monnik kwam bij een oude monnik en zei: “Ik kan niet bidden”. De oude monnik zei: “Zeg dat tegen God, en je bent aan het bidden”.

43 Bidden … Passief - tijd maken om aangesproken te worden Actief - eigen maken van gebeden, rituelen,…

44 Enzo Bianchi Stichter en prior monastieke gemeenschap in Bose (Turijn)

45 Luisteren is reeds bidden EErkenning: HHet initiatief komt van God GGods aanwezigheid wordt niet door de mens tot stand gebracht BBidden = Verwelkoming van een aanwezigheid die al in ons leeft, nog vooraleer wij er met onze inspanningen aandacht voor hebben → lp (p.60) & werkplan (p.111): “Bidden gebeurt vanuit het bewustzijn van Gods aanwezigheid”

46 Als bidden eerst luisteren is…  Belang van activiteiten die luisteren bevorderen= de kinderen leren op God ‘af te stemmen’…  open komen van je innerlijke met al je zintuigen  Leren van snoezelvieringen: alle zintuigen aanspreken Geluiden (auditief) Licht (visueel) Voelen Geur  → … opstap om tot bidden te groeien…

47

48 Kinderen stilte laten ervaren  Natuurbeleving  Geluiden beluisteren (vb klankschaal, triangel, gong, oceandrum,…)  Op het ritme van je ademhaling  Bezoek aan kerk of kapel  Kloostergang doorlopen Kinderen aanmoedigen een eigen rustige plek te zoeken, om tijd te maken voor ‘rustig worden’,

49 Bidden met het LICHAAM

50

51

52 Je klaar maken om te bidden Kruisteken Daardoor zeg je aan Jezus of God dat je er bent, en dat je Hem vertrouwt. Als we een kruisteken maken, doen we dat rustig, want het is een heel mooi gebaar. We 'bekruisen' ons helemaal, van hoofd naar hart en van schouder naar schouder We stellen ons… In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen

53

54 Formulegebeden Onzevader Weesgegroet  Onzevader-koffer  Straaltje van de maan: weesgegroet en onze vader: in eenvoudige woorden

55 Bidden in diversiteit AAndersgelovige kinderen: Hoe kunnen we bidden? Wat kunnen we bidden? Spreken we God of Jezus aan? Hoe zullen we Hem noemen? EEigen islamitisch gebed?

56 Meerdere mogelijkheden  Spirituele gastvrijheid: toekijken  Assisi-model: elk om beurt vb 27 oktober 2011 Interreligieuze gebedsdienst voor vrede in Oostakker  Samen bidden en zingen: afstemmen op elkaar

57 Binnenkant van het gebed voeden met symbolen

58

59 Symbolenhoek

60 symbolen  Touw  Wierookstokje  Schelp  Stressbal  Steen  Zaklamp  Beker (water) (overlopen van … vreugde/verdriet)  Nagels  Aarde ……

61 Concrete materialen  Gebedenboek  Rituelendoos:  Stilteritueel (Symposion – Brugge)  Je eigen rituelendoos maken met de klas  Onzevader koffertje  Gebedsdobbelsteen  Klasgebedenboek  Gebedsboom  CD-gebedsdoosjes (Brugge)  Meer dan een gebedje (VVKBAO)  Internet

62 Je kan heel veel zelf …

63 Aanzetten voor de praktijk  Begin september: opbouwen godsdiensthoek  kruisbeeld

64 SinterklaasSinterklaas Sint-MaartenSint-Maarten

65 De Kerstkring  Advent: 4 zondagen voor Kerstmis  Visualiseren:  Adventskrans  Adventskalender  Adventskaars of lantaarn

66 Kerstmis vieren op school  Gelovig vieren dat God mens wordt  Kerstverhalen

67 Kerstviering in een school: licht dat groeit. Kinderen stappen met hun kaars in de spiraal van groeiend licht.

68 Engelen van mensen: actualiseren

69 Driekoningen Zingen voor een goed doel

70 Lichtmis

71 Aan de vooravond van de veertigdagentijd : Carnaval

72 De Paaskring Start is aswoensdag Ritueel starten: op weg naar Pasen

73 Vastenacties  Voettocht  Sober maal  sensibiliseren

74 Start Goede Week Palmzondag Een palmpaasstok maken Intocht in Jeruzalem dramatiseren

75 Pasen vieren  Misschien NA Pasen?  Uitbundig HOOP beleven: leven is sterker dan dood!  Vieren natuur Emmausverhaal

76 Pasen vieren

77 Het was een gewone morgen, maar voortaan zou alles anders zijn… “Ga op weg, Ik ben met je, altijd en overal.” “Er is veel werk aan de wereld” zeiden ze tegen elkaar. “Het Koninkrijk van God is iets wat je moet doen.” Toen waren ze allemaal opgestaan.

78 Meimaand moederdag Mariamaand

79 De eerste stap op de weg naar de wijsheid is stilte, de tweede luisteren, de derde onthouden, de vierde toepassen, de vijfde voorleven aan anderen. S. Ibn Gaborol

80 Innerlijkheid is het stil en taai protest tegen het oppervlakkig geleefd worden. Is – midden het bezig zijn – halt houden, stilstaan, diep in je laten doordringen dat je leeft, en er bewust, verwonderd, dankbaar van genieten.

81 Is vragen stellen bij wat vanzelfsprekend lijkt. Is op zoek gaan naar de zin van ons bezig zijn, het waarom van ons doen en laten. Is gaandeweg, en beetje bij beetje, op het spoor komen van het Onuitsprekelijke, die de kern is van alles.

82 Is kiezen voor geen andere God dan hij die Liefde heet, en mensen roep om recht te doen aan armen. Is in je diepste binnenste weerbaar worden en sterk. Hem wortel laten schieten om Zijn liefde tot bloei te brengen in concrete daden, in dagdagelijkse liefdevolle zorg.


Download ppt "Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem. INLEIDING Doen wat je zegt."

Verwante presentaties


Ads door Google